– credincioşii creştin-ortodocşi au prăznuit Învierea Mântuitorului Iisus Hristos
Purtându-ne paşii pe caldarâmul urban ori prin colbul rural, nu puteam să nu simţim apropierea implacabilă de sfintele sărbători de Paşti.
Stimulii ne-au fost asaltaţi de imaginea curăţeniei, de sonorul cântărilor religioase din Săptămâna Mare sau de mirosul înnebunitor de drob sau cozonaci abia scoşi din cuptor.
Toate acestea au convers către momentul în care credincioşii creştin-ortodocşi au umplut curţile bisericilor aşteptând cu nerăbdare chemarea preoţilor „Veniţi să luaţi Lumină!”.
Şi în acest an, prin grija Patriarhiei Române, lumina sfântă a fost adusă de la Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim. Astfel, credincioşii băcăuani s-au putut împărtăşi din focul sacru care, an de an, precede cea mai mare sărbătoare a creştinismului. Şi ei au venit în număr mare.
Fie credincioşi practicanţi, fie prezenţi doar pentru acest moment, ei au răspuns cu toţii acestei chemări bimilenare. Chiar şi cântările din Sfânta Liturghie a Învierii Domnului îndeamnă pe toţi să se bucure, şi cei care au postit şi cei care n-au postit, subliniind astfel importanţa covârşitoare a acestui hram împărătesc.
„S-a spus, pe bună dreptate, că nicicând soarele nu ni se pare mai luminos şi mai plin de măreţie decât atunci când reapare de după un nor întunecat. De asemenea, nicicând primăvara nu este mai dorită şi mai frumoasă decât atunci când urmează după o iarnă îndelungată şi grea. Tot astfel, nicio altă sărbătoare nu este mai bogată în strălucire şi bucurie decât marele praznic al Învierii, în care Mântuitorul Iisus Hristos, Soarele dreptăţii, revarsă peste chipurile Sale noian de pace, de unitate şi mângâiere dumnezeiască”, aminteşte ÎPS Ioachim, arhiepiscop al Romanului şi Bacăului, în pastorala sa adresată credincioşilor băcăuani.
Purtând în mâini Sfânta Lumină, credincioşii au înconjurat bisericile. Apoi, ca un semn de recunoştinţă, au dus această lumină şi la căpătâiul celor adormiţi, transformând cimitirele băcăuane în constelaţii ale Învierii.
La finalul Sfintei Liturghii, cozonacii, păştile şi ouăle roşii sfinţite de preoţi au înlocuit Sfânta Anafură. Credincioşii au pornit către case ducând sărbătoarea în suflete, cu gândul la masa de Paşti care aduc familiile aproape şi la concursul ciocnirii ouălor.