Epopeea este un șir lung de evenimente mărețe, de fapte eroice, glorioase, spun dicționarele. Mă gândeam dacă pot lăsa, astfel, cuvântul „epopee” în titlul de mai sus, fiind vorba de o întreprindere imensă, înfloritoare și unică în industria României, dar care a ajuns acum o ruină. Ca multe altele.
Cunosc, însă, bine povestea acestei întreprinderi, numită acum Carom, fostul Combinat de cauciuc din Onești. Nu-i nimic greșit să spun că viața ei, în vremurile bune, a fost epopeică. Dincolo de festivismul socialist, de la Onești au plecat în toată lumea, timp de peste 30 de ani, trenuri întregi încărcate cu baloți de cauciuc sintetic, dar și cu imense calupuri de polistiren expandat, ori cisterne cu fenol, benzen și tot felul de substanțe chimice.
Acum, la Carom bate vântul. De ani buni, ultimul ei proprietar a intrat în faliment și tot de ani buni complexul industrial Carom este scos repetat la vânzare.
Combinatul, privatizat după 1990, a fost stăpânit de mai mulți. Unul dintre ei a fost cunoscutul proprietar al Rafo, Marian Iancu. Rafo și Carom erau create să funcționeze în tandem. Dar nu a mai fost să fie, în combinatul de cauciuc, precum și în rafinărie, a apărut prăpădul. Ulterior, doar o companie cu origini austriece, dar cu un pion bucureștean crescut tot la Carom, a mai venit să o preia. Până a intrat în faliment. De atunci aproape nimeni nu a mai venit.
Și totuși, pe la începutul acestui an s-a dus vestea că un întreprinzător moldovean, partener în mai multe afaceri pe platforma industrială Borzești-Onești, ar fi pus mâna pe Carom. Acum combinatul e din nou la vânzare. Se vede treaba că moldoveanul nu a mai plătit ce a promis.
Povestea Carom continuă, deci, dar nu mai este chiar o epopee.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.