În perioada 2-3 februarie, peste 200 de profesori, directori, elevi şi părinţi, din regiunea Moldovei şi din ţară, au participat la prima ediţie a Forumului MERITO Moldova, din Bacău, cu tema „Întoarcerea la DE CE în era digitalizării”, privind problematici specifice, de didactica disciplinei, pentru a modifica practicile la clasă.
Programul evenimentului a inclus, în cea de-a doua zi a Forumului MERITO Moldova, la Școala Gimnazială ”Al.I.Cuza”, ateliere pe teme de actualitate, la care au luat parte profesori din diferite niveluri de învățământ. Cel la care am asistat eu a fost atelierul de “Educație prin Virtuți și Povești”, susținut de Anamaria şi Alec Blenche, co-fondatori şi facilitatori EduVit, şi Adina Mătieş, consultant şi antreprenor în educaţie.
Cuvintele cheie ale atelierului au fost ”povești”, ”virtuți”, ”caracter” iar strategiile folosite au avut ca scop ca participanții să înțeleagă că în spatele acțiunilor unui elev stă mereu o virtute; chiar și atunci când ora este deranjată de un copil, o virtute este prezentă acolo, posibil chiar cea a perseverenței sau a determinării față de lucru pe care și-l dorește. O nouă perspectivă asupra unor întâmplări obișnuite din clase, ce în mod normal ar avea ca efect o ceartă sau o pedeapsă pentru întreruperea lecției.
Ce mi-a rămas în minte, în mod special, din discuțiile din cadrul atelierului a fost determinarea lui Alec Blenche, ”cel mai cunoscut scriitor de cărți pentru copii, din acest moment”, de a-i face pe profesorii prezenți să înțeleagă cât de importantă este construcția caracterului pentru cei mici, deoarece caracterul unei persoane este ceea ce va determina destinul unui om și îl va însoți toată viața, și nu crearea unei personalități, pentru că aceasta este o mască ce se poartă în public. Creatorul cunoscutului personaj Erus și a seriei de povești despre vituți a explicat diferența dintre caracter și personalitate.
”Un lucru care lipsește din societatea noastră, din familie, din relațiile de la școală dintre copii sunt relațiile autentice, a declarat în debutul întâlnirii Alec Blenche. Noi nu ne cunoaștem. Ăsta este și motivul pentru care este atâta furie, atâta răutate, atâta dușmănie, copiii nu se cunosc între ei, nu au relații autentice, nu au ocazia să se cunoacă între ei. Și pentru că nu avem relații autentice, nu reușim să ne deschidem sufletul, să discutăm și să-nvățăm, să creștem. Suntem mereu în nevoia de-a ne apăra. Ceea ce vrem să facem prin proiectul ”Educație prin virtuți și povești” este să educăm inima, anima, sufletul, și apoi mintea, pentru că, dacă le faci invers, este foarte greu. În primul rând, trebuie să pui o fundație clară, de bază, a structurii sufletului, a caracterului. După ce ai făcut structura de bază a caracterului, după aceea poți să construiești și să faci achiziții academice câte vrei, pentru că ai cum să lucrezi cu copiii. Când un copil are format caracterul, el este deja conștient de ceea ce este important. Cărțile pe care le scriu sunt despre educația caracterului. Încercăm să privim virtutea ca pe o putere.”
Una dintre întrebările puse în cadrul atelierului a fost: ”Care este scopul educației?”, iar răspunsurile au fost diferite, toate în aceeași direcție, dar niciun răspuns nu a fost despre materie acumulată și despre lecțiile clasice din programă. Toate au fost despre și pentru copii: dezvolterea lor în oameni de caracter, ce vor forma următoarele generații de adulți, oamenii care vor alege cum va arăta lumea, ce drepturi vom avea, cine va conduce țara. Altfel spus, despre faptul că ”mai întâi, omul trebuie să aibă o structură morală, și apoi trebuie învățat cum să se descurce, pentru că el se va descurca în funcție de structura morală”.
Caracterul nu este ceva pe care îl ai dintr-odată, este un lucru ce se deprinde, se predă, se învață, din obiceiurile și faptele văzute de copii, nu din cuvintele auzite. ”Copilul face ceea ce vede, el învață din ceea ce vede”. Un exemplu discutat despre cum funcționează crearea unui caracter a fost virtutea răbdării. Nu poți învăța un copil răbdarea doar spunându-i despre ea, trebuie să vadă la tine, ca adult, cum arată aceasta. Apoi ea sau el va începe să înțeleagă cum funcționează, ce comportament trebuie să aibă. Nu poți vorbi despre răbdare, apoi să țipi dacă aceasta lipsește.
Worshop-ul a pus în discuție o altfel de educație, una care nu învață elevii să fie roboți, ci oameni, persoane cu caracter, dar și cu personalitate, copii care să aibă opinii și care să pună întrebări. Dacă toți profesorii ar începe să pună în aplicare lecțiile virtuțiilor, cu siguranță elevii ar pleca din școală cu o nouă idee despre ce înseamnă să fii om și să ai un caracter de care să fii mândră sau mândru.
Ediția băcăuană a Forumului MERITO Moldova a fost organizată voluntar de profesorii din comunitatea MERITO locală sau regională: Mirela Spiţă (inițiator al evenimentului, profesor pentru învățământ primar al Școlii ”Al.I.Cuza” Bacău), Adina Stratulat, Alexandra Adochiţei, Ana-Maria Rusu, Bianca Darabă, Daniela Marinescu, Ema Patrichi, împreună cu colegii din comunitate, facilitatori de ateliere; cu sprijinul Şcolii Gimnaziale „Al. I. Cuza” şi al Teatrului Municipal Bacovia din Bacău. Parteneri ai Forumului MERITO Moldova au fost Inspectoratul Școlar Județean Bacău; Casa Corpului Didactic „Grigore Tăbăcaru” Bacău; Asociaţia „Atelier EFIN”. Provocarte; Asociaţia Educaţie3D; Parteneri strategici pentru transformarea meseriei de profesor în România, în 2024: Bitdefender; NEPI Rockcastle; Dedeman; Crowe România.
Cronică & foto credits: Maria – Alexandra Vaman (clasa a IX-a), elevă la Colegiul Național ”Vasile Alecsandri” și la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău
Prof.coord. Laura Huiban
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.