Un proiect de hotarare aprobat la ultima sedinta de Consiliu Local (30 septembrie) vizeaza instituirea modalitatii de facturare/incasare a contravalorii energiei termice furnizate clientilor sistemului public de termoficare. In interiorul proiectului, edilii au strecurat si o promisiune cu implicatii electorale: bacauanii care depun dosare complete pentru incheierea conventiei cu CET vor fi scutiti de plata a 50 la suta din valoarea penalitatilor inscrise in adeverinta eliberata de asociatia de locatari. Scutirile promise de municipalitate – proprietarul societatii de termoficare – inseamna, pentru CET Bacau, pierderi. Acestea vor fi suportate din bugetul local, adica din buzunarele bacauanilor. Aproape 70 la suta din locuitorii municipiului au surse de incalzire independente de sistemul public de termoficare (centrale termice, lemne, carbune etc.).
CET Bacau incearca de mai multi ani sa incheie conventii individuale cu proprietarii apartamentelor pe care le deserveste. Acestia au fost destul de reticenti, convinsi fiind ca vor ajunge la mana furnizorului de agent termic. Initial, ideea unei conventii individuale a fost strans legata de distributia pe orizontala si contorizarea la nivel de apartament. Cum noul sistem s-a implementat in foarte putine blocuri, si conventiile incheiate au fost in numar nesemnificativ, CET si actionarul sau, CL Bacau, au venit cu o noua gaselnita: in iarna 2010-2011, ajutorul de caldura acordat de la bugetul local a fost conditionat de incheierea unei conventii individuale, un act aditional la contractul de furnizare/primire agent termic dintre asociatiile de proprietari si CET. Pomana nu a fost o momeala destul de puternica.
Doar 3000 din 8000
Chiar daca numarul celor care aveau un venit lunar pe membru de familie mai mic de 1318 lei a fost de aproape 8000, doar 3000 din acestia au avut curajul sa semneze conventia cu furnizorul. Acestia au fost si singurii care au primit ajutorul de la bugetul local pentru caldura furnizata in sezonul rece trecut. Reprezentantii asociatiilor de proprietari au explicat la vremea aceea ca proprietarii se tem ca, pentru ajutorul de incalzire, vor ramane mult si bine legati de CET. De altfel, conventia este pe durata nedeterminata. Potrivit intelegerii, proprietarii sunt obligati sa permita accesul furnizorului in locuinta pentru verificari si debransare in caz de neplata. „Multi s-au ferit de asta, depoarece nu vor mai putea plati intretinerea dupa posibilitati, ne-a declarat un presedinte de asociatie. Au ajuns la o intarziere de 30 de zile, gata, li se blindeaza conductele.” CET a aplicat in mai multe cazuri masura debransarii pentru datorii, insa numai la apartamente care au distributie pe orizontala si contorizare individuala.
„…o sechela a unor persoane”
In urma cu un an, asociatiilor de proprietari li s-a cerut sa predea la CET o evidenta individuala a proprietarilor de apartamente, a datoriilor pe care acestia le au doar la energia termica, precum si a penalitatilor aferente acestora. A fost multa munca pentru rezultate anemice. Numarul celor care au incheiat conventia cu CET a fost foarte mic. „Acum vin iar cu chestii din astea, ne-a declarat Dan Cristian Ciubotariu, presedintele Asociatiei de proprietari 67. Dau hotarari peste hotarari degeaba. Ne-am saturat de valurile astea pe care le tot fac. Stilul asta de a cere tabele peste tabele, situatii peste situatii, este o sechela a unor persoane. Le-am mai dat situatia locatarilor si a datoriilor pentru stergerea penalitatilor. Acum vor sa incheie din nou conventii. Locatarii fug de CET. 90% din asociatia noastra este debransata. Si cei 10% isi vor da seama ce li se pregateste. Daca faceau distributia pe orizontala poate se merita incheierea conventiei, dar asa, nu.” Reprezentantii locatarilor cred ca aceste conventii nu vor aduce o repartizare mai clara a consumului acolo unde nu exista contorizare individuala.
Inca o piedica la debransari
Pentru a incheia conventia cu CET, proprietarii trebuie sa prezinte o adeverinta eliberata de asociatie, in care sa fie specificate datoria pentru caldura si apa calda, precum si penalitatile aferente acestora. Potrivit conventiei-tip, consumatorii sunt obligati sa permita accesul furnizorului in locuinta pentru verificarea instalatiilor si debransare in caz de neplata. Conventia poate fi reziliata la cererea locatarilor prin debransare de la sistemul de termoficare. Pentru aceasta, trebuie sa se respecte Legea 325/2006 si hotararile CL Bacau, toate menite sa puna bete in roate la debransare. Stergerea penalitatilor nu este folosita ca momeala doar de CET si CL Bacau. Legea 175/2010 i-a scutit de pedeapsa pe locatarii care si-au achitat debitul catre furnizorii de agent termic pana in iulie 2011. Perioada de scutire va fi prelungita pana in iulie 2012. Conditia este ca venitul pe membru de familie al solicitantilor sa nu depaseasca 1000 de lei pe luna.
Penalitatile, trecute pe pierderi?
Fostii manageri ai CET privesc cu reticenta ingineriile incercate, de zor, de conducerea municipalitatii. Potrivit unui proiect de hotarare adoptat la ultima sedinta a CL, bacauanii care depun dosare complete pentru parafarea conventiei cu CET vor fi scutiti de plata a 50 la suta din penalitatile acumulate fata de furnizorul de agent termic. Articolul 3 al proiectului promovat de edili precizeaza ca CET „va anula un cuantum de pana la 50 la suta” din aceste penalitati, dar doar pentru bacauanii care vor veni cu dosare complete in doua luni de la intrarea in vigoare a hotararii CL. Cum ea a fost deja adoptata de consilieri si cum in mai putin de doua luni vine „congelul”, caracterul populist al deciziei municipalitatii este si mai evident. Vasile Dragusanu, fost manager al CET, afirma ca „scutirile” decise peste noapte de edili vor afecta, in cele din urma, tot buzunarele bacauanilor de rand. Dragusanu a declarat ca „taierea” veniturilor societatii de termoficare, in conformitate cu procentul de penalitati la care CET va renunta, va afecta situatia economica si-asa precara a societatii patronate de municipalitate. „Se transmite un mesaj prost consumatorilor. Acestia stiu ca pot intarzia la plata pentru ca, la un moment dat, cineva le va taia din penalitati. Au fost taiate tot felul de penalitati, in repetate randuri si nu s-a intamplat nimic. Orice taiere de la venituri, ca penalitatile sunt venituri pentru CET, duce in situatia ca actionarul sa vina cu bani in plus. Se induce o pierdere administrativa in economia CET”, a afirmat fostul manager al societatii de termoficare.
„E bine ca s-a gasit o solutie”
Reprezentantii Primariei Bacau sustin ca demersul vizand anularea penalitatilor pentru clientii care incheie conventii cu CET este unul legitim. Potrivit viceprimarului Dragos Luchian, municipalitatea nu a dorit sa mai tergiverseze incasarea anumitor sume de bani de catre compania de termoficare. „Daca s-a gasit acest cadru legal pentru acordarea acestor facilitati, mi se pare firesc sa fie implementate. E mai bine sa reusim sa incasam ceva, decat sa tergiversam la nesfarsit incasarea acelor sume”, a afirmat Luchian.
Nicolae Zaharia, consilier local PSD si membru in Adunarea Generala a Actionarilor de la CET, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca masura impusa de edili vizeaza, in primul rand, eliminarea din ecuatia termoficarii a asociatiilor de locatari. Zaharia a afirmat, in schimb, ca CET mai are mult pana sa ajunga la performantele economice inregistrate de Compania Regionala de Apa Bacau. „O astfel de masura putea fi instituita de mai mult timp. In acest moment, o mica parte din clientii CET au generat datorii foarte mari, iar de suferit sufera bacauanii care sunt buni platnici. Sa nu uitam ca peste 60 la suta dintre bacauani nu sunt clienti CET. E o masura care vizeaza scoaterea din calcul a asociatiilor de locatari si realizarea unor relatii contractuale direct cu CET Bacau”, a spus Zaharia.
Asociatiile de proprietari din municipiul Bacau au catre CET datorii de aproximativ 29 de milioane de lei. Penalitatile reprezinta peste 12 milioane de lei din aceasta suma.
Vrajile de la CET nu mai impresioneaza pe nimeni
Tertipurile prin care conducerea CET Bacau, precum si cea a municipalitatii au incercat in ultimii ani sa-i tina legati de glie pe clientii CET sunt de notorietate. In iarna trecuta, Primaria a promis ca va suporta – in temeiul unei controversate hotarari a CL – plata intretinerii pentru toti clientii societatii de termoficare. Ajutorul gandit de edili a fost catalogat de presa drept mita electorala, in contextul in care aproape trei sferturi din populatia Bacaului dispune de surse independente de caldura si apa calda. Pentru acestea, sefii municipalitatii nu s-au gandit la nicio forma de ajutor pe timp de iarna, desi legislatia in vigoare nu face discriminare intre proprietarii de centrale si clientii sistemului public de termoficare.
Pierderile pe care CET le-a inregistrat in ultimul an se cifreaza in jurul sumei de 10 milioane lei. Acestea au fost atenuate de ajutoarele financiare primite de societatea de termoficare de la Guvern, pentru acoperirea diferentelor de pret aparute in timpul producerii energiei termice. Fara „plombele” guvernamentale, situatia economica a CET ar fi la pamant. In 2008, firma a avut pierderi de 38 milioane lei, iar in 2009 de peste 16,5 milioane lei. La aprobarea bugetului pe 2011, conducerea CET a prognozat pierderi de 10,8 milioane lei.
Doina Mincu
Lucian Bogdanel