28 decembrie 2024

„Teatrul din Bacau a fost slab si inainte de ’89”

Interviu cu Marius Zarafescu, seful Directiei &#8222Artele spectacolului – Teatru” in Ministerul Culturii si Cultelor. Unul din cei patru initiatori ai proiectului Gala Star, al&#227turi de Carmen Stanciu, Adrian G&#227zdaru si Gabriel Dutu. Membru al juriului de preselectie pentru festivalul de one-man-show de la Bac&#227u.

– Cum se vede teatrul romanesc de la Directia &#8222Artele spectacolului&#8221 din Ministerul Culturii si Cultelor? Cu ce probleme credeti c&#227 se confrunt&#227?



– De zece ani de cand sunt in minister, in dou&#227 teatre n-am ajuns: Teatrul din Turda si Teatrul din Petrosani. V&#227zand foarte multe spectacole, participand la festivaluri, o prim&#227 impresie este c&#227 banul public nu este totusi gestionat suficient de bine. Sunt teatre care, unele din ele, aproape c&#227 nu-si justific&#227 existenta. M&#227 refer la teatre care tin de administratia public&#227 local&#227. Consum&#227 fonduri importante si, de-a lungul unei stagiuni, poti vedea doar dou&#227 – trei spectacole si acelea destul de slabe, din punct de vedere valoric, spectacologic. Nu dau exemple, pentru c&#227 n-are rost. Nu, nu-i corect. Una dintre marile probleme ale teatrului romanesc este cea a managementului. Eu cred c&#227 deocamdat&#227 sunt putini cei care sunt capabili s&#227 conduc&#227 o institutie teatral&#227. Si posibil in cativa ani, dac&#227 nu suntem atenti s&#227 preg&#227tim oameni pentru aceste domenii de activitate, s-ar putea s&#227 avem o mic&#227 criz&#227 din punct de vedere administrativ, s&#227 nu putem g&#227si oameni capabili s&#227 fac&#227 fat&#227 noilor provoc&#227ri. Pentru c&#227 o dat&#227 intrati in Uniunea European&#227 si aici, la nivelul acestor institutii, va trebui s&#227 se lucreze cat de cat pe profit, s&#227 devin&#227 mai dinamice aceste institutii. Eu spun c&#227 asta e cea mai mare provocare a urm&#227torilor ani, pentru c&#227 la nivelul artistic, regizori, regizori tineri, eu zic c&#227 au fost destui tineri valorosi.

– Credeti c&#227 legislatia actual&#227 sprijin&#227 teatrul romanesc sau ii e dusman&#227?

– Intrebarea asta am mai primit-o si de la alti ziaristi si acum cinci ani de zile, cand nu exista Legea 504. S&#227 ne aducem aminte c&#227 si acum cinci ani de zile, de exemplu, erau directori de teatre cum e cel de la Sibiu, Constantin Chiriac, si ca el mai sunt destui directori care au fost capabili cu aceast&#227 legislatie s&#227 fac&#227 ce au f&#227cut. Pentru c&#227, intr-un fel, ce se va intampla la anul cu Sibiul capital&#227 cultural&#227 european&#227 foarte mult se datoreaz&#227 Festivalului International de Teatru, construit de Chiriac acolo. Iat&#227 c&#227 a reusit cu aceast&#227 legislatie s&#227 dezvolte asa zisele la mod&#227 acum in limbajul nou de lemn &#8222industrii culturale”. St&#227 foarte bine la capitolul comunicare, la motivare. E un bun manager, comunicator.

– Ce ati propune pentru imbun&#227t&#227tirea Legii 504/2004, privind institutiile publice de spectacole si concerte?

– Acolo trebuie s&#227 se l&#227mureasc&#227 foarte clar cu modul de concesionare a activit&#227tilor institutiilor de spectacole si concerte. S&#227 nu ne trezim c&#227 intr-o astfel de institutie se organizeaz&#227 nu stiu ce club. Vor ap&#227rea niste metodologii la nivel de concesionare si, aici r&#227mane de v&#227zut cand si dac&#227 se va intampla. Din directia noastr&#227 a pornit o idee ca aceast&#227 lege s&#227 fac&#227 o referire nu doar la institutiile &#8222pubice” de spectacole, s&#227 dispar&#227 acest termen, si s&#227 se refere si la acele institutii private care au inceput s&#227 apar&#227, mai ales pe teatru – Teatrul ACT, Teatrul Green Hours- dar au ap&#227rut prin tar&#227 si niste filarmonici particulare.

– De ce credeti c&#227 depinde ca Gala Star s&#227 devin&#227 traditie, s&#227 nu se opreasc&#227 la prima editie?

– E o nis&#227 din punct de vedere al managementului cultural. Nisa asta a recitalurilor actoricesti. Dac&#227 te uiti pe lista festivalurilor de teatru din Romania, cam toate merg pe spectacol in sine, spectacolul complex. In afar&#227 de Gala Tan&#227rului Actor de la Mangalia, actorul singur e neglijat, e uitat. Depinde de cei doi directori ai teatrului. De ei depinde. Dac&#227 au vointa, dorinta de a face. Publicul are nevoie de asa ceva, de un astfel de eveniment, in orice loc nu numai in Bac&#227u. 15 ani aici nu s-a intamplat nimic. Am discutat cu oameni importanti de teatru care au venit la Gal&#227 si cu alte persoane si toti au spus c&#227 Teatrul din Bac&#227u, cu adev&#227rat, a fost slab si inainte de &#821689. Nu poti face lucruri de valoare dac&#227 nu risti.

Ei au riscat. Si au riscat si cu aceast&#227 realitate dur&#227, nu au un coleg de-al lor in concurs dar nimeni nu garanteaz&#227 c&#227 la anul nu vor fi doi, trei. Asta depinde pan&#227 la urm&#227 de trup&#227. Recitalul la nivelul unui actor e medicament pentru suflet si pentru tehnica actoriceasc&#227. E cea mai dur&#227 provocare. Dac&#227 ne uit&#227m la teatrele care au organizat si organizeaz&#227 festivaluri, intr&#227 in timp in categoria acelor institutii teatrale dinamice, in care coeficientul de ocupare al s&#227lii e mai mare decat in celelalte teatre mormoloace care nu fac nimic pentru comunitate, zac asa in suc propriu. Trupa s-a dezvoltat din punct de vedere valoric si un alt am&#227nunt pe perioada cat dureaz&#227 festivalul chiar si cei mai carcotasi din institutie se simt bine, pentru faptul c&#227 au prilejul s&#227 intalneasc&#227 monstri sacri, faptul c&#227 intr&#227 in dialog cu colegii din alte teatre.

Scris de Laura Huiban



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img