26 octombrie 2024
Actualitate"O decizie istorica": Aeroportul Bacau are stapn 35 de ani

„O decizie istorica”: Aeroportul Bacau are stapn 35 de ani

Alesii judetului au luat, ieri, „o decizie istorica”: au aprobat concesionarea Aeroportului „George Enescu”, care va fi modernizat si administrat timp de 35 de ani de compania Blue Air. Va fi primul aeroport din Romania administrat de oa companie privata. Firma va investi aici si va obtine profit, iar judetul Bacau va avea un aeroport la standarde europene.

In 1975, Aeroportul Bacau a fost declarat, prin decret prezidential, aeroport international. Asta nu inseamna ca indeplinea conditiile cerute de acest rang. Nici astazi nu le indeplineste. Din 1997, aeroportul a trecut in administrarea Consiliului Judetean (CJ), care a incercat tot ce se poate pentru a-l moderniza. „Nici Guvernul Nastase, nici Guvernul Tariceanu nu a alocat fonduri pentru modernizarea lui”, a declarat, ieri, Dragos Benea, presedintele CJ. Bugetul judetului nu putea sustine o asemenea investitie, asadar singura solutie era atragerea unei companii private. Consortiul de consultanta Deloitte, Iptana, Bostina si Asociatii a facut un studiu privind modernizarea aeroportului si l-a prezentat investitorilor. Licitatia a fost castigata de Blue Air in iunie 2008, firma urmand sa modernizeze aeroportul in urmatoarele 30 de luni. „De unde avem garantia ca exista suma de 45 de milioane de euro in conturile firmei?”, a intrebat liberalul Ovidiu Cojocaru, dupa ce a ascultat expunerea de motive. Reprezentantii companiei Deloitte, prezenti la sedinta, au explicat ca „ofertantul trebuie sa depuna suma intr-un cont de tip escrow, in faze, prima in maximum 100 de zile. Aceasta este una dintre conditiile intrarii in vigoare a contractului”.



CJ va monitoriza afacerea

Si Mihai Ichim, tot liberal, a cerut garantii. „Consiliul Judetean e proprietarul aeroprtului. Cine ne da garantia ca in 35 de ani vom mai avea putere de control asupra lui?” a intrebat el. Consultantul firmei Deloitte i-a atras atentia ca, in prezent, „nivelul de trafic e 120.000 de pasageri, fata de alte aeroporturi din tara, care ating milionul”. In plus, contractul mai prevede o serie de clauze, intre care numirea aunui inginer independent care va verifica permanent respectarea graficului de executie si calitatea lucrarilor”, apoi faptul ca CJ poate solicita o evaluare finaciara daca considera ca sunt dezechilibre. Reprezentantul Deloitte a evidentiat inca un mecanism de control asupra evolutiei investitiei: operatorul este obligat sa raporteze permanent „numarul de contracte, numarul de pasageri, CJ putand sa-l inlature pe concesionar de la operarea aeroportului”. Dragos Benea le-a atras atentia consilierilor ca modernizarea aeroportului e o investitie vitala pentru dezvoltarea judetului. Dupa dezbateri aproape o ora de dezbateri, toti consilierii au votat proiectul, Aeroportul Bacau fiind primul din Romania care este concesionat. Contractul cu Blue Air prevede realizarea unui terminal nou, modernizarea pistei de decolare, consolidarea a doua cai de rulare si realizarea uneia noi, platforma noua, parcare auto, drumuri interne, facilitati cargo, balizaj, echipamente pentru controlul traficului aerian.

Silvia Patrascanu



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img