Luna trecuta, o scrisoare a lui Albert Einstein, in care fizicianul a afirmat ca Dumnezeu este rezultatul slabiciunii umane, a fost vanduta cu trei milioane de dolari pe eBay. Este vorba despre celebra „Scrisoare catre Dumnezeu, din care spicuim…
„Stimate domnule Gutkin,
Convins de sugestiile repetate ale lui Brouwer, v-am citit cartea si va multumesc ca mi-ati imprumutat-o. In legatura cu atitudinea factuala fata de viata si de comunitatea umana avem o multime de lucruri in comun. (…) Cu toate astea, daca n-ar fi existat sugestiile lui Brower n-as fi ajuns niciodata sa citesc cu atentie cartea dumneavoastra, pentru ca este scrisa intr-un limbaj inaccesibil mie. Cuvantul «Dumnezeu» nu reprezinta pentru mine nimic mai mult decat expresia si rezultatul slabiciunii umane, iar Biblia o colectie de legende onorabile, dar primitive si destul de infantile. Nicio interpretare, oricat ar fi ea de subtila, nu poate schimba asta (pentru mine). Consider ca religia evreiasca, la fel ca toate celelalte religii, reprezinta o incarnare a celor mai puerile superstitii. Iar poporul evreu, din care fac parte cu bucurie, nu imi apar ca avand calitati superioare fata de alti oameni. Din experienta personala pot spune ca evreii nu sunt mai buni decat alte grupuri umane, cu toate ca sunt protejati de tot felul de urgii de faptul ca le lipseste oarecum puterea. In alta ordine de idei, nu vad nimic «ales» in ceea ce-i priveste. Mi se pare dureros ca pretindeti ca aveti o pozitie privilegiata si incercati sa o aparati dintre doua ziduri de mandrie, cel exterior reprezentat de ipostaza de om si cel interior reprezentat de ipostaza de evreu. Ca om, cereti o dezlegare de la cauzalitatile acceptate in mod obisnuit, iar ca evreu o dezlegare de la monoteism. Insa o cauzalitate limitata nu mai e o cauzalitate deloc, dupa cum Spinoza a demonstrat incisiv.
Acum, ca am expus fatis diferentele intre convingerile noastre intelectuale, mi se pare clar ca avem opinii apropiate in ceea ce priveste lucrurile esentiale, spre exemplu evaluarea comportamentului uman. Cred ca ne-am intelege de minune daca ne-am rezuma sa discutam despre lucruri concrete. Cu multumiri cordiale si cele mai bune ganduri, al dumneavoastra, A. Einstein.” Scrisa in 1954, cu un an inainte ca fizicianul sa moara, ea a fost adresata filosofului Erik Gutkind, dupa ce a citit cartea acestuia, „Alege viata: Chemarea biblica la revolta”.
La putin timp dupa aceasta licitatie, aflu ca Inspectoratul Scolar Judetean Buzau, o editura din zona, Comunitatea Evreilor din judetele Buzau si Vrancea s.a. organizeaza un concurs national de creatie literara pentru elevi, care va fi incununat cu diplome si adeverinte pentru profesorii coordonatori. Concursul, ati ghicit, are si un titlu: „Scrisori catre Dumnezeu”. Elevii sunt incurajati sa-si exprime liber gandurile, sentimentele (pozitive sau negative), ori sa-si dezvaluie (in mod literar) nazuintele, neajunsurile sau implinirile, ca si cum s-ar adresa lui Dumnezeu. Concurentii care nu dau dovada de bun-simt si respect fata de valorile spirituale comune vor fi descalificati; ca si plagiatorii, care, se vede, nici lui Dumnezeu nu-i plac. Cele mai interesante 100 de texte inscrise in concurs vor intra in arhiva Unity in Values Association si vor fi publicate in volumul colectiv „Scrisori catre Dumnezeu”. Ce te faci insa daca un elev se apuca de scrie, aidoma lui Voltaire, ca „Dumnezeu este un actor de comedie care interpreteaza in fata unei audiente infricosate pentru a rade”? Va fi descalificat pe motive de plagiat sau de lipsa de bun simt? Curiozitatea noastra cea mare este alta: organizatorii spera ca unele dintre aceste scrisoari sa fie scoase la licitatie, precum epistola lui Einstein? Cunoscand precedentul einsteinian, nu cred ca profesorii se vor multumi doar cu o amarata adeverinta…