15 noiembrie 2024

Dragoș Benea: „După 15 ani de discuții, vedem că A13 Bacău – Brașov rămâne cea mai bine poziționată opțiune de autostradă pentru conectarea Moldovei și Transilvaniei”

„Dezbaterile privitoare la autostrada către Moldova s-au reaprins, în contextul instalării noii guvernări de la București, dar eu cred că nu trebuie să abdicăm de la pragmatism și luciditate atunci când vorbim despre traversarea Carpaților pe cale rutieră, dacă vrem să și împlinim acest deziderat”, consideră europarlamentarul Dragoș Benea.

Acesta pornește, în analiza situației de la câteva realități factuale care certifică faptul că exigențele de mediu vor influența, substanțial, derularea acestor proiecte:



Din 29 noiembrie 2018, avem lege pentru „Autostrada Unirii” (A8 Tg. Mureș – Iași). În ultimii doi ani, oct. 2019 – oct. 2021, guvernările de dreapta care s-au succedat, ultima cu Drulă (USR) la Transporturi, nu au făcut nimic concret pentru a implementa această lege și a „restarta”, sub o formă sau alta, autostrada A8. De altfel, fostul prim-ministru Ludovic Orban a recunoscut, la Iași, că legea a fost dată pentru că politicieni de la PNL erau în campanie electorală prin Moldova la acel moment și aveau nevoie de o astfel de lege pe care s-o fluture în fața votanților.

În Austria, guvernul a renunțat – la sfârșitul lunii trecute – la construirea unei autostrăzi care ar fi presupus, între altele, săparea unui tunel de 8 km lungime prin parcul national Lobau. „La presiunea ONG-urilor de mediu și a societății civile, a „Verzilor”, membri în executivul de la Viena, dar și pe fondul exigențelor de mediu tot mai presante la nivelul Uniunii Europene, guvernul austriac a abandonat planurile de construi o autostradă care urma să traverseze cea mai importantă oază de verdeață a capitalei”, explică europarlamentarul băcăuan.

Acesta explică faptul că tronsonul montan din A8, respectiv Tg. Mureș – Tg. Neamț, se suprapune în proporție de 55% peste arii naturale protejate, în special în zona Parcului Național Ceahlău.

„E imposibil ca, într-o Europă în care Austria renunță la autostrăzi din rațiuni de mediu, UE să accepte ciopârțirea Parcului Național Ceahlău, girând construirea unei autostrăzi ce ar echivala cu încălcarea tuturor obiectivelor de mediu asumate prin Pactul Verde European, precum și alte documente complementare. O observație utilă: studiul de fezabilitate pe acest tronson problematic a fost respins de CNAIR, cu zeci de observații, la sfârșitul lui august, când USR conducea Ministerul Transporturilor”, spune Dragoș Benea.

„Să nu ne iluzionăm că putem trece Carpații cu 2-3 autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania: fondurile de care dispunem sunt oricum insuficiente, iar impedimentele de mediu vor fi hotărâtoare în desemnarea celei mai fezabile variante de autostradă. Decât să discutăm de trei autostrăzi și să nu pornim niciuna, cum s-a întâmplat în ultimii 10-15 ani, mai bine ne coalizăm în spatele celei mai viabile opțiuni, care corespunde – în mod realist – aspirațiilor Moldovei la dezvoltare durabilă”, mai explică europarlamentarul.

Acesta mai spune că, încă din 2013, odată cu elaborarea Master Planului General de Transport (MPGT) în timpul guvernării USL, semnala riscul apariției unei false competiții între Bacău și Iași, și pleda pentru varianta de autostrada Bacău – Brașov (A13), mult mai ieftină și tehnic mai accesibilă decât A8 Tg. Mureș – Iași.

„Ce am declarat în 2013 s-a întâmplat: după 15 ani de discuții neconcretizate despre A8 Tg. Mureș – Iași, vedem că A13 Bacău – Brașov rămâne cea mai bine poziționată opțiune de autostradă pentru conectarea Moldovei și Transilvaniei, oricâte nemulțumiri ar cauza această stare de fapt incontestabilă”, explică Dragoș Benea.

Europarlamentarul spune că dezbinarea regională trebuie să înceteze: Moldova are nevoie de o autostradă care să asigure dezvoltarea județelor acestei regiuni, nu de o autostradă prin care să se consoleze și „panseze” orgoliile – mai mult sau mai puțin rănite – ale ieșenilor, băcăuanilor sau sucevenilor.

„Nu ştim cum s-a derulat contractul de proiectare a A13 (SF + PTh) în ultimii 2 ani de guvernare de dreapta, în care mai mult s-a bătut pasul pe loc, sub tot felul de justificări. Vom audita temeinic acest contract, dar cu Sorin Grindeanu la Transporturi, în viitorul format al ministerului, ştiu că vom face tot ceea ce omeneşte este posibil pentru a termina proiectarea A13 şi a scoate la licitație execuția lucrărilor, în 2023”.
Dragoș Benea, europarlamentar




Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

spot_img
spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul

Alte titluri

- Advertisement -

Ultimele știri

Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014