9 noiembrie 2024

Dragoș Benea, apel pentru Autostrada Moldovei: „Nu trebuie să mai irosim încă 10 ani pe lânga cei 10 deja pierduți”

În această vineri, la Iași, sărbătorim 161 de ani de la Mica Unire, pasul istoric decisiv făcut de Principatele Române, în ianuarie 1859, pe drumul definirii conștiinței naționale care avea să se încheie, la 1 Decembrie 1918, cu Marea Unire și afirmarea României ca stat modern, unitar și independent. Festivitățile din prezent au semnificația lor: ele marchează un eveniment istoric de anvergură, dar și faptul că la orizont se profilează un nou an în care năzuințele Moldovei de a avea o autostradă sunt trecute în plan secundar de către decidenții politici de la București. Pe nedrept, spune europarlamentarul Dragoș Benea.

„În ultimii 10 – 12 ani, s-au făcut tot felul de declarații de susținere a Autostrăzii Moldovei; prea puțin la concret. Cuvintele de bine au culminat cu transformarea în lege, în anul Centenarului Marii Uniri (2018), a Autostrăzii Unirii (Tg. Mureș – Iași), o lege azi inaplicabilă de vreme ce nu există susra de finanțare asigurata pentru acest proiect. Proiect al cărui cost, conform declarațiilor ministrului Marcel Boloș, ar fi fost subevaluat. El e, în realitate, mult mai scump decât estimările inițiale”, consideră dânsul.



„Sigur, în ultimii 10 ani am asistat, cu toții, la o păguboasă competiție a orgoliilor regionale care nu a dus la nimic bun. Pe lângă asta, am uitat de geografie și de faptul că unele obstacole (montane) nu pot fi depășite decât cu costuri exorbitante, imposibil de argumentat și susținut în fața instituțiilor europene.

Uniunea Europeană, de la care se pretind bani pentru finanțarea acestei autostrăzi, e mai atentă ca niciodată la problemele de mediu (subiect critic la nivel european), dar și la eficiența cheltuirii fondurilor europene (analiza cost/beneficiu). Europa vrea să protejăm cât mai mult mediul și să cheltuim cât mai eficient fondurile acordate”, mai spune Dragoș Benea.

Europarlamentarul băcăuan susține că în calea autostrăzii Tg. Mureș – Iași, pentru care Guvernul a lăsat de înțeles că va căuta finanțare europeană în următorii ani, stau 15 situri naturale (zona Parcului Național Ceahlău), totalizând peste 51.000 de hectare de arii protejate. Ponderea acestora în economia proiectului este de 𝐚𝐩𝐫𝐨𝐚𝐩𝐞 𝟓𝟓%, o cifră care ne va da mari bătăi de cap.

„Dacă finanțarea autostrăzii Pitești – Sibiu s-a împiedicat de un biet gândac și de alte probleme de mediu colaterale, zecile de mii de hectare de arii protejate străbătute de varianta Tg. Mureș – Iași nu vor atrage niciodată finanțări europene pentru Autostrada Moldovei! Oricât ne-am iluziona, nu ne folosește la nimic – banii tot nu vor veni.

Din calcul electoral sau din orgoliu politic, Guvernul insistă pe această soluție cvasi-imposibil de pus în practică. Probabil, tocmai pentru ca să nu se pună în practică, din considerentele enumerate anterior. A „patina” la nesfârșit pe varianta de lucru Tg. Mureş – Iaşi, ce întâmpină 𝐩𝐫𝐨𝐛𝐥𝐞𝐦𝐞 𝐝𝐞 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐮 𝐢𝐧𝐬𝐮𝐫𝐦𝐨𝐧𝐭𝐚𝐛𝐢𝐥𝐞, înseamnă a pune umărul la îngroparea definitivă a autostrăzii către Moldova. Și poate că asta se dorește, de fapt!”, mai spune Dragoș Benea.

Dânsul spune că nu putem sta cu mâinile în sân – ceva trebuie făcut pentru ca Moldova să fie conectată rutier cu Transilvania, printr-o autostradă. Nu trebuie să mai irosim încă 10 ani, pe lângă cei 10 deja pierduți, discutând cu mai mult subiectivism decât este cazul despre o autostradă care nu se va face din cauza problemelor de mediu.

„De aceea, în calitate de europarlamentar al regiunii Nord-Est, lansez un apel către toți factorii decidenți, oamenii politici și organizațiile non-guvernamentale din Moldova pentru susținerea cu prioritate a variantei de autostradă Iași Bacău – Brașov: este de trei ori mai ieftină, cu unimact de mediu mult mai redus (doar 8% pondere arii protejate) și pentru care CNAIR va finaliza licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic în februarie 2020 (conform promisiunii ministrului Lucian Bode).

Dacă vom face front comun și vom fi uniți pentru Moldova, eu cred că acest proiect se va materializa, iar peste câțiva ani vom putea spune că ne-am achitat cu brio de responsabilități și regiunea noastră are, în sfârșit, o autostradă. Vă propun să ne adunăm cu toții în jurul acestei idei pentru că, uniți, vom reuși să o impunem la cel mai înalt nivel”, considera Dragoș Benea.

Europarlamentarul spune ca nu e vorba de un proiect fundamentat pe orgolii: autostrada nu e a băcăuanilor, ieșenilor, sucevenilor, nemțenilor, vasluienilor sau botoșănenilor. „E Autostrada Moldovei, adică singura șansă la dezvoltare pentru această regiune. În caz contrar, Moldova va pierde definitiv trenul dezvoltării pentru că, la fel ca în cazul Pitești – Sibiu, se va găsi, ori de câte ori va fi necesar, un gândac care să stea în calea acestui proiect, împiedicând absorbția de fonduri europene pentru infrastructura României din afara arcului Carpatic”, a încheiat Dragoș Benea.




Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

spot_img
spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul

Alte titluri

spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014