Fosta directoare a BCR Moinesti, Manuela Comanescu, judecata pentru delapidare, „opera” de pe calculatoarele subordonatilor si completa ordine de plata in locul clientilor. Unii casieri i-au dat bani de frica. „Striga la noi, batea din picior si ne injura”, au povestit subordonatii. Un pagubit si-a primit banii, in scara unui bloc, de la o doamna cu palarie.
Dosarul in care sunt anchetati, pentru delapidare, Geta Dascalu, fosta directoare a BCR Moinesti, si angajati ai bancii (cu un prejudiciu de peste 1,9 milioane lei si circa 135.000 euro) nu s-a putut judeca, la ultimul termen, pentru ca, din instanta, au lipsit si inculpatii, dar si martorii, iar expertul a trimis adresa prin care informa ca nu a finalizat expertiza.
Ca atare, dosarul s-a amânat pentru luna octombrie. In cel de-al doilea dosar in care au fost trimisi in judecata, tot pentru delapidare, o alta directoare a bancii, Manuela Comanescu, si consilieri bancari (cu un prejudiciu estimat de peste 100.000 de euro, 35.000 dolari si 1,1 milioane lei), au fost audiati mai multi angajati ai bancii.
„De-abia la control, am aflat ca s-au facut nereguli. Eu lucram, atunci, pe postul de consilier clienti la BCR Comanesti, iar Manuela Comanescu a ocupat postul de director la aceasta sucursala timp de 7 luni. Am validat o serie de operatiuni facute de Comanescu si am facut verificari, dar numai electronic.
Am auzit de la alti colegi ca le cerea sa-i duca in birou o suma de bani, spunând ca este prezent la ea titularul de cont. Colegele de la casierie nu mi-au spus niciodata ca nu ar fi fost in birou titularii de cont.” – spune Mariana B. Aceasta recunoaste ca, de mai multe ori, a vazut-o pe directoarea Comanescu umblându-i in calculator, stia ca nu este permis, dar ca nu a avut curajul sa ii atraga atentia.
– „Mi s-a aratat, la un moment dat, ca s-a facut o tranzactie de pe calculatorul meu de catre Comanescu, dintr-un cont in altul. Uneori, o gaseam pe directoare la calculatorul meu. Imi spunea ca a verificat o licitatie sau cursul valutar. Aveam parola si nu il lasam deschis când plecam, dar se intâmpla, uneori, sa ma ridic la ghiseu, sa vorbesc cu un client si dânsa se aseza la calculatorul meu. Ce puteam sa fac?! Era directorul meu! Acceptam, desi stiam ca nu are voie.”
– Mariana B., consilier clienti la BCR Comanesti– „Erati instruita cu privire la securitatea datelor si tranzactiilor. Nu considerati ca daca ati fi fost mai vigilenta nu s-ar fi ajuns la aceste fapte?”
– magistratul de la Tribunal care judeca acest dosar
In explicatiile la transferurile ilegale, apar donatii, sponsorizari si ajutoare umanitare
Unii angajati ai bancii au sesizat anumite nereguli, interzise de normele bancare, dar le-au trecut cu vederea, crezând ca totul se intâmpla cu un singur scop – urgentarea operatiunilor in avantajul clientului.
„Am vazut ordine de plata pe care am recunoscut scrisul directoarei Comanescu, desi, in mod normal, acestea trebuiau completate de clienti. Se obisnuia ca aceste ordine de plata sa fie completate de functionari bancari pentru urgentarea operatiunilor, desi normele bancare interzic acest lucru. Unii erau clientii ei si nu m-am gândit niciodata ca e ceva in neregula. Aveam mare incredere in ea.”
– Adriana Z., consilier zona rapida la BCR Moinesti
Judecatorul a adus in discutie si asa-zisele donatii, ajutoare umanitare si sponsorizari care apareau ca explicatii pentru transferurile bancare dintr-un cont in altul, dar cei audiati au sustinut ca nu stiu despre ce ar fi vorba.
„De la mine din cont, apare un transfer catre biserica, 100 de milioane lei vechi drept sponsorizare – ne explica un pagubit audiat la un termen anterior. Sau, in explicatiile la transferuri, mai apar ajutoare umanitare catre persoane fizice.”
„Era foarte nervoasa. Batea din picior si ma injura de Dumnezeu”
Doi angajati ai bancii, casieri, care ar fi trebuit sa nu accepte plati fara prezentarea unor documente sau in lipsa titularului de cont, au povestit despre crizele de nervi pe care le facea directoarea Comanescu, comportamentul cel putin deplasat si presiunile mai mult sau mai putin directe pe care le punea pe angajatii de la casieria bancii.
In declaratia de la urmarirea penala, Robert M., casier la BCR Moinesti, spunea ca ii era frica de directoare, declaratie pe care si-a sustinut-o si in instanta.
„Venea la noi sa-i dam sume de bani. Ne spunea sa ne miscam repede, ca asteapta clientii. Facea operatiunile in biroul ei si, in baza lor, ne cerea banii. Uneori venea cu titularul de cont, alteori doar cu buletinul lui si, in unele cazuri, nici cu persoana, nici cu actele. Striga la noi, ne spunea ca se grabeste, batea din picior. Era foarte dura.”
– Robert M., casier la BCR Moinesti
Strategia directoarei, mai povesteste o alta fosta angajata a bancii, era aceea de a profita de aglomeratie si de neatentia subordonatilor.
„Venea când era aglomerat si ne cerea bani. Eu am vrut sa respect normele bancare, am cerut buletinul titularului de cont, am fost si in biroul ei sa duc banii si sa vad daca este prezent acolo titularul de cont. Se enerva foarte tare când ii ceream actele. Ma injura de Dumnezeu, batea din picioare. Nu i-am eliberat niciodata bani fara sa-mi prezinte documente”.
– Liliana M., fosta casiera
Despre toate aceste acuzatii, Laurentiu Chiciu, avocatul fostei directoare Comanescu, a refuzat sa comenteze. La urmarirea penala, Manuela Comanescu si-a recunoscut partial faptele. Acum, este internata in spital, fiind grav bolnava, si probabil ca nu va putea fi audiata in instanta.
Un pagubit si-a primit banii in scara unui bloc de la o doamna cu palarie
Ion V., unul dintre pagubiti, a pierdut, la cei 84 de ani toti banii strânsi la banca – 60.000 de lei.
Ridica, la trei luni, dobânda si nu s-a gândit o clipa sa verifice suma totala din cont.
In 2011, când toata lumea auzise de controalele de la BCR Moinesti si suspiciunile de fraudare a bancii, un consatean i-a spus sa mearga la banca, pentru ca nu mai are niciun ban in cont.
A dat si el declaratii si a facut plângeri pentru recuperarea banilor. Banii si i-a recuperat, spune batrânul, dar nu de la banca!
„A doua zi, dupa ce am mers la banca, pe strada, a strigat o doamna dupa mine. Avea o palarie pe cap si pantofi cu toc. M-a chemat in scara unui bloc si mi-a spus ca imi da 60.000 de lei, dar sa dau declaratie ca am primit banii si sa imi retrag plângerile. Am scris ce mi-a cerut si mi-a dat banii. Acum sunt in loc sigur.”
– Ion V., pagubit