Timp de o saptamana, bacauanii au avut apa murdara sau deloc. Week-end-ul trecut ni s-a furnizat apa dupa program, iar Regia Autonoma de Gospodarie Comunala (RAGC) ne-a informat ca masura a fost impusa de o avarie aparuta la aductiunea de la Valea Uzului. Cand credeam ca am scapat de oprit apa in cada sau de stat cu orele la cozi pe la izvoarele din oras, alta belea: inca o avarie, de data aceasta la Margineni. Specialistii de la RAGC sustin ca avariile sunt accidentale, ca nu le pot controla. In declaratiile sale, Petrus Radulescu, director adjunct al RAGC, a dat vina pe gerul prelungit si pe curentii formati deasupra cursurilor de apa traversate de conducte, toti acesti factori provocand inghetarea gurilor de evacuare. Dupa ce s-a reluat furnizarea apei, timp de patru zile, bacauanii au avut parte de mocirla la robinete. Cei mai bataiosi au umplut bidoanele cu apa si s-au dus cu ele, drept proba, la Oficiul pentru Protectia Consumatorului (OJPC) si la Directia de Sanatate Publica (DSP).
Directorul OJPC o scalda, dar nu-i iese
Demersul consumatorilor l-a iritat pe seful de la OJPC, Claudiu Balan. El ne-a declarat la momentul respectiv ca nu are competente in aceasta problema si ca i-a trimis pe reclamanti la DSP. Dupa ce declaratia i-a fost publicata, s-a maniat rau pe presa, dar mai ales pe viceprimarul municipiului, Constantin Sripat. „Domnu’ Scripat a dat vina pe noi ca nu facem nimic in situatia aceasta, ne-a declarat Claudiu Balan. M-am suparat, l-am sunat si i-am cerut sa-mi explice de ce ne scoate vinovati. Nu avea nici un drept sa arunce vina pe noi. Si nici presa nu avea de ce sa ne critice. Conform legii, nu avem nici o atributie legat de apa potabila”. Dupa ce a citit cu voce tare, secondat de juristul OJPC, din mai multe legi, directorul Balan a trebuit sa accepte ca putea face si el ceva. Consumatorii au semnat un contract cu RAGC, iar furnizorul nu si-a repectat obligatiile privind calitatea serviciilor. Or, acest fapt poate fi sanctionat de OJPC. „Da, a admis Claudiu Balan, dar nu putem dovedi ca apa nu a fost corespunzatoare calitativ. Noi nu putem face analize”. Chiar daca nu are laborator, OJPC poate obtine buletin de analize de la vecinii sai, DSP. „Stiti cat costa o analiza? Cred ca milioane”, si-a dat cu parerea directorul OJPC. ”Noi nu avem nici un ban pentru asa ceva, deci nu putem solicita DSP un buletin de analize”, s-a spalat din nou pe maini Claudiu Balan. Daca s-ar fi informat, directorul OJPC ar fi putut afla ca poate obtine acel buletin pe gratis. „In baza unui protocol semnat cu ani in urma intre institutii, noi punem gratuit la dispozitia OJPC rezultatele analizelor curente, ne-a declarat dr. Marin Bustuc, directorul adjunct al DSP. Cu atat mai mult cu cat dam informatii cu privire la calitatea apei tuturor cetatenilor care ni le solicita”.
RAGC nu are autorizatie sanitara de functionare
Analizele de laborator au confirmat ceea ce bacauanii au vazut cu ochiul liber: apa furnizata de RAGC nu este potabila. „Sub aspect bacteriologic si chimic, apa s-a incadrat in limitele normale. Fizic, insa, nu corespundea la turbiditate.
Nu sistam furnizarea ei, intrucat ar puteaizbucni o epidemie. Nici macar nu putem sanctiona RAGC. Conform Legii 98/1994, sanctiunea se aplica doar daca RAGC nu ne anunta ca au aparut disfunctionalitati in furnizarea apei. Am fost instiintati, asa ca nu vom aplica nici o amenda”, a mai spus dr. Bustuc. Din cauza starii deplorabile a retelei de furnizare a apei reci, RAGC nu a primit autorizatei sanitara de functionare.Scris de Doina MINCU