Bună idee!
De ceva vreme, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie al Ministerului Educaţiei şi Cercetării (cum se numea în anul 2021) a inclus în pachetul de cerinţe din cadrul evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, uneori ca ultim punct al subiectului I, una dintre cele mai importante măsuri de cântărire a cunoştinţelor de limba română adunate în patru ani de gimnaziu. Credem că însemnătatea acestuia echivalează cu cea mai dificilă cerinţă din planul literaturii. Iată un astfel de exemplu:
Completează spațiile libere din răspunsul lui Mihai, cu forma corectă a cuvintelor scrise între paranteze (4 puncte).
Dragă Andrei,
M-a bucurat mesajul tău. Și eu voi citi această carte. Cred că le-_____________________________ (a plăcea, condițional-optativ, prezent) și colegilor _____________________(nostru) să descopere peisajele unei lumi _____________________ (fascinantă) și personajele __________________ (care) aventuri nu le vor uita. Mihai
Răspunsuri şi comentarii
Rezolvarea nu implică o durată prea mare de lucru şi în mod cert provoacă satisfacţie intelectuală. Aşadar: le-ar plăcea, noştri, fascinante, ale căror. În surdină, dau târcoale formele greşite: le-ar *place (există o luptă acerbă între conjugarea a III-a, mai bogată, şi biata conjugare a II-a, ai cărei combatanţi pot fi număraţi pe degete); *noştrii (în sudul ţării se manifestă tendinţa de a ignora valoarea primului i, de după consoana lichidă vibrantă r, şi a adăuga un al doilea i (niciodată posesivele noştri, voştri nu se scriu cu doi i); *fascinantă, conform judecăţii superficiale că adjectivul e obligat să se acorde în număr cu substantivul (aici, lume; lumi e un plural formal), ceea ce e insuficent: acordul se mai produce în gen şi caz (aici, genitiv); ale căror putea lua cel puţin trei forme: *a căror, *ale cărei, *ai căror; e necesară ştiinţa despre acordul prin încrucişare al articolului posesiv-genitival al, a, ai, ale cu pronumele relativ cărui, cărei, căror. Întâmplarea face ca ambele substantive de referinţă să fie la plural (personajele şi aventuri), ceea ce face ca rezolvarea să nu consume prea mult timp.
O imaginară scară a greutăţilor
Să ne închipuim o ierarhizare a dificultăţilor date de fiecare situaţie dintre cele patru, imaginându-ne o scară cu zece trepte, şi să plasăm exemplele noastre, cu un nivel de aproximare de ± 1: le-ar plăcea (dificultate de gradul 8); noştri (dificultate de gradul 3); fascinante (dificultate de gradul 5); ale căror (dificultate de gradul 9).
Exerciţiul nostru este util pentru cadrele didactice care îşi doresc o evaluare formativă cât mai diversă. Aplicarea baremului oferit de Minister duce la milioane de lucrări cu aceeaşi notă, avantajul fiind totuşi eliminarea riscului de a se greşi calculele prea amănunţite.
E loc de mai bine
Am etichetat subiectul ca „Bună idee!” şi nu „foarte bună”, pentru că limba română normativă este alcătuită din ortografie şi punctuaţie, iar solicitările privind utilizarea virgulei, de pildă, lipsesc.