In Autogara Bacau, la ora patru dimineata, era forfota mare. Soferii abia reusesc sa deschida usile autobuzelor. Dau la cheie. O data, de doua ori. Nimic. Motorul este mort. Mecanicii alearga de la o masina la alta. A inghetat si antigelul. A inghetat si motorina. In hala, aceeasi temperatura ca afara: minus 23 de grade. „A inghetat si votca”, spune rapid un mecanic. Se aprind festilele. Oamenii se tarasc pe sub masini. Sudalme. La ora 6 pleaca prima cursa, spre Brasov. Autobuz nou. La ora 7, porneste cursa de Vaslui, apoi Bijghir, Chetris – Geoseni. Luni dimineata, spune Sebastian Andone, dispecer de serviciu, au plecat pe traseu doar 10 la suta dintre cursele planificate. Nu pot pleca cursele de Racatau, Comanesti, Fruntesti, Rosiori. Oameni somnorosi si zgribuliti. Navetistii devin nervosi. Multi trebuie sa ajunga in scoala la ora opt. Au abonament. „Sunt nepregatiti, este iarna, este frig, dar si in Siberia este…!” Multi se intorc acasa. „Personalul nostru a venit de la ora patru, insa temperatura foarte scazuta ne-a creat mari probleme. Pornirea a fost foarte dificila. Motoarele au aruncat afara uleiul, antigelul. Am facut tot ce am putut, insa cu asa temperaturi nu ne-am mai intalnit de foarte mult timp”, ne spune Constantin Marcu, director general al SC Transport Bistrita SA. In sala de asteptare este un frig de crapa pietrele. La „Informatii”, telefonul suna continuu. Raspunsurile sunt mereu aceleasi: „Ne pare rau, cursa dumneavoastra nu pleaca pe traseu”. Personalul tehnic din garaj si de pe platforma primeste o cana de ceai fierbinte. Vin si primele vesti din teren. Cursa de la Frumuselu are probleme pe traseu. A ramas la Balanesti. Nici cursa de la Calugareni nu poate pleca de la capat de linie. La Faraoani sunt valatuci de zapada pe sosea si nu se poate circula. Se formeaza echipe de interventie, dotate cu tot ceea ce este nevoie. Motoarele sunt accelerate la maximum. Dupa cateva secunde se opresc. Mor si bateriile. A fost o dimineata de groaza in Autogara. In camera dispecerului de serviciu este un frig cumplit. Peroanele s-au golit, calatorii s-au refugiat in sala de asteptare si in chioscurile sau restaurantele de pe peron. Fiecare asteapta semnalul de plecare. Cursa de Frumuselu ajunge la 10,30, cu doua ore intarziere. „Este de groaza pe drumuri, nimeni nu a dat o lopata de nisip. La Balanesti am stat doua ore. M-am intors in Podu Turcului si am cumparat aditiv”, spune abia vorbind Ion Martin, soferul de pe autobuzul de Frumuselu. Curios, cu fiecare ora, numarul celor care vor sa plece din Bacau creste. Unde se duc? De ce pe vremea asta, nici soferii nu inteleg. „Societatea noastra va analiza posibilitatea de a rezolva problema navetistilor, a celor care au platit dar nu au beneficiat de serviciul nostru”, zice directorul general Marcu, raspunzand astfel intrebarilor insistente ale unui grup de navetisti. Parcul este dotat in totalitate cu masini cu motoare Diesel. Unele sunt vechi. Masinile care pleaca peste Siret sunt nevoite sa inconjoare 14 kilometri. Autobuzele nu au voie sa traverseze podul de peste Bistrita. „Facem un apel la administratia locala, in conditiile in care este posibil, sa accepte solicitarea noastra de a folosi podul, macar in aceste zile cu temperaturi foarte scazute. Pierderile sunt atat ale calatorilor, dar si ale societatii. Noi nu am marit pretul biletelor, toate pierderile sunt suportate de societate”, spune directorul general Constantin Marcu. „Si in zilele urmatoare se anunta temperaturi extrem de scazute. Recomandam bacauanilor sa tina legatura permanent cu Autogara pentru a sti care curse pleaca pe traseu. De asemenea, le sugeram celor care nu trebuie neaparat sa se deplaseze, sa renunte in aceste zile”, ne mai spune dispecerul de serviciu. La ora 10, soseste a doua tura de ceai. „A inghetat si votca”, zice din nou mecanicul murdar din cap pana in picioare de ulei si vaselina, gandidu-se probabil ca la noapte se anunta minus 24 de grade.Scris de Gh. BALTATESCU