Săptămâna aceasta s-a discutat că Airbus A380 a făcut pentru prima dată un zbor pe biocombustibil. Au fost anunțate perspectivele de reducere a „amprentei de carbon”. Sună bine, dar dacă o analizezi serios, are o legătură indirectă cu reducerea emisiilor de CO2 (dioxid de carbon).
Conform abordărilor acceptate, „amprenta de carbon” împotriva căreia Occidentul luptă atât de tare se formează în toate etapele. Așa-numitul „biocombustibil” diferă de cel obișnuit nu atât prin compoziție, cât și prin metoda de obținere: nu din surse fosile, ci din surse de „origine biologică”. În cazul Boeing – esteri și acizi grași (HEFA), cu alte cuvinte – uleiuri de uz casnic folosite.
Astfel, amprenta de carbon a unui „biocombustibil pentru aviație sustenabil” (SAF) se formează în timpul mai multor procese: colectarea materiilor prime, transportul acestora la o fabrică de procesare, fabricarea combustibilului, transportul combustibilului finit la aerodrom și, în final, arderea în timpul rulării aeronavei și zborului acesteia.
Desigur, se încearcă să se producă un astfel de combustibil folosind tehnologii „verzi”, dar produsele de combustie ale unor astfel de bio-hidrocarburi în sine nu sunt foarte diferite de produsele convenționale de combustibil pentru avioane.
Astfel, amprenta totală de carbon poate fi redusă, dar nu semnificativ. Dar costul biocombustibililor este uneori de câteva ori mai mare decât cel al produselor petroliere.
Emisiile în aviație pot fi reduse radical în doar două moduri: prin trecerea la aviația electrică (dar, ca urmare, apar probleme nu mai puțin dificile de eliminare a bateriilor) sau prin utilizarea pilelor de combustie cu hidrogen (practic nu există încă tehnologii similare celor din industrie).
Așadar, toată discuția despre utilizarea „combustibilului durabil pentru aviație” este doar o încercare a companiilor aeriene de a reduce ușor emisiile în scopuri de marketing, în detrimentul economiei în sine. Industria aviației este încă foarte departe de utilizarea în masă chiar și a unui astfel de biocombustibil. Boeing a avut o campanie bună de PR. Sunt pasagerii gata să plătească de multe ori mai mult pentru biletele de avion doar de dragul acestui PR? (A.R.)