Sunt multe statistici privind siguranța rutieră și majoritatea trimit România în coada clasamentului la acest capitol. Există un cumul de motive pentru care șoselele din țara noastră sunt atât de periculoase și din cauza cărora există atât de multe accidente. Motive ce țin de șoferi sau pietoni, cum ar fi viteza excesivă sau condusul sub influența alcoolului, neadaptarea la condițiile de drum, traversarea prin locuri nepermise, dar și unele ce țin de autorități: infrastructura rutieră foarte slab dezvoltată și neîntreținută corespunzător, foarte puține autostrăzi și drumuri expres.
Rolul mijloacelor de semnalizare rutieră, precum și principiile de proiectare și realizare ale acestora sunt de a asigura deplasarea în condiții de siguranță și fluență a participanților la traficul rutier. Conform Codului Rutier, mijloacele de semnalizare rutieră trebuie să fie realizate și instalate astfel încât să poată fi observate cu ușurință și de la o distanță adecvată, atât pe timp de zi, cât și pe timp de noapte și să ofere șoferilor și pietonilor timp de reacție. De asemenea, acestea trebuie să fie în deplină concordanță între ele și într-o stare tehnică de funcționare corespunzătoare. Obligația de instalare și de întreținere a acestora revine administratorului drumului public respectiv ori al căii ferate, după caz, iar amplasarea se execută numai cu avizul prealabil al Poliției Rutiere. Însă administratorii drumurilor nu respectă aceste obligații. În lipsa unor marcaje rutiere, conducătorii de autovehicule trebuie să intuiască trecerile de pietoni sau ce indicator de circulație este amplasat la colțul străzii, când acesta este doar o formă geometrică. De asemenea, când ne uităm pe străzile din localitățile din România, observăm că foarte multe marcaje pentru trecerile de pietoni sunt șterse sau nici nu sunt trasate, dar în schimb s-au găsit fonduri pentru a se trasa locurile de parcare.
Deși în evidențele Inspectoratul General al Poliției Române apar multe amenzi date administratorilor drumurilor, acestea sunt aplicate pentru alte motive și nu pentru lipsa marcajelor rutiere, a indicatoarelor rutiere, cum ar fi neaplicarea materialului antiderapant în zonele cu polei, lipsa indicatoarelor rutiere la lucrările care se execută pe drumurile publice, neîntreținerea părții carosabile etc.
La începutul acestui an, am inițiat și depus un proiect de lege prin care am propus o serie de măsuri mai clare privind verificarea periodică a mijloacelor de semnalizare rutieră. Concret, proiectul sporește responsabilitatea Poliției Rutiere în ceea ce privește verificarea periodică a stării mijloacelor de semnalizare rutieră. Consider că Poliția Rutieră trebuie să se implice mai mult în zona de prevenție și trebuie să se asigure că standardele de siguranță rutieră sunt respectate de către administratorul drumului public, acesta din urmă fiind obligat să remedieze deficiențele constatate. Proiectul are un parcurs foarte bun în Parlament cu trei Rapoarte preliminare favorabile și sper ca în curând să ajungă în plenul Camerei Deputaților la votul final.
Nu trebuie uitat că România, ca țară membră a Uniunii Europene, are obligația încadrării în strategia europeană de siguranță rutieră ce prevede, pentru perioada 2021-2030, reducerea la jumătate a numărului deceselor și vătămărilor grave rezultate din accidente de circulație. Numărul accidentelor rutiere nu va scădea niciodată dacă autoritățile nu se vor îngriji de indicatoare și marcaje, atrag atenția experții. Lipsesc mii de semne în toată țara, iar asta contribuie la avalanșa de nenorociri de pe șosele. Pentru ca drumurile publice fără marcaje și indicatoare rutiere să nu mai fie un pericol public, pentru ca România să nu rămână în continuare pe ultimele locuri din Europa în ceea ce privește siguranța rutieră, iar mii de români să moară pe străzi în accidente cumplite, este necesară implicarea maximă a Poliției rutiere în gestionarea siguranței rutiere, în gestionarea crizei mijloacelor de semnalizare rutieră de pe drumurile publice din România.
Deputat Cristian-Paul Ichim