Finalul anului aduce în dezbaterea publică planificarea bugetară pentru anul viitor atât la nivel național, cât și la nivelul tuturor comunităților locale. Acum se poate vedea cum a știut fiecare primar să își gospodărească bugetul pe anul care se încheie, cât și pe ce proiecte a cheltuit resursele comunității și ce a colectat, ce proiecte sunt finalizate și câte mai sunt încă de făcut.
Este foarte important să înțelegem că de 16 ani de când România face parte din U.E., iar absorbția fondurilor europene ar fi trebuit să fie instrumentul de bază pentru modernizarea țării, pentru profesionalizarea resurselor umane și pentru dezvoltarea comunităților locale, care să aibă ca rezultat îmbunătățirea vieții românilor. În teorie foarte multe resurse din aceste fonduri europene ar trebui să fie utilizate pentru proiecte de modernizare a infrastructurii rutiere, pentru asfaltare, pentru modernizarea aprovizionării cu apă și gaze, pentru dezvoltarea infrastructurii sportive, pentru proiectele culturale dau(și) educaționale sau pentru investiții în infrastructura de sănătate publică.
Modalitatea în care sunt gestionate aceste fonduri depinde foarte mult de profesionalismul resurselor umane din cadrul primăriilor aflate în subordonare și coordonarea activă a primarului. Avem nenumărate exemple în țara noastră de localități care au reușit cu succes să schimbe complet fața comunității locale folosind inteligent și profesionist sume enorme alocate din fonduri europene. Și, pe de altă parte, sunt foarte multe situații în care aceste fonduri, deși au fost asumate unor proiecte extrem de importante pentru comunitate, rezultatele sunt dezamăgitoare.
Nu îmi face deloc plăcere să spun asta, dar municipiul Bacău se află tocmai în această situație. La începutul lunii au avut loc două ședințe extraordinare ale consiliului local dedicate dezbaterii bugetului local și mai ales modalității în care au fost gestionate fondurile europene angajate de primărie. Am aflat din spațiul public că primăria Bacău a atras doar o treime din fondurile europene din Programul Operațional Regional (POR) care trebuiau absorbite până la 31 decembrie 2023 pentru proiectele de investiții. Mai precis, este vorba despre 93 de milioane de lei atrase până acum din cele 276 de milioane eligibile prin POR 2014-2020. Majoritatea programelor derulate din acest fond nu și-au atins termenele asumate, iar singura soluție pe care o propune primăria este etapizarea implementării pentru următoarea perioadă. Adică, se trage de timp și mai mult, se evită asumarea responsabilității și nimeni nu este tras la răspundere.
Unul dintre proiectele care este în mare întârziere este implementarea sistemului de management al traficului în municipiul Bacău, care ar fi trebuit să se finalizat chiar luna aceasta. Acest proiect are ca obiectiv reducerea emisiilor de carbon și a gazelor cu efect de seră, prin investiții în pietonale, piste de bicicletă, tramvaie. Trebuiau modernizate 88 de puncte semaforizate, 59 de intersecții și 29 de treceri de pietoni, precum și introducerea unor semaforizări smart, inteligente, a unui sistem de monitorizare cu ajutorul camerelor de luat vederi și a unor senzori de trafic. Ce s-a întâmplat în realitate, se vede limpede pe străzile din oraș. Un haos foarte greu de suportat.
Consilierii locali au solicitat informații și clarificări și chiar rapoarte de progres semnate de toți managerii de proiecte și astfel aflăm că sunt unele proiecte care au doar 10% din obiective atinse. În acest context, aproape tragic, primarul Stanciu – Viziteu continuă să fie arogant, să își ignore atribuțiile și să pretindă că situația este roz și că opoziția are ceva personal cu el și cu administrația. Viața cetățenilor din municipiul Bacău ar fi putut să se îmbunătățească considerabil, dacă actualei administrații i-ar fi păsat și ar fi pus nevoile comunității mai presus decât cele personale. Avem oportunitatea ca la anul să contribuim la o schimbare semnificativă pentru comunitatea noastră, iar atitudinile neprofesioniste și lipsa de acțiune trebuie sancționată.
Deputat Cristian Paul Ichim