Decluttering se referă la procesul de ordonare şi organizare a diverselor spaţii. Bineînţeles, acest termen se poate folosi şi metaforic, când vine vorba de dezordinea din agenda sau din minte.
Ce-i drept, ordinea, în toate ariile vieţii, are beneficii minunate. Te ajută să gândeşti mai limpede, să trăieşti într-un spaţiu aerisit şi chiar să faci economie.
Dacă ai plan un decluttering serios pentru casa ta, iată cum poţi să îl planifici ca la carte:
Gândeşte-te la produsele pe care le foloseşti zilnic
Mulţi dintre noi avem în casa zeci, chiar sute de obiecte şi produse, însă cele pe care le folosim în mod regulat sunt mult, mult mai puţine. Adunăm dulapuri pline de haine şi accesorii, bucătarii ticsite cu accesorii, poate chiar şi alimente, dar şi nenumărate alte obiecte, cărora le găsim loc prin casă, prin grădină sau prin garaj. În realitate, rareori avem nevoie de toate aceste obiecte, iar multe dintre ele ar fi mai utile altor persoane.
Ca să îţi organizezi casa mai uşor şi să scapi de lucrurile de care n-ai nevoie, gândeşte-te puţin de câte obiecte ai cu adevărat nevoie zilnic. Ce produse foloseşti cu adevărat zi de zi sau des şi câte produse zac uitate pe undeva prin casă? Alcătuieşte-ţi o astfel de listă ca să îţi fie mai uşor să renunţi la anumite obiecte. Poate fi vorba despre produse de îngrijire, topper pentru saltea şi electronice mici sau orice altceva consideri absolut esenţial pentru tine şi familia ta.
Gândeşte-te că obiectele pe care tu le foloseşti foarte rar sau deloc ar putea să fie cu adevărat utile pentru altă persoană sau altă familie. Nenumărate obiecte se pot dona, de la haine şi până la mobilier, topper pentru saltea sau electrocasnice.
Nu ai nevoie de sute de haine, zeci de accesorii, nenumărate obiecte de mobilier sau produse de îngrijire. Încearcă să te focusezi mai mult pe lucrurile de care ai cu adevărat nevoie şi pe care le foloseşti în mod uzual.
Foloseşte o listă
O listă bine pusă la punct te poate ajuta să organizezi uşor activitatea de curăţenie şi ordonare a casei. Începe prin a face o listă cu zone ale casei şi categorii de obiecte pe care vrei să le incluzi în sesiunea de decluttering. Spre exemplu, poţi alege să faci curat şi ordine la haine, în bucătărie şi în bibliotecă, însă poţi omite alte spaţii, precum baia, în funcţie de timpul de care dispui.
După ce ai decis unde anume vei face decluttering, împarte obiectele în două categorii: cele pe care le păstrezi şi cele pe care le donezi/arunci. În cazul în care există lucrurile asupra cărora nu te poţi decide, notează-le pe o hârtie şi acorda-ţi o zi sau două pentru a te gândi mai bine. În cazul în care nu te poţi decide, încearcă să scrii pe hârtie cel puţin 3 motive pentru care vrei să păstrezi respectivul obiect.
Ce ai lua cu tine pe o insulă pustie?
Un exerciţiu foarte simplu pe care-l poţi face ca să îţi fie mai uşor să te desparţi de anumite obiecte este să îţi răspunzi la întrebarea “Ce aş lua pe o insulă pustie?”. Răspunsul te poate ajuta să îţi dai seama de priorităţile tale şi de ce obiecte sunt cu adevărat esenţiale pentru tine. Pentru unii oameni contează foarte mult hainele sau cărţile, în timp ce pentru alţii mobilierul sau accesoriile pentru casa sunt mai utile. Unele persoane nu îşi văd viaţa fără câteva obiecte care le asigura confortul, precum topperul pentru saltea sau periuţa de dinţi electrică, iar altele pun mai degrabă preţ pe telefonul mobil.
Donează produsele vechi când cumperi altele noi
O modalitate bună ca să scapi de lucruri care nu-ţi folosesc şi să nu aduni prea multe obiecte în casă este să donezi produsele vechi când cumperi altele noi. Bineînţeles, contează foarte mult ca produsele vechi să fie în stare bună. Să zicem că vrei să îţi schimbi salteaua de 160×200 cu o saltea de 180×200. Cel mai bun mod de a-ţi păstra casa aerisita este să donezi salteaua veche alături de toate accesoriile acesteia, care nu îţi vor mai folosi. De la topper pentru saltea şi până la lenjerii de pat, dăruieşte tot ce nu îţi mai trebuie, ca să îţi păstrezi casa curata şi aerisita.
Ca să îţi ordonezi şi organizezi casă ca la carte, începe prin a alcătui o listă cu priorităţi. Selectează obiectele şi lucrurile absolut esenţiale pentru tine, ca să îţi fie mai uşor să te apuci de ordine. Mai apoi, începe cu câteva zone din casă, nu te grăbi să te ocupi de toate spaţiile deodată. În acest fel, ai toate şansele să obţii cele mai bune rezultate.