Fotografiile pe care le facem pot deveni, mai târziu, fotografii importante, fotografii – document. Poate că se vor amenaja expoziții care vor include pozele noastre vechi, iar oamenii le vor admira cu plăcere și curiozitate, așa cum admirăm noi astăzi momentele surprinse cu un aparat de fotografiat de către alte persoane, acum zeci de ani.
Sâmbătă, 19 iunie, eu, împreună cu doamna profesoară Laura Huiban și colegii mei de la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău, am fost la Complexul Muzeal „Iulian Antonescu”, pentru a vizita mai multe expoziții de fotografie documentară, care mai pot fi văzute până la mijlocul lunii iulie. Prima descoperire a fost expoziția „Concediile de altădată”, ce prezintă fotografii realizate de Vasile Cepar (”Cipy”), cu aparatul său micuț, în vremea comunismului. În vizitarea acestei expoziții, despre care fotoreporterul Nelu Bâșcă spune că ”este o comoară din punct de vedere istoric, dar și artistic”, am fost îndrumați de doamna Irina Băcăoanu, referent de specialitate în cadrul muzeului, și coordonator al proiectului.
Vasile Cepar, care a trăit între anii 1921 – 2003, a fost un jurist, foarte pasionat de fotografie, colaborator al ziarului „Steagul Roșu”, devenit, după Revoluție, ziarul „Deșteptarea”.
Expoziția ne arată cum erau concediile oamenilor în timpul comunismului și putem observa o mulțime de destinații de vacanță, cum ar fi Varna, Bulgaria, unde nu era ușor să ajungi în acele vremuri, dar și excursii de grup în Constanța, Delta Dunării, Maramureș, la mânăstiri ș.a.m.d.
Uitându-ne la fotografii ne-am putut da seama în ce vremuri ușoare trăim astăzi, dar și că, în lipsa telefoanelor mobile, conexiunile între oameni erau mai puternice, îi putea lega o chitară, un acordeon sau un vechi port.
Pe lângă această expoziție, am mai descoperit, îndrumați de muzeograful Sebastian Sascău, o expoziție de fotografie despre viața oamenilor ce fac parte din minoritatea ortodoxă din Polonia, o țară preponderent catolică.
Cel mai interesant lucru la această expoziție, pe lângă spectacolul fotografic, este, așa cum a subliniat Sebastian Sascău, exemplificarea modului în care supraviețuiesc minoritățile religioase, deoarece „este destul de complicat, trebuie să existe o unitate, trebuie să fie foarte uniți cei care sunt minoritari, ca să reziste într-o majoritate”.
Totodată, în acea zi am vizitat și sala care prezintă România în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, dar și o expoziție de numismatică, din colecția col. (r.) Ioan Dogaru, adevărate lecții de istorie, unde doamna Laura Huiban ne-a explicat că deși de la depărtare monedele ne pot părea niște banale bucăți de metal, dacă te apropii și le analizezi le poți observa valoarea, momentul istoric pe care îl reprezintă, adică „dacă privim cu atenție ceva, îi descoperim adevărata valoare”.
Această vizită a fost una de neuitat și abia aștept să merg din nou la muzeu, pentru a descoperi noi lucruri interesante și utile.
Mara-Ioana Lazăr, 13 ani, elevă, în clasa a VI-a, la Școala „Dr. Al. Șafran” și la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău
Prof. coordonator: Laura Huiban
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.