Protestele masive ale fermierilor și transportatorilor din România au paralizat nu doar autostrăzile și drumurile publice, ci și vămile esențiale pentru comerțul internațional. În contextul acestui tumult, întrebarea esențială este: ce își doresc protestatarii de la guvernanți și ce promisiuni au primit până acum?
Protestul a debutat săptămâna trecută și a prins amploare rapid, implicând sute de fermieri și transportatori din toată țara. Coloanelele de mașini grele, precum camioanele și tractoarele, au blocat nu doar rețeaua de drumuri, ci și punctele de trecere ale văilor din estul și nord-estul României. Pe parcursul mișcării de protest, autoritățile au încercat să împiedice manifestanții să ajungă la București, generând conflicte și scandaluri. Protestul a devenit un subiect politic sensibil, inclusiv în interiorul Poliției Române, unde sindicatele au acuzat instituția de acțiuni sub presiunea politicienilor. În paralel, guvernul a inițiat dialogul cu protestatarii, însă aceștia au transmis un set de revendicări care extind considerabil sfera de discuții.
Revendicările Fermierilor
Revendicările fermierilor au fost sintetizate într-o listă de către Clubul Fermierilor Români. Acestea vin în contextul unei crize economice și financiare provocate de impactul războiului din Ucraina, secetei și volatilității prețurilor. Printre principalele solicitări se numără acordarea subvențiilor APIA aferente anului 2023 până la finalul lunii februarie 2024, compensarea pierderilor provocate de importul de cereale din Ucraina, oferirea unor subvenții pentru volatilitatea prețurilor la cereale și oleaginoase, linii de credit avantajoase pentru antreprenorii agricoli, compensarea cheltuielilor de energie pentru irigarea terenurilor, și multe altele. Directorul executiv al Clubului Fermierilor Români, Florian Ciolacu, susține că aceste măsuri urgente pot oferi un răspuns imediat la criza financiară în care se află fermierii.
Transportatorii
Revendicările transportatorilor au devenit publice abia după primele întâlniri cu autoritățile. Printre solicitări se numără reducerea prețurilor la RCA, eliminarea accizei la motorină pentru firmele de transport licențiate, introducerea limitelor de toleranță la cântare, crearea de culoare verzi către vămile României, și controlul echitabil al camioanelor ucrainene pe teritoriul României. Președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, a subliniat politicizarea procesului și retragerea organizației sale de la masa tratativelor.
Noi solicitări:
Marti, în cadrul protestelor, participanții au anunțat noi solicitări, printre care se numără dorința fermierilor de a avea o întâlnire directă cu premierul Marcel Ciolacu. Acesta din urmă a exprimat înțelegerea față de justificarea protestelor, afirmând că singura soluție este dialogul și manifestând regretul că a început o „formă de război”. Cu toate acestea, fermierii solicită mai mult decât dialogul, dorind anularea sancțiunilor aplicate de Ministerul Afacerilor Interne participanților la protest și încetarea campaniei de agresiune în mass-media împotriva lor. Protestatarii susțin că problemele lor nu se limitează la sectorul agricol, ci implică și aspecte sociale, precum impozitarea, relațiile cu Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiției, Banca Națională și alte instituții guvernamentale. Ei atrag atenția că liderii guvernamentali trebuie să ia măsuri imediate pentru a soluționa aceste probleme.
Context european: Protestele Fermierilor și tensiuni în Uniunea Europeană
Într-un context european marcat de tensiuni și nemulțumiri în rândul fermierilor, situația se amplifică și în Germania. Aproximativ 10.000 de fermieri au adus utilaje agricole la Berlin, manifestându-și dezacordul față de planurile Guvernului de a majora anumite impozite și de a reduce subvențiile pentru agricultori. Decizia Guvernului de coaliție al cancelarului Olaf Scholz de a diminua sprijinul financiar acordat agricultorilor vine în urma unei găuri bugetare semnificative, de aproximativ 60 de miliarde de euro, înregistrată anul trecut. În pofida eforturilor de consolidare fiscală, această măsură a generat nemulțumiri extinse în rândul comunității agricole germane. Această mișcare de protest din Germania se adaugă la seria de acțiuni similare desfășurate în diverse țări europene. La începutul acestui an, fermieri și transportatori din Polonia au ieșit în stradă, acuzând Guvernul că nu-i protejează împotriva „concurenței neloiale” din partea importurilor de cereale din Ucraina. Cu toate acestea, revendicările lor au inclus și cereri de sprijin financiar fără legătură directă cu vecina Ucraina.
Controversele din sfera agricolă au fost amplificate în regiune de liberalizarea transporturilor și a relațiilor comerciale cu Ucraina, o decizie luată de Comisia Europeană pentru a sprijini Kievul. Această măsură a declanșat în primăvara anului trecut primul val masiv de proteste ale fermierilor în cinci țări estice din UE: Polonia, România, Bulgaria, Ungaria și Slovacia. Protestele s-au încheiat după ce Bruxellesul a acordat fermierilor ajutoare financiare suplimentare, încercând să aplaneze tensiunile și să ofere o rezolvare echilibrată la provocările economice din sectorul agricol european.