– zeci de mii de dosare de dauna sunt amânate la plata sau refuzate de firmele de asigurari
Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), institutia care monitorizeaza piata asigurarilor de la noi, a realizat, în premiera, o analiza privind modul de solutionare a dosarelor de dauna aferente politelor auto obligatorii RCA.
Situatia se refera la dosarele deschise de societatile de asigurare în semestrul II al anului 2015. Potrivit institutiei, in perioada analizata, la nivelul intregii tari, societatile de asigurare au deschis in total 116.585 dosare de dauna pentru polite de asigurare obligatorie auto RCA.
Din acest total, aproape 82 % au fost dosare platite de catre asiguratori, 1,65% sunt dosare deschise pentru vatamari corporale/decese, 3,69% reprezinta dosare de regres, 12% sunt dosare neplatite (aflate în instanta/contestare sau sunt dosare incomplete), iar 0,93% sunt dosare respinse de la plata de catre asiguratori.
„Greii” au probleme
Problemele cele mai mari le au service-urile auto, dar si proprietarii de masini, cu societatea City Insurance S.A. Aceasta nu a achitat despagubiri in 4.710 de dosare (circa 26 % din totalul dosarelor deschise de catre societate), dosare raportate ca fiind incomplete.
Pe locul secund, in clasamentul celor mai prost platitoare de daune, se afla firma Asirom VIG S.A. (liderul pietei RCA, ocupând locul lasat liber de Astra Asigurari, cu o cota de piata de 25,8% la finalul lunii martie), cu un procent de 11,70% dosare neplatite, urmata de Generali România S.A., cu 11,62% dosare neplatite, respectiv Omniasig VIG S.A., cu un procent de 10,37% dosare neplatite. La acest capitol retinem recenta decizie a Asociatiei Concesionarilor Dacia, Renault si Nissan din România (ACODAREN), care reuneste majoritatea service-urilor Dacia, Renault si Nissan de pe piata româneasca, de a rezilia zeci de contracte pe care le avea cu Asirom.
Asociatia acuza Asirom, companie controlata de grupul austriac Vienna Insurance Group (VIG), ca a preluat nu doar clientii falimentarei companii Astra, ci si metodele sale. „Asirom îsi regleaza socotelile financiare pe seama service-urilor noastre, nu ne plateste facturile, trage de timp pentru a aduna bani din piata si ne creeaza probleme cu clientii. Foloseste aceleasi metode pe care le-au folosit Astra sau Carpatica”, acuza reprezentantii ACODAREN.
Si victimele strazii sunt purtate pe drumuri
Dificultati intâmpina si cei care ar urma sa primeasca despagubiri in baza RCA prin Fondul de Protectie a Victimelor Strazii (FPVS). „Si când trebuie sa plateasca despagubiri victimelor accidentelor rutiere, in baza RCA, pentru vatamare si decese, la fel fac. Pâna nu de mult, erau doua companii care procedau asa, acum s-au alaturat altele. Nu stiu care e explicatia, gasesc tot felul de chichite pentru a se ajunge in instanta, poate-poate se lasa omul pagubas.
Invoca ba ca nu e o hârtie la dosar, ba ca nu exista opinia celor de la politie”, spune Gina Bujor, director zonal la Centrul European de Despagubiri, una dintre cele mai mari firme din România care ajuta persoanele vatamate corporal în urma accidentelor rutiere. In perioada analizata, City Insurance a înregistrat cea mai mare durata medie de plata a daunelor, cu 50,5 zile, de peste cinci ori mai mult decât durata legala de 10 zile. În topul întârzierilor se afla si Carpatica Asig, aflata in procedura de faliment, cu o durata medie de 24,4 zile, si Asirom, cu 22,6 zile. Am incercat sa luam legatura cu reprezentantii locali ai unora dintre companiile incluse in acest clasament al ASF, dar o parte ne-au trimis la centralele din Bucuresti, in timp ce altii s-au ferit sa faca declaratii, preferând anonimatul.
„Constatarile se fac la noi, local, dar lichidarea dosarelor se face la Bucuresti. Probabil ca intârzierile s-au datorat si lipsei de personal, pentru ca este un deficit. Din câte am inteles, se lucreaza intens pentru angajarea de noi experti”, reprezentantii unor companii de asigurare din Bacau
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.