23 noiembrie 2024

Cuvânt la duminica după naşterea domnului

Sărbătorile au trecut, dar bucuria lor trebuie să rămână. Evanghelia duminicii după Botezul Domnului are bogate semnificaţii duhovniceşti pentru viaţa creştină şi pentru înţelegerea credinţei ca pregustare a vieţii în Împarăţia cerurilor. În Evanghelie vedem legătura dintre lumina Botezului Domnului nostru Iisus Hristos şi propovăduirea Sa când El cheamă la Dumnezeu mai întâi poporul evreu „care stâtea în întuneric’’, adică în necunoaşterea deplinătăţii revelaţiei divine, dar şi pe popoarele păgâne care „şedeau în latura şi în umbra morţii’’, adică nu Îl cunoşteau şi nu Îl mărturiseau pe Singurul Dumnezeu Adevarat, Făcătorul cerului şi al pământului. De aceea în Evanghelie se spune că „poporul care stătea în întuneric a văzut lumină mare şi celor ce şedeau în latura şi în umbra morţii lumină le-a răsărit.’’ (Isaia 9,1). În al doilea rând avem îndemnul sau chemarea Domnului „pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia cerurilor” (Matei 4,17). Evanghelia ne face atenţi asupra legăturii care există între taina Botezului şi taina Pocăinţei sau a Spovedaniei ca porţi de intrarea oamenilor în Împărăţia cerurilor. Ce este Împărărţia cerurilor? Este iubirea Dumnezeului nostru, a Preasfintei Treimi împărtăşite îngerilor din ceruri şi oamenilor care cred, Îl mărturisesc pe Hristos şi se botează în numeleTatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh.
Aşadar, înţelegem că lumina Botezului Domnului este lumina vieţii noastre şi lumina întregului univers. Botezul Domnului în Iordan ne arată că omul este central atenţiei şi al iubirii lui Dumnezeu. Cântarea de la Bobotează „în Iordan botezându-Te Tu Doamne, închinarea Treimii S-a arătat” înseamnă că întreaga Sfântă Treime S-a arătat la Botezul lui Iisus în Iordan, iar centrul iubirii Presfintei Treimi este firea omenescă pe care a luat-o Dumnezeu Fiul să o vindece de păcat şi de moarte, să o lumineze, să o sfinţească, să o îndumnezeiască. Adică Dumnezeu din ceruri a venit la noi, S-a făcut mic pentru om ca pe om să îl facă mare şi să îl aducă la Dumnezeu.
Deci Botezul creştin în numele Preasfintei Treimi este modul de pătrundere spre o viaţă nouă în Iisus Hristos prin Darurile Duhului Sfânt. Botezul este începutul intrării omului în Împărăţia cerurilor, iar pocăinţa este starea interioară care ne ţine aproape de Împărăţia cerurilor. Pocăinţa nu este un simplu regret emotional, „îmi pare rău de ce am făcut’’ ce înseamnă o schimbare a modului de a gândi, de a vorbi de a făptui. Trebuie să avem mare grijă pentru că adevărata pocăinţă trebuie împlinită în smerenie. Aşa să ne ajute Dumnezeu la început de an!

Pr. Radu Grigoraș, Parohia Măgura, Bacău



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img
- Advertisement -
Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014