In iulie 2006, primarul Stavarache semneaza un contract de imprumut extern cu Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare. Cele cinci milioane de euro vor avea ca destinatie finala achizitionarea de utilaje si masini de transport pentru colectarea si depozitarea gunoiului menajer, incepând, probabil, din vara acestui an. Trecem peste durata foarte mare dintre semnarea contractului si folosirea lui si ajungem la argumentatia care a stat la baza solicitarii creditului. Punctul forte a fost un portofoliu de proiecte fabulos, cu nu mai putin de 33 de puncte, in valoare de peste 864 milioane de euro. Sa vedem ce s-a ales din ele, la peste trei ani si jumatate de când Primaria Bacau s-a laudat in fata bancherilor europeni. Incepem enumerarea cu dezvoltarea infrastructurii rutiere in municipiul Bacau. Pentru aceasta promisiune, Stavarache s-a gândit sa aloce 25 milioane euro, timp de doi ani. Totul a ramas pe hârtie, iar bacauanii au ramas doar cu strazi ciuruite, cârpite sistematic de firme selectionate pe criterii obscure. Tot litera moarta este si reabilitarea termica a blocurilor, proiect care ar fi costat 125 milioane de euro si ar fi trebuit sa se finalizeze in 2013. Dupa iuresul din anul electoral 2008, acest proiect a fost sistat, iar dupa calcule elementare, in acest ritm termenul de finalizare ar fi peste 20 de ani. Nici invatamântul nu a fost iertat si a fost pus pe lista angajamentelor fara nicio baza. Astfel, un campus universitar in valoare de sase milioane de euro trebuia finalizat pâna in 2009, insa nimeni nu a auzit de asa ceva in Bacau. Dar nu-i nimic, daca nu avem scoala, macar sa avem unde ne relaxa. Poftiti pe Insula de Agrement, reabilitata si modernizata inca din 2008, cu cinci milioane de euro. Daca nu o vedeti, inseamna ca se inscrie si ea in categoria minciunilor oficiale. Dar ambitiile lui Stavarache nu s-au limitat la municipiul Bacau. Deja mortul proiect al Zonei Metropolitane, unul care a disparut din cauza orgoliilor politice, era in mare voga prin 2006. 250 milioane de euro pentru reabilitarea drumurilor si retelelor de utilitati din comunele limitrofe, un centru de agrement si turism in padurea Tamas, extinderea si modernizarea aeroportului international – toate au fost bugetate din burta doar pentru a convinge Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare ca primarul Bacaului este un individ serios, care isi propune sa faca lucruri importante pentru comunitate. Dupa aproape patru ani de când a fost semnat contractul de imprumut, situatia Bacaului este jalnica, alte si alte credite au impovarat bacauanii, iar nivelul de trai a scazut continuu, pe masura ce taxele si impozitele locale au crescut. De unde tragem concluzia ca, daca ai suficient talent, poti minti inclusiv bancheri europeni.
Niciun proiect de anvergura pentru reteaua de apa si de canalizare
In planul de investitii din fiecare an, Administratia Stavarache nu si-a stabilit niciun obiectiv de anvergura pentru reteaua de de apa si de canalizare, ci doar reabilitari pe portiuni de câteva sute de metri de conducta sau extinderea acesteia pe strazile construite (modernizate). In prezent, reteaua de canalizare a Bacaului masoara 212,6 km. Din aceasta, 26,8 km au o vechime de peste 58 de ani, fiind realizati in 1960. Alti 43,3 kilometri de conducta au fost montati intre 1960 si 1980, iar restul de 142,5 kilometri, dupa 1980. Evident, reteaua din 1960 dar chiar si cea de dupa acest an este degradata astfel ca ar trebui inlocuita. Dar singurul proiect in acest sens a fost cel derulat de catre Compania de Apa si finalizat in noiembrie 2009 si care a vizat reabilitarea a 11,4 kilometri de retea de canalizare. Fireste, reabilitarea a 11,4 km din cele 212 km de retea de canalizare, cât are municipiul Bacau, nu inseamna aproape nimic. Reabilitarea intregii retele, precum si racordarea la ea a strazilor care nu dispun de aceasta utilitate cade in sarcina Consiliului Local (CL) al municipiului Bacau. Asa cum si reabilitarea retelei de distributie a apei potabile revine tot administratiei locale. Nici aici nu a fost promovat un obiectiv de investitii care sa aiba in vedere inlocuirea intregii retele degradate dupa zeci de ani de utilizare. Au fost efectuate doar reabilitari pe portiuni de câteva sute de metri de conducta din reteaua care masoara peste 130 kilometri si se afla la pamânt ori s-a extins aceasta pe strazile construite.
Caminul de Batrâni, asaltat de cereri de internare
In municipiul Bacau exista doar un singur camin de batrâni, ceea ce este total insuficient raportat la numarul de persoane vârstnice care au nevoie de ingrijire intr-o asemenea unitate. Aproape toata perioada anului Centrul de Ingrijire a Persoanelor Vârstnice, situat pe Aleea Ghioceilor, este luat cu asalt de batrâni care vor sa fie internati aici. „Acum sunt in asteptare 19 cereri, dar au fost perioade in care am avut si peste 30 de solicitari pe care le-am amânat, ne-a spus Victor Salomia, directorul centrului. Nu avem camere disponibile. Din nefericire, când avem câte un loc liber, aceasta se datoreaza faptului ca a decedat cel care l-a ocupat.“ In ianuarie si februarie au murit 10 dintre cei asistati in acest camin, dar imediat locul eliberat de ei a fost ocupat de catre alti batrâni care asteptau de luni de zile sa li se rezolve cererea. Cele mai multe solicitari sunt pentru locurile de la etajul IV unde se afla internati bolnavii cronic, imobilizati la pat. Aici sunt numai 46 locuri, in timp ce numarul solicitarilor de internare la etajul IV este din ce in ce mai mare. „Se impune clar infiintarea a inca unui camin de batrâni in municipiul Bacau“, a conchis directorul Centrului de Ingrijire a Persoanelor Vârstnice.
Modernizare cu scapari
Lucrarile de modernizare din Piata Centrala au vizat numai etajul cladirii. Chiar de la redeschiderea spatiului recompartimentat s-au vazut viciile lucrarii. Problemele cu centrala termica au dus la aparitia mucegaiului. In spatiul rezervat comertului de flori nu s-a realizat instalatia de aer conditionat. In hala de lactate au fost uitate vitrinele frigorifice. Din acest motiv, in vara lui 2009, odata cu instalarea caniculei, comerciantii au fost alungati din hala. Modernizarea ar fi trebuit sa continue, dar s-a impotmolit. Parterul este un dezastru. Gerul i-a alungat pe comercianti si pe clienti. Ploile patrund prin acoperis. Comerciantii si clientii se plâng degeaba.
Reabilitarea blocurilor, un alt program tras de par
Reabilitarea termica a blocurilor din municipiul Bacau ar fi trebui finalizata in 2012. Doar lucrarile de la câteva blocuri au fost receptionat, desi Primaria Bacau prezinta realizari marete pe hârtie. Programul ar fi trebuit sa se desfasoare in perioada 2006-2012, iar costurile sale au fost estimate la 125 milioane de euro. Este imposibil ca in mai putin de 2 ani sa se realizeze de sute de ori mai mult decât in primii 4 ani ai perioadei angajate. Dupa cum a promis administratia, reabilitarea termica ar fi trebuit sa includa atât anveloparea blocurilor cât si inlocuirea instalatiilor interioare ale acestora. Ce s-a realizat pâna acum nici macar nu respecta definitia de reabilitare termica. Fie nu s-au izolat corect peretii, fie a fost ignorat acoperisul sau planseul de la subsol. Distributia pe orizontala a agentului termic s-a experimentat in câteva blocuri si atât. In acest an, pe lista de reabilitare termica se afla peste 230 de adrese. In anii trecuti, locatarii din cele 34 de blocuri asa-zis reabilitate termic au avut nenumarate motive de nemultumire, de la ritmul lucrarilor la calitatea acestora (unii s-au ales cu apartamentele distruse dupa ce firmele de constructie au lasat cu lunile blocurile fara acoperis).
Planuri SF si proiecte neterminate
Construirea de campusuri preuniversitare a ramas un proiect doar pe hârtie. Desi scriptic au fost planificate sase milioane de euro pentru aceasta investitie, faptic, din datele Inspectoratului Scolar, totul a ramas la stadiul incipient. Celalalt proiect in valoare de 600.000 de euro ce viza modernizare caminului si cantinei Colegiului Economic s-a realizat partial. Banii care au venit au fost investiti in lucrari de modernizare a caminului de pe strada Oituz. “Au fost construite bai in fiecare camera, s-au pus termopane, interiorul a fost reorganizat”, a confirmat directorul unitatii de invatamânt, prof. Dana Enache. Desi in plan era si modernizarea cantinei, banii nu au fost suficienti.
Vor, nu vor, bacauanii platesc proiecte megalomanice
Spitalul Municipal, care se construieste in curtea Spitalului Judetean de Urgenta Bacau, ar fi trebuit sa devina functional in 2009. Proiectul megalomanic al actualei administratii a indatorat municipiul Bacau, dar unitatea sanitara este departe de a-si deschide portile pentru bolnavi. Primaria Bacau se lauda ca, in ciuda crizei economice, constructia a ajuns la nivelul 7 si ar putea fi inaugurata cam intr-un an si jumatate. In timp ce alte spitale sunt in paragina, Bacaul a contractat un credit de 300 de miliarde de lei vechi pentru continuarea lucrarilor la acest nou spital, dar suma nu va ajunge pentru finalizarea lor. In noiembrie 2007, premierul de atunci, Calin Popescu Tariceanu, a pus piatra de temelie a spitalului si a promis ca obiectivul va fi finalizat in 15 luni. Au trecut 28 de luni, iar spitalul este inca un schelet. Chiar daca aceasta constructie va fi terminata, nu se stie inca cine va asigura dotarea cu mobilier si aparatura medicala. In plus, Bacaul se confrunta si cu o criza acuta de medici si asistenti medicali. Exista in spitale sectii care functioneaza din acest motiv la cota de avarie, iar altele nu pot fi deschise deoarece nu dispun de personal.
Investitiile s-au mutat in Zona Crepusculara
Romeo Stavarache a prevazut in portofoliul propriu de investitii 50 de milioane de euro pentru extinderea Aeroportului Bacau, care urma sa se realizeze in intervalul 2007-2009, 100 de milioane de euro pentru dezvoltarea utilitatilor in Zona Metropolitana (ZM) si alte 150 de milioane de euro pentru modernizarea drumurilor din aceeasi “Zona”. “Ce proiecte, ce sume!!”, ar spune, cu invidie, un primar din alt judet daca ar vedea portofoliul. “Eu nu am auzit nimic despre acest portofoliu. As fi foarte fericit daca aceste investitii s-ar realiza dar, cunoscând personajele, ma indoiesc”, a afirmat Silviu Bondor, vicepresedintele CJ. Pentru modernizarea Aeroportului Bacau, nici guvernul liberal condus de Tariceanu, nici edilul Romeo Stavarache nu au dat vreun leu, motiv pentru care Consiliul Judetean (CJ) Bacau a fost nevoit sa faca pionierat in domeniu, mai exact sa incheie primul parteneriat public-privat din tara. Prin intermediul unui consultant, CJ a incredintat companiei Blue Air sarcina de a moderniza Aeroportul in 30 de luni si dreptul de a face afaceri trei decenii. Zona Metropolitana e o idee lansata in perioada in care primar al Bacaului era Dumitru Sechelariu si reluata de Codruta Arvinte, consilier judetean PRM. In aprilie 2006, in Zona Metropolitana intrasera CJ si 16 consilii locale rurale. Proiectul ar fi trebuit sa se dezvolte in jurul municipiului Bacau. Romeo Stavarache a fost acuzat ca in 2004-2006 a taraganat asocierea la “Zona” si nu a vrut sa colaboreze. El s-a aparat, afirmând ca „nu exista a lege in domeniu“. Motivul real era altul: s-a temut ca presedinte al ZM putea fi ales cineva din CJ sau un primar de comuna. Daca CL Bacau era parte din Zona Metropolitana, iar “X” era presedintele “Zonei”, atunci “X” era sef si peste CL, adica peste Romeo Stavarache. Asa ca a venit cu propriul proiect, realizat prin procedeul copy/paste de la CL Oradea, care cuprindea informatii privind suprafata si populatia municipiului Oradea. In acest moment, edilii nu mai stiu nimic despre proiect. “Eu am fost vice in perioada 2004-2008 si stiu ca fostul primar a participat la multe sedinte. Acum nu se mai discuta nimic. Puteam obtine fonduri pentru utilitati si infrastructura rutiera, nu ne mai chinuiam atât pe 322 sau alte programe”, declara Georgeta Esanu, primarita din Traian. “Am fi avut nevoie de canalizare, de asfaltare, dar când e vorba de Romeo Stavarache nu ai cu cine colabora, afirma Anton Dobos, viceprimarul din N. Balcescu. Despre proiectul Zonei Metropolitane nu am mai discutat nimic, nu ne-a anuntat nimeni nimic, se aude ca s-a terminat cu el”. Nici de soseaua de centura, aproape inaugurata desi nu exista, nu s-a mai auzit nimic din 2009. Cam asa au evoluat, dupa ce alegerile locale au trecut, investitiile promise de edilul Bacaului.