Conditiile meteo nefavorabile au schimbat pret de câteva ore planul unui reportaj de zbor la Baza 95 Aeriana Bacau. Dupa câteva saptamâni de amânari a venit si aprobarea de la Statul Major al Fortelor Aeriene si am pornit cu entuziasm spre pista unde erau pregatite de zbor avioanele IAR 99 Soim si elicopterele IAR – 330 Puma Socat.
Cerul era acoperit de nori, vizibilitatea redusa, iar vântul batea in rafale. Cu toate acestea, de la serviciul meteo al Bazei soseau informatii ca starea vremii se va imbunatati spre prânz, iar aeronavele vor putea pleca in misiune. Pilotii de elicoptere erau adunati in apropierea aeronavelor si asteptau aprobarea pentru zbor.
Patru elicoptere erau pregatite sa se ridice de la sol, misiunea zilei constând intr-un exercitiu de sprijin al fortelor terestre aflate in nordul tarii. „In momentul in care cei de la Fortele Terestre cer sprijin din partea noastra se pleaca in misiune. Executam exercitiul in sine, iar la final ne intoarcem la baza”, spune cpt.cdor. Cristian Andries, pilot de elicopter la Baza 95 Aeriana Bacau.
Tinuti la sol din cauza vremii
Pe breteaua pistei asteptau la ordin tehnicienii. Intreaga echipa se adapostise de vânt in cabinele masinilor care trebuiau sa intervina la primul ordin. In asteptarea autorizatiei de zbor care trebuia sa vina de la Bucuresti statea si echipa din turnul de control. Cinci oameni se aflau la post in momentul in care am urcat in turn, iar fiecare dintre ei avea sarcini clare. Unul se ocupa de zbor, unul de partea tehnica, altul coordona zborurile civile si cele militare, altul verifica culoarele de zbor, iar toata aceasta activitate era monitorizata de comandorul Petrica Havresciuc, director de zbor.
„In turnul de control se petrec cele mai importante lucruri. Fara aprobarea noastra nu se ridica nimic de la sol. Trebuie sa fim foarte atenti ce avioane zboara, ce aeronave aterizeaza si care sunt culoarele de zbor pe care se poate circula. Noi suntem legatura cu avioanele si elicopterele care zboara in raza noastra de actiune. Când ajung in aer si pleaca in misiuni, legatura cu pilotii se face prin alte canale de comunicare”, declara cdor. Petrica Havresciuc.
Misiunile in strainatate sporesc adrenalina
De multe ori timpul se scurge in defavoarea pilotilor. Orele de asteptare si pregatirea aeronavelor din momentul primirii autorizatiei de zbor musca din timpul alocat misiunilor. Pilotii stiu deja cât timp le ia sa ajunga la destinatie, cât dureaza misiunea in sine si cât fac pe drumul de intoarcere. Totul tine de timp si vreme. In asteptarea OK-ului, discutia se leaga si aluneca amical spre istorisiri militaresti.
Asa am inteles ca pilotii prefera misiunile din strainatate pentru ca astfel de exercitii ii ajuta sa cunoasca noi oameni si tactici. „Exercitiul din Turcia mi-a placut cel mai mult anul acesta. In primul rând a fost distanta parcursa a fost mult mai mare decât intr-o misiune obisnuita, iar exercitiile tactice pe care le-am executat ne-au adus un plus de noutate si un tonus aparte”, a adaugat cpt.cdor. Cristian Andries.