Dictatura hipermarketurilor
Odata cu invazia de hipermarketuri, numarul magazinelor alimentare mici a scazut simtitor in municipiul Bacau si chiar in judet. Practic, in ultimii cinci ani, multi dintre patronii de mici magazine au intrat in faliment, iar numarul magazinelor de acest gen care se inchid continua sa creasca, in conditiile in care au aparut nu mai putin de sapte-opt supermagazine apartinand unor importante retele internationale, iar alte doua sunt in curs de construire.
In conditiile date, pe piata de consum a inceput sa se manifeste un fenomen oarecum asteptat: acela prin care invingatorul isi impune propriile reguli pe piata. Producatorii bacauani s-au vazut astfel pusi in situatia de a accepta orice conditie impusa de hypermarket pentru a-si putea vinde marfa. Semnalele de alarma au venit tarziu, cand producatorii autohtoni au inteles ca produsele care ajungeau pe rafturile hipermarketurilor aveau adaosuri de pana la 200 la suta. Astfel, producatorii erau obligati sa-si diminueze profitul. Solutia ar fi trebuit sa vina de la Guvern, care insa nu a facut nimic in aceasta directie. Mai mult, au de pierdut si consumatorii, cei care platesc cu bani grei produsele alimentare. Interesant este insa si un alt aspect: in UE, guvernele statelor s-au sesizat imediat si au creat un sistem legislativ care restrange posibilitatea hipermarketurilor de a dicta pretul unui produs. Cazul Frantei este elocvent.
Povara pentru producatori
Conditiile pe care hipermarketurile le impun celor care listeaza produse pe rafturile acestora au devenit o povara prea mare si pentru producatorii bacauani. Pe langa nenumarate taxe pe care acestia trebuie sa le plateasca marilor magazine, de multe ori sunt obligati prin contract sa nu vanda cu un pret mai mic magazinelor concurente. Practic, un produs care se gaseste in aceste magazine nu poate fi gasit la un pret mai mic in magazinele din oras. Un alt aspect cauzat de aceste conditii impuse il reprezinta calitatea tot mai slaba a produselor pe care le gasim pe raft. Administratorii unor firme producatoare si-au exprimat nemultumirea legata de politicile de preturi si marketing pe care hipermarketurile le promoveaza. aTaxele pe care trebuie sa le platesc, in fiecare an, pentru a putea vinde in aceste magazine imi reduc foarte mult profitul. De multe ori pentru a putea face fata acestor cheltuieli sunt nevoit sa scad calitatea produselor. Suntem prinsi intr-un cerc vicios iar guvernantii stau si se uita nepasatori. Ca producator este foarte greu sa te mentii pe piata in conditiile in care magazinele de cartier sunt din ce in ce mai putine iar supermarketurile fac legea. S-a ajuns la situatia in care cel care produce sa castige de patru ori mai putin decat cel care vinde produsul respectiv. Singura solutie este ca statul sa intervina cu reglementari clare”. Hipermarketurile isi adauga cel putin 40% la pretul oferit de producator. Cumparatorii spun ca nu au de ales. aStiu ca marile magazine fac preturile cum vor, dar nu am cum sa cumpar din alta parte. Reusesc sa acopere o gama foarte larga de produse, mai sunt tot felul de reduceri si e mai bine asa decat sa pierd timpul din magazin in magazin, prin oras. Ar putea sa puna adaosuri mai mici, e adevarat, dar probabil patronii sunt lacomi”, considera Aurelia Stroe, unul din clientii hipermarketurilor bacauane. In aceste conditii, este evident ca doar implicarea autoritatilor centrale va putea stopa politica de asuprataxare” practicata de marile firme din domeniu.
Scris de Codrin Pop
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.