In Buhusi exista doua santiere care nu cunosc odihna. Conform datelor publice oferite si de constructori, pe strazile Voioaga si Republicii vor fi finalizate, in septembrie 2009, lucrarile la un magazin PLUS si un altul al firmei PENNY MARKET. Exista, evident, toate aprobarile de rigoare ale Consiliului Local, ale Primariei Buhusi.
Cum privesc buhusenii aceste investitii? Cei mai multi dintre consumatori spun ca in economia de piata concurenta este sfanta si spera ca preturile, calitatea si diversitatea bunurilor sa-i avantajeze. Nu lipsesc nici cei care afirma ca pana acum isi faceau cumparaturile la Bacau sau Piatra Neamt, dar cred ca noile magazine i-ar scuti de aceasta naveta. Oamenii de afaceri care au magazine in Buhusi au insa alte puncte de vedere, chiar si atunci cand tac, pentru ca unii n-au dorit sa comenteze fenomenul… Altii au inceput sa-si vanda magazinele. Sa-i ascultam pe cei care au acceptat dialogul…
Vasile Manea, om de afaceri care gestioneaza magazinele COROANA si EFRATA, zice: aO sa dispara toti comerciantii din oras. Putea fi evitata aceasta situatie. Nicaieri in lume nu sunt construite supermarketuri in centrul orasului, ci la 3-5 km in afara acestuia. O sa dispara si vreo suta de locuri de munca. Si cate locuri de munca vor fi create? Cel mult 30…” Ion Saulea, omul de afaceri care a investit in alt magazin ultracentral, SASTRA, spune: aNe va afecta pe toti chiar si pe cumparatori. Noi am depus suflet, am investit bani in acest oras si acum niste aprobari ne strica totul. De unde vor mai veni bani pe impozite si taxe la bugetul local? Falimentul bate la usa pentru multi agenti economici. Toate magazinele mici vor fi inchise, dar vor fi afectate si cele mari. Am inteles ca vrea sa vina si Billa in oras. Eu nu inteleg cum de sunt permise, aprobate asemenea investitii. Consider ca la mijloc este o smecherie. Nu stiu daca este normal ca sa li se creeze agentilor economici autohtoni o concurenta cu agentii economici straini. Populatia nu va fi avantajata, din cauza ca produsele nu vor fi, in marea lor majoritate, de calitate, in vreme ce preturile vor fi mai mici doar promotional, la doua-trei produse, dar mult mai mari la celelalte. Strategia acestor magazine in Buhusi? Nu vor neaparat afaceri, ci doar sa aiba o prezenta aici”. Dorina Iacob, om de afaceri care are magazinul CORDIAL in coasta viitorului PENNY MARKET, adauga aproape resemnata: aDeocamdata, n-am realizat o analiza a ceea ce se va intampla… Ce sa fac? Vom fi afectati. Probabil vor scadea vanzarile si vom mai ramane cu unul sau cel mult trei salariati. Dar nici preturile lor nu sunt mici, nici produsele nu sunt atat de… Pentru noi nu este doar un semn de regres asteptat, ci, poate, chiar de faliment. Daca
s-a crezut ca asa este mai bine pentru oras… Intrebarea este: de ce aceste magazine au fost plasate in oras si nu in afara lui?” Un alt om de afaceri, dar si consilier local, Dan Teslaru, patronul firmei STEFEL, nuanteaza: aFoarte multi dintre salariatii calificati, buni, din actualele magazine, vor migra catre PLUS si PENNY. E clar. Exista riscul ca noi sa ramanem cu… In al doilea rand, nu vor mai rezista pe piata decat comerciantii care pot face fata concurentei”. Primarul Ionel Turcea nu este strain de aceste reactii: aCa primar, nu am nicio problema. Trebuie sa incurajam concurenta, sa ne gandim la interesele cumparatorilor”. In familie, primarul are si membri care gestioneaza afaceri de genul celor promovate de PLUS si PENNY. Din aceasta perspectiva, primarul zice: aTrebuie sa ne desfasuram activitatea si in conditiile viitoarei concurente”.
Ion Fercu