Piesa canadianului Michel Tremblay, numită „Cumetrele” (scrisă în 1965), a colindat aproape tot globul, având un succes de public imens, și iat-o ajunsă acum și pe scena băcăuană. În formula musical a fost un adevărat triumf, o astfel de versiune, braziliană, fiind supervizată de celebra regizoare franceză Ariane Mnouchkine. Astfel că actrița Firuța Apetrei, care semnează un spectacol după piesa canadianului stă într-o excelentă, selectă companie. Ea a citit atent textul și l-a adaptat, a păstrat din el esențialul, a mai redus din numărul personajelor, din 15 rămânând doar 9, versiunea ei scenică (una liberă, după cum suntem atenționați) numindu-se, într-un limbaj direct, familiar „Tu ce te bagi?”, ceea ce este foarte în spiritul piesei, scrisă în franceza populară (le joual) care se vorbește în Quebec.
Piesa are un subiect simplu în aparență, dar care se dezvoltă interesant, dezvăluind complexitatea naturii umane, a condiției feminine, în special, atacând diverse probleme sociale, psihologice, într-un amestec de comedie și dramă, exact ca-n viață, de unde și puternica senzație de autenticitate transmisă. Pe scurt, o femeie de vârstă mijlocie, Germaine participă la un concurs și primește vestea că a câștigat un milion de puncte.
În culmea fericirii, visând deja la câte obiecte de menaj, de mobiler își va putea cumpăra, ea își convoacă prietenele, rudele, vecinele la un party, anunțul venind chiar de ziua ei, pentru ca să petreacă lipind împreună timbrele pe catalogul cu produse. Multe dintre invitate vin încărcate de invidie, de furie, acțiunea complicându-se, pe parcurs, când bârfa e în toi și ies la iveală diverse lucruri, fapte din viața fiecărui personaj. Care are un moment de confesiune, de monolog, din care aflăm screte, drame ascunse. Defilează prin fața noastră păcate mari și mici, răutatea, meschinăria, gelozia, rivalitatea, îngâmfarea, dar mai cu seamă multe frustrări și sentimentul acut de neîmplinire, de singurătate, de disperare. Toate aceste personaje de condiție umilă, femei casnice, fără vreo înzestrare sau aspirație anume, care au avut, totuși, și niște iluzii, niște visuri, cândva, trăiesc într-o monotonie, o rutină existențială, o lipsă de orizont care le anihilează orice urmă de personalitate, le strivește.
Pentru ele, toate zilele săptămânii sunt la fel, plate, uniforme, cu lucruri repetate mecanic, totul sufocant, exasperant. Fără scăpare, ca un tăvălug! Este ideea spectacolului gândit de Firuța Apetrei (care a conceput și un decor simplu, funcțional, și a ales, foarte inspirat, și muzica), ultima imagine fiind a femeilor strânse, umăr la umăr (toate împărtășind aceeași soartă, de fapt, de aceea fiind și îmbrăcate aproape la fel, în costumele create de Corina Goranda), mărșăluind ca un pluton. Care merge spre nicăieri și se afundă în aceeași mlaștină a unei ingrate, tragice condiții feminine. Dezvăluită, după cum spuneam, de monologurile personajelor, susținute convingător pe mai multe voci. Cu îndelungata experiență de scenă pe care o deține, Firuța Apetrei a ales cât se poate de nimerit actrițele pentru fiecare rol, dându-le și cele mai potrivite, mai precise indicații de regie.
Astfel că toate evoluează la un bun nivel și își caracterizează credibil personajul. Mi s-a părut foarte bună relația Florinei Găzdaru (Germaine) cu Corina Goranda (Rose, sora ei), amândouă temperamentale, în mare vervă, și am apreciat în chip special momentele fin creionate de Daniela Vrînceanu și Andreea Darie (care se mișcă și cântă spectaculos și emoționant), în două personaje cu un contur aparte. Cu adecvare și nuanțe exact plasate își configurează personajele Simona Nica, Alina Simionescu, Nina Ionescu, Bianca Babașa, Minodora Broscoi, în plus, ele fiind și protagonistele unor scene reușite de dans (coregrafia este semnată de Andreea Bianca Dobre).
„Tu ce te bagi?” a fost primit cu entuziasm de public la premieră (se simțea în aer bucuria revenirii în sala de spectacol) și are toate datele unui spectacol de succes, cu viață lungă.