Salariati impovarati cu sarcini noi
In toamna anului trecut, personalul Agentiei de Prestatii Sociale a fost redus la aproape jumatate. Cel al Agentiei de Ocuparea a Fortei de Munca a fost diminuat cu 38 la suta. Salariatii ramasi au preluat si atributiile celor disponibilizati. Ulterior, prin adoptarea unor legi noi, pe umerii salariatilor ramasi au fost puse si mai multe sarcini suplimentare, carora le fac fata cu greu.
O parte dintre institutiile ministerului Muncii se confrunta cu o acuta criza de personal. Dupa ce le-au redus drastic numarul de posturi, guvernantii au venit cu noi acte normative prin care pun pe umerii salariatilor scapati de disponibilizare sarcini cat nu pot duce. Au schimbat legislatia privind unele prestatii sociale, precum alocatia de sustinere si venitul minim garantat, astfel ca le-au dat in plus de lucru angajatilor de la doua institutii. Este vorba despre cei de la Agentia Judeteana de Prestatii Sociale (AJPS) si despre cei de la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) care au primit noi atributii in ce priveste aplicarea Legii 416/2001 privind venitul minim garantat (ajutorul social). In acelasi timp, personalul acestora a fost diminuat semnificativ. "Anul trecut 38 la suta din personal a fost redus, ne-a spus Ioan Silitra, directorul AJOFM. Am ramas cu 47 de posturi, dar si din acestea sunt ocupate 45. La punctele de lucru din judet avem un singur om." Pana in octombrie, anul trecut, la randul ei AJPS a avut 45 de posturi in schema. Din noiembrie i-au fost taiate 25, astfel ca a ramas cu 27. De la 1 ianuarie ministerul i-a mai dat 3 posturi, din care sunt ocupate doua.
Munca peste program
Dar chiar si cu trei posturi mai mult decat au fost la sfarsitul anului trecut, la AJPS sunt numeroase zilele in care angajatii acesteia trebuie sa rezolve sarcini suplimentare si sa stea peste program. "Acum lucram la dosarele de ajutor social si la cele de alocatie de sustinere familiala cu 14 oameni in loc de sase, ne-a spus Gheorghe Apostu, directorul AJPS. Le-am dat sarcini de serviciu suplimentare, pentru ca altfel ar dura doi ani. Nu este suficient personalul in perioada in care la noi este avalansa de dosare (asa cum se intampla din ianuarie incoace – n.n.), dar apoi se intra in normal." La solutii de acest gen a trebuit sa recurga si conducerea AJOFM. De doua ori pe luna, prin rotatie, cate doi consilieri ai acesteia merg la punctele de lucru pentru a elibera adeverinte persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca si care au solicitat de la primaria de domiciliu ajutor social. "Pleaca din Bacau dimineata la ora sapte si se intorc la 5 sau la sase, seara, afirma directorul AJOFM. Daca nu am proceda asa, salariatul de la fiecare punct de lucru nu ar face fata numarului mare de probleme pe care trebuie sa le rezolve."
Va fi si mai greu
Dar incarcarea personalului existent nu se opreste aici. In proiectul Legii asistentei sociale se mentioneaza, printre altele, ca AJPS va avea ca atributii si administrarea, stabilirea si plata prestatiilor banesti suportate din bugetul de somaj. Aceasta nu inseamna ca AJOFM va fi degrevata de obligatiile amintite. "Documentatia primara, prin care se justifica un drept, va fi intocmita tot de catre institutia care il initiaza, a precizat directorul AJPS. Originalele stau la ea. Asa cum de la 1 ianuarie 2011 se procedeaza si in cazul venitului minim garantat. Primariile intocmesc dosarele iar noua ne trimit dispozitiile de stabilire a dreptului, copia dupa cerere si fisa de calcul a ajutorului social." In cazul indemnizatiei de somaj, dosarul va fi facut de catre AJOFM iar decizia de punere in plata va fi emisa de catre AJPS. Aceasta va trebui sa verifice elementele care au stat la baza stabilirii dreptului. In cazul in care va constata nereguli, va returna AJOFM documentele pentru a fi refacute. "Evident ca ne va incarca pe noi cu o munca in plus", a conchis directorul Agentiei de Prestatii Sociale.
Elena Tintaru