Consiliul Județean a eliberat certificatul de urbanism pentru studiul de fezabilitate al Autostrăzii A13 Bacău – Brașov

Consiliul Județean a eliberat, ieri, certificatul de urbanism pentru executarea lucrărilor „Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic de Execuție pentru Autostrada Brașov- Bacău ”, inclusiv rețele de utilități, din culoarul pe care îl va traversa această investiție- A13.

„Aparatul de specialitate din cadrul Consiliului Județean dovedește, încă o dată, că este o echipă care știe să lucreze aplicat și eficace, reușind să elimine eventualele sincope administrative”, a declarat președintele Consiliului Județean, Valentin Ivancea. „Le mulțumesc primarilor din municipiul Onești și în comunele Oituz, Bogdănești, Helegiu, Gura Văii, Parava, Răcăciuni, Pârgărești, Tîrgu Trotuș, Bârsănești și Orbeni, pentru că au înțeles să se mobilizeze exemplar pentru eliberarea avizelor necesare. Indiferent de întârzierile generate de proiectantul lucrării, împreună cu echipa CJ, voi face tot ce depinde de noi, astfel încât să nu existe nicio întârziere cauzată de vreo inerție administrativă la nivelul județului, pentru ca acest proiect, crucial pentru Bacău, să fie implementat”, a mai declarat președintele Consiliului Județean Bacău.



Motoarele autostrăzii au fost repornite

„Motoarele A13 Bacău – Brașov sunt repornite de actuala guvernare, în ciuda unui 2021 irosit, pentru acest proiect, de fostul executiv care a ținut în loc, cât a putut, proiectarea autostrăzii”, a declarat prefectul de Bacău, Lucian Bogdănel. „Este meritul conducerii CJ Bacău că a mobilizat primăriile din localitățile traversate de viitoarea autostradă, astfel încât birocrația administrativă să nu „înghită” procesul de emitere a acestui document urbanistic. Din păcate, solicitarea de prelungire a contractului de proiectare cu încă un an, depusă de proiectant la CNAIR la sfârșitul săptămânii trecute, dovedește – incontestabil – că A13 a hibernat pe parcursul anului trecut, fără ca decidenții aflați la guvernare să fie preocupați de soarta celei mai fezabile variante de autostradă din această parte de țară”, a mai spus prefectul județului Bacău. Acesta opinează că, odată cu preluarea mandatului la Transporturi de Sorin Grindeanu, lucrurile încep să se miște din nou, obiectivul fiind acela de a avea o documentație tehnică robustă, pe baza căreia să poată fi demarată licitația pentru contractarea execuției lucrărilor la A13. „Alături de A13, viitoarea A7 Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani este a doua autostradă care va trece prin județul Bacău. Am încredere că sub auspiciile actualei guvernări, Ministerul Transporturilor va merge cu accelerația la podea pe aceste două proiecte de infrastructură majoră, fără de care nu putem imagina, realist vorbind, dezvoltarea durabilă a Moldovei și a județului Bacău”, a mai declarat prefectul Lucian Bogdănel.

 

“Proiectele de mare infrastructură ce vor lega Moldova de restul țării sunt, indiscutabil, în atenția actualului Guvern.  Fie că vorbim de A7 sau A8, fie că ne referim la A13 (Bacău – Braşov), aceste obiective de investiții îşi vor urma propriul curs, la un ritm dictat de obstacolele pe care trebuie să le depăşească. Pentru prima dată, însă, un titular al portofoliului Transporturi anunță, deschis, că traversarea Carpaților printr-o autostradă către Moldova este o PRIORITATE a mandatului său şi a Executivului din care face parte”.

Dragoș Benea, europarlamentar

A13 Bacău – Brașov în cifre:

162 de km lungime şi un cost estimativ de 3,48 mld. euro;

25 de km de poduri;

12 km de tuneluri;

14 noduri rutiere;

21 de pasaje peste autostradă;

67 de podețe peste canale şi văi.

A13 contra A8

De ani de zile problema unei autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania a agitat spiritele și a fost unul dintre motivele pentru care moldovenii nu și-au unit forțele pentru a determina Guvernul să demareze lucrările. Principalul motiv al dezbinarii a fost dihonia dintre Bacău și Iași, ieșenii insistând pentru un proiect care să ocolească Bacăul: Autostrada A8 Iași – Tg Neamț – Tg Mureș. Deși A 13 Brașov – Bacău e proiectată să ajungă și la Iași, unii politicieni au considerat că-și pot clădi capital politic pe tema excluderii Bacăului din problemă.

La această dihonie s-a mai adăugat inițiativa Sucevei de a insista ca prima autostrada între Moldova și Transilvania să treacă prin partea de nord a țării, inițiativă care a reușit și trecerea prin Parlament a unei legi în acest sens. Dacă despre inițiativa polului de putere de la Suceava nu s-a mai auzit nimic, Iașiul a tras puternic pentru a impune A8, reușind, în legislatura trecută, să obțină inclusiv sprijinul unor parlamentari liberali băcăuani.

Dar eforturile pentru susținerea A8 au început să se împiedice în chestiuni ce țin de mediu, mai ales după ce, la Bruxelles, au început să se pună piedici proiectelor românești pe motiv că afectează anumiți gândaci. A8 Iași – Tg Neamț – Tg Mureș trece prin zone protejate importante, lucru care determina o creștere a costurilor. Deocamdată, Bacăul a reușit să miște puțin lucrurile in favoarea A13, după ce aobținut primii kilometri de autostrada din Moldova – A7 – pe centura municipiului reședință de județ. RB

Scurt istoric

Noiembrie 2018

Senatorii de Bacău Dragoș Benea (PSD) și Daniel Fenechiu (PNL) inițiază proiectul de lege pentru Autostrada Braşov – Bacău, A 13.

Februarie 2019

Parlamentarii PSD Bacău au amendat bugetul pe 2019 și au prevăzut suma necesară pentru demararea proiectării A13, respectiv elaborarea SF și PTh.

Mai 2019

Lansarea licitației ptr proiectarea A13 

Februarie 2020

PSD Bacău lansează Campania «Susțin A13»

Martie 2020

Se desemnează proiectantul pentru A13.

Mai 2020

A fost semnat contractul pentru proiectarea (SF + PTh) A13

Iunie 2020

  • Consiliul Judetean Bacau organizează «Conferința de prezentare a proiectului A13 Bacău – Brașov», susținută de dl. Michael Stanciu, președinte Search Corporation (proiectantul autostrăzii).
  • Începe proiectarea autostrăzii A13 Bacău – Brașov. La Brașov a avut loc o primă întâlnire între autorități și asocierea de firme care elaborează studiul de fezabilitate și proiectul tehnic aferente A13.

Decembrie 2020

  • Search Corporation a elaborat analiza multicriterială privind variantele alternative de traseu. Proiectantul studiază 5 variante de traseu iar în perioada următoare au loc dezbaterile publice cu autoritățile locale pentru corelarea obiectivelor de dezvoltare locală cu proiectul A13 Bacău – Oneşti – Braşov. 

Februarie 2021

  • Valentin Ivancea, președintele Consiliului Județean Bacău și Adrian Veştea, președinele Consiliului Județean Brașov, convin asupra unei poziționări comune pe tema finanțării, prin PNRR, a autostrăzii A13.
  • Președintele CJ Bacău Valentin Ivancea îi prezintă lui Cristian Ghinea – ministrul Fondurilor Europene – un memoriu privind necesitatea de a asigura finanțarea autostrăzii A13 Bacău – Brașov din fonduri europene.

Martie 2021

Consiliul Județean transmite către CNAIR un răspuns detaliat privind soluțiile de traseu, în interiorul județului Bacău, pentru autostrada A13 Bacău – Onești – Brașov.

Iunie 2021

S-a finalizat analiza multicriterială.

Decembrie 2021

CNAIR a avizat, în Consiliul Tehnico-Economic, varianta 1 de traseu (“roşie”), care a obținut un scor de 98,65 puncte.

Ianuarie 2022

CJ Bacău emite certificatul de urbanism pentru executarea lucrărilor „Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic de Execuție pentru Autostrada Brașov- Bacău”, inclusiv rețele de utilități.