Nu-i primul caz, nu este prima data când, la redactie, vin reclamatii cu privire la comportamentul, la catedra, a unor cadre didactice. Unii o iau razna de tot, sunt atinsi de filoxera, uita unde intra dimineata la prima ora, imbraca haina ipocritului si terorizeaza elevii, verbal, in cel mai simplu caz, insa au fost si sunt profesori care nu se sfiiesc sa loveasca, urecheasca, sa foloseasca membrele superioare si inferioare drept argumente.
Am putea aprecia ca sunt cazuri izolate – si nu suntem departe de adevar -, insa, prin repetare, fie ca este in mediul rural (mai ales) sau in urban, de altfel acestea ajung mai repede ca informatie publica, daca nu sunt analizate cu raspundere de catre conducerile scolilor, conducerea ISJ, nu se iau masuri, pot conduce la situatii grave, dramatice, cu implicatii imprevizibile asupra elevilor, a procesului de invatamânt. Procedurile de analiza si decizie sunt greoaie, au nevoie de “dospire”, in timp ce coca creste, creste, pâna ce explodeaza, situatie in care sunt tardive interventiile, fie ele si finale. Raul a fost facut.
Am auzit, am vazut, am scris despre invatatori si profesori care isi petrec pauzele in cea mai apropiata cârciuma, altii vin deja aghezmuiti in cancelarie, intra la ore, se comporta ca pe maidan, jalnic spectacol pentru elevi!
De ce nu intervine nimeni, de ce colegii nu iau atitudine inca inainte de a se fi produs catastrofa, ca altfel nu o pot numi. Directorul nu are putere, nu are instrumente, inspectoratul isi pune in miscare morisca comisiilor, elevii se impart in doua tabere, parintii sunt extrem de toleranti: a gresit omul, dar este dascal, pardon!, profesor bun.
Am intâlnit, cu ani in urma, cazul unui profesor care avea patalama de la doctor ca ar avea ceva fluturi la partea superioara, insa continua sa intre la clasa, individul a facut contestatie si, normal, alte comisii medicale, alte cercetari sterpe. Sigur, meseria de profesor, de invatator este una solicitanta, stresanta chiar, de mare efort intelectual, in multe situatii si fizic, la care adaugam si situatia materiala, sociala, nesiguranta economica, toate, pe un suport “fragil” te pot baga in boale.
Se spune, pe drept cuvânt, ca raul trebuie taiat de la radacina, altfel face frunze si, uneori flori. Intreruperea activitatii pe o perioada de timp, suspendarea in alte cazuri, concedii medicale, desfacerea contractului de munca sunt solutii pe termen scurt sau lung, cu efecte benefice pentru elevi, pentru profesor, pentru sistem. Nu-i loc de negociere, de lacrimi, de amânari paguboase.