Fabrica Letea a imbrãcat straie de sãrbãtoare. Inima societãtii, celebra masinã 󈯃″, a implinit nici mai mult nici mai putin decat 30 de ani de la punerea ei in functiune, moment in care Bacãul a devenit punct de referintã pe piata producãtorilor de hartie de ziar.
Intr-o atmosferã destinsã, fosti si actuali angajati, precum si reprezentanti ai conducerii au sãrbãtorit implinirea celor 30 de ani de cand la Bacãu a iesit de pe tamburii masinii 11 primul metru de hartie de ziar din Romania. „Este un moment unic. Imi aduc aminte de ziua in care a fost pusã in functiune masina 11. Parcã a fost ieri. Toatã lumea care a pus umãrul la montarea si punerea ei in functiune era mandrã de realizarea demnã de invidiat a societãtii. Am devenit unul dintre cei care nu pot uita acele momente speciale pentru noi toti. Era lucrul cel mai de pret cu care aveam ocazia sã muncesc. Veneam la fabricã doar ca sã pot fi cat mai aproape de masinã. De la ea am si iesit la pensie, dar as reveni in orice moment”, a declarat unul dintre veteranii care au avut privilegiul de a lucra in slujba masinii 11. Toti cei prezenti la eveniment au avut cuvinte de laudã fatã de cei care au pus in functionare masinãria producãtoare de hartie de ziar. Asta in timp ce masina 11 isi vedea cuminte de treabã, producand in flux continuu hartia pe care scribii din presa romaneascã si cea internationalã sã aibã posibilitatea sã-si desfãsoare activitatea. Emotiile manifestãrii si-au pus amprenta, la un moment dat, si pe instalatiile masinii, invitatii trãind pe viu incã o datã sentimentul provocat de ruperea colii de hartie in timpul procesului de fabricare. „Asta face parte din munca celor care se ocupã de functionarea masinii 11. Cand se rupe coala toatã lumea trebuie sã fie foarte rapidã pentru a nu da peste cap intreg procesul. Este un moment delicat care trebuie gestionat foarte bine in asa fel incat pierderile sã nu fie foarte mari. Toti cei care au trecut pe la masina 11 stiu foarte bine asta”, a precizat Martin Fartade, lider de sindicat la Letea, dar in acelasi timp unul dintre cei care au fost pãrtasi la momentul punerii in functiune a masinii. Slujba de sfintire a implinit o zi specialã pentru fostii angajati ai societãtii, singurul producãtor de hartie de ziar din Romania si cel mai mare producãtor din Europa de sud-est. De altfel, toti cei care au lucrat la Masina 11 au primit diplome de onoare din partea actualei conduceri, alãturi de o fotografie sugestivã care sã reflecte intocmai evenimentul.
Letea-marcã de prestigiu
Pe 17 ianuarie 1881, lua fiintã prima fabricã de hartie din Romania, pentru ca in 1948 Letea sã devinã societate nationalã. Intre 1948 si 1990 Letea s-a numit succesiv Intreprinderea de Hartie si Celulozã „Steaua Rosie” si Combinatul de Celulozã si Hartie Letea. In 1990 societatea a fost reorganizatã si astfel a luat fiintã SC Letea SA. In mai 2003, societatea a fost scoasã la vanzare, dupã o altã tentativã nereusitã, ea fiind achizitionatã de fostul primar al municipiului Dumitru Sechelariu. De atunci si panã acum Letea a cunoscut schimbãri majore, toate in bine, fiind modernizate sectiile deja existente. „De cand societatea a fost achizitionatã de actualul patron situatia s-a schimbat. A fost infiintatã o nouã tipografie, a fost mãritã capacitatea de colectare a maculaturii folosite in fluxurile tehnologice din fabricã si au fost modernizate toate instalatiile existente. In acest fel Letea poate concura de la egal la egal cu orice mare producãtor de hartie din lume. Patronatul se gandeste deja la infiintarea unei noi sectii de colectare si preparare a maculaturii folosite la producerea hartiei de ziar”, a precizat Martin Fartade.
„Letea este viata mea de cinci ani. Poate, lipsit de modestie, sunt omul care a dat viatã acestei societãti. Au fost perioade grele pentru Letea, momente in care frãmantãrile interne erau la ordinea zilei. Totusi, prin unitate, angajatii au reusit sã depãseascã orice obstacol indiferent de cine era patronul. Pentru mine, pentru oras, pentru Romania sper ca Letea sã aibã o viatã cat mai lungã, chiar dacã voi mai fi eu patron sau va fi altcineva. Astãzi (n.r. – ieri) declar pentru prima datã cã in douã luni Letea va fi privatizatã in totalitate, iar actionar in proportie de 99 % va fi Selena SRL. Sunt mandru cã am reusit sã terminãm procesul de privatizare cu AVAS intr-un timp relativ scurt. Desi initial aveam la dispozitie 5 ani, am reusit sã definitivãm acest proces in doi ani si jumãtate” – Dumitru Sechelariu, proprietarul Letea.
󈯖 de ani de la pornire inseamnã 30 de ani de muncã intensã a oamenilor din fabrica Letea. De fabrica Letea sunt legate multe in istoria industrialã a orasului Bacãu, in istoria firmei Letea, a patentului Letea si a mãrcii Letea. Evenimentul de astãzi si masina 11 reprezintã o continuare in viitorul fabricii si in viitorul unei pãrti din industria orasului Bacãu. Noi sperãm ca, prin programul de modernizare si restructurare pe care patronul il are in vedere, fabrica sã aibã un viitor in care oamenii care lucreazã aici sã aibã de muncã incã 30, 90 sau 100 de ani, de aici incolo” – Manea Avramescu, director general Letea.
„Masina 11 reprezintã pentru mine un utilaj care mi-a asigurat mie si familiei mea existanta din 1976 si panã in present. Aici am invãtat meserie si am cãutat sã implementez si altor tineri taina acestei meserii. Din 1998, de cand am devenit lider de sindicat, nu am pierdut contactul cu aceastã masinã si nu existã sã treacã trei zile fãrã sã trec pe la ea. Foarte multã lume s-a perindat, dar putini sunt care au rezistat de la pornire si panã acum” – Martin Fartade, lider de sindicat Letea.
Scris de Ovidiu Drug