Drama celor care au depus bani pentru achizitionarea unei Dacii continuã. Dupã mai bine de 16 ani, niciunul dintre ei nu a primit masina visatã, dar nici banii pe care i-au vãrsat in conturile CEC. Guvernele care s-au perindat din 󈨞 si panã astãzi nu au gãsit incã solutia de despãgubire a celor peste 30.000 de oameni care au avut incredere in sistemul garantat de CEC.
Peste 200 de bãcãuani se numãrã printre cei care au depus bani la CEC pentru a primi o Dacie inainte de 1 ianuarie 1990. Sãtui de atata asteptare, deponentii cer despãgubirea prin 20 la sutã din suma obtinutã din privatizarea Casei de Economii si Consemnatiuni (CEC) si aprobarea acestui proiect anainte de finalizarea acestui proces. „Suntem in situatia in care statul roman de drept ne-a confiscat banii folosindu-i in sistemul economico-financiar al tãrii, fãrã a ne livra autoturismul achitat anticipat cu multi ani in urmã, din 1980 si panã in 1992. Ceea ce cerem este despãgubirea cu suma depusã initial, actualizatã cu indicele preturilor de consum comunicat de Institutul National de Statisticã”, a declarat Mihai Dogaru, presedintele Asocitiei Pãgubitilor de Autoturisme din Romania (APAR).
O grãmadã de bani
Dupã calculele celor din APAR, este vorba de persoane care au depus antreaga sumã de 70.000 de lei, atat cat costa la vremea respectivã o Dacie, precum si persoane care au depus doar avansul. „La ora actualã existã in Parlament patru proiecte de lege in ceea ce priveste despãgubirea noastrã, a celor care am vrut o masinã inainte de 1990. Primul proiect a fost depus in urmã cu aproape patru ani de senatorul Frunda de la UDMR, dar zace si acum acolo. Acum doi ani, am incercat un schimb cu PSD. Noi le-am promis voturile noastre, iar ei au introdus un alt proiect de lege. Anul acesta au fost introduse alte douã proiecte de lege, unul de PC si altul de cei de la PRM. Prin ultimul proiect ajuns in fata parlamentarilor se fãcuse o propunere in ceea ce priveste suma cu care ar trebui sã fim despãgubiti, adicã 5.000 de dolari”, a precizat Ion Berea, liderul judetean al APAR Bacãu. Reprezentantii APAR vor ca solicitarea legatã de primirea procentului de 20% sã fie adoptat anainte de privatizarea CEC, astfel ancat pãgubitii sã poatã primi banii anapoi.
an rãzboi, de 16 ani
Conform datelor statistice, la 31 decembrie 1990 erau anregistrate la nivel national 714.596 conturi la CEC pentru achizitionarea de autoturisme Dacia, mare parte dintre aceste conturi fiind lichidate, pe parcurs panã an 1995, prin retragerea sumelor. an iulie 2001, Curtea Europeanã a Drepturilor Omului (CEDO) a primit o sesizare introdusã de Asociatia si Liga pentru Protectia Cumpãrãtorilor de Autoturisme si de alti 647 de cetãteni, privind ancãlcarea, de cãtre statul roman, a dreptului de proprietate. Reclamatiile s-au anregistrat la CEDO dupã ce justitia romanã le-a respins, an 1996, reprezentantilor pãgubitilor solicitarea de a cumpãra masinile la pretul dinainte de 1989. „Noi am depus pretul autoturismului, conform legilor din acea vreme. CEC a invartit acesti bani in toatã industria din Romania, dar nu au ajuns niciodatã la Uzinele Dacia. Tot ce miscã in tara asta are o pãrticicã din banii nostri. Unii si-au retras banii pentru cã au vãzut cã statul este nesimtit si nu mai dã acele masini. Cei 33 de mii de ultimi mohicani nu isi vor mai retrage banii doar pentru a atarna o piatrã de moarã de gatul Romaniei care vrea sã adere la UE. Singura solutie este crearea unei linii de credit garantatã cu motocicletele lui Tãriceanu sau mai stiu eu ce de la Bãsescu”, a spus Virgil Radu, vicepresedinte APAR.
Scris de Ovidiu Drug
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.