De la începutul lunii, benzina s-a scumpit cu 32 bani/litru, iar motorina cu 43 de bani/litru. Din păcate, tendința este în creștere, urmare atât a scumpirii barilului de petrol, cât și a grevelor din Franța, dar mai ales a embargoului impus la importul de țiței din Rusia, pe fondul conflictului din Ucraina, țară unde ajung cantități uriașe de motorină, integral adusă din afară, inclusiv de la noi.
Nici măcar o lună nu a durat bucuria șoferilor de a-și face plinul cu bani mai puțini, prețurile carburanților auto înregistrând repetate majorări, de la o zi la alta. Și asta după ce, în ultimele 3 luni, carburanții se ieftiniseră cu 1,3 lei/litru, respectiv, 2 lei/litru, urmare a aplicării subvenției de 50 de bani pe litru (jumătate statul, jumătate comercianții de carburanți). Astfel că, în prezent, nicio stație de carburanți nu mai vinde benzina normală cu prețuri sub 7 lei, (preț întreg, nesubvenționat cu 50 de bani de către stat).
Diferență de 1,5 lei între prețul motorinei și cel al benzinei
De altfel, în ultimele două săptămâni, Petrom, care deține cea mai mare rețea de benzinării din țară, a crescut de 8 ori prețul la pompă, cea mai recentă, miercuri, e drept, cu doar trei bani pe litru. Cea mai ieftină benzină se găsea în stațiile LukOil – 7,32 lei/litru. La Petrom, prețul afișat era de 7,38 lei/litru, iar în stațiile Socar – 7,39 lei/litru. Cele mai scumpe benzine de 95 se găseau la Mol, Rompetrol și OMV – 7,42 lei/litru. De precizat că prețurile reale pe care le plătesc șoferii sunt cu 50 de bani mai mici (25 de bani efortul statului, 25 de bani efortul companiei), adică între 6,82 lei și 6,92 lei pe litru. La motorina standard, situația era și mai crâncenă, prețul unui litru din acest tip de carburant apropiindu-se de 9 lei. Mai exact, la LukOil, stațiile care vindeau cele mai ieftine motorine, prețul afișat era de 8,82 de lei pe litru (8,32 de lei/litru, cu reducerea de 50 de bani). Urmau stațiile Socar, cu 8,86 lei/litru (8,36 lei/litru, preț subvenționat), Petrom – 8,87 lei/litru (8,35 lei/litru), Mol și OMV, ambele cu 8,91 lei/litru (8,41 lei/litru, prețul real achitat la casă). Practic, de pe 7 octombrie, data de când au început să crească prețurile la pompă, motorina s-a scumpit cu 43 de bani/litru, iar benzina cu 32 bani/litru. Remarcăm, așadar, cea mai mare diferență de preț dintre cele două tipuri de combustibil, respectiv 1,5 lei. Or, motorina este mai scumpă decât benzină tocmai din cauza restricțiilor impuse importurilor de motorină din Rusia.
Război, greve și … antipatii
Reținem că prețul, la pompă, al carburanților este strâns legat de cotațiile produselor petroliere, care la rândul lor sunt influențate de prețul țițeiului, cursul de schimb leu -dolar, dar și de factorii zonali – vorbim, în prezent, de conflictul din Ucraina, țara care consumă enorme cantități de motorină (de 12 ori mai mult), toate aduse de la import (inclusiv de la noi), și de recentele nemulțumiri din Franța, serios afectată, în ultimele săptămâni, de grevele sindicatelor, 60% din rafinării fiind oprite. De luat în seamă și recentele decizii ale OPEC+, de a reduce producţia de petrol, în pofida opoziţiei dure a SUA, fapt care a determinat creșterea, din nou, a prețului petrolului. Specialiștii se așteaptă la creșteri de preț și mai mari, gândindu-se la data de 5 decembrie, când va intra în vigoare embargoul impus de UE importului de țiței din Rusia. La final, precizăm că, în medie, în România, se consumă, anual, circa 7,3 milioane de tone de carburanți (5,9 milioane de tone de motorină, restul benzină). Două treimi din aceste cantități sunt produse în țară, diferența fiind importată. Prin urmare, va fi interesant de urmărit care vor fi prețurile în benzinării, de la 1 ianuarie, când va expira prelungirea termenului de aplicare a reducerii de 50 de bani pe litrul de carburant. Până atunci, șoferii pot răsfla ușurați că, da la anul, în mod excepțional, nu se vor mai aplica creșteri ale accizelor ca urmare a corelării cu rata inflației (măsură care ar fi determinat creșterea prețurilor cu până la 38 de bani pe litru). Și asta ca urmare a adoptării, în vară, a OG 16/2022, prin care se abrogă anumite acte normative și alte măsuri financiar – fiscale.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.