Un plin de rezervor costă cu 53 de lei mai mult decât la începutul anului. Scumpirile din ultima vreme sunt cauzate mai ales de creșterea cererii de carburanți, apărută după relaxarea regulilor SARS-COV-2. În prezent, producţia, rămasă la nivelul de debut al pandemiei, nu acoperă cererea, în plină revenire.
Odată cu scumpirea masivă a energiei şi a gazul natural, au crescut și prețurile carburanților la pompă. Astfel, este de așteptat ca 2021 să devină unul dintre cei mai complicaţi ani din acest punct de vedere. Luăm în calcul inclusiv tsunami-ul care se va abate asupra tuturor prețurilor la raft: alimente, bunuri de larg consum etc.
10 %, într-o lună
În prezent, dai cu tunul și nu mai găsești benzină sau motorină sub 5,5 lei litrul. De altfel, carburanţii s-au scumpit pe nesimțite, cu câțiva bani pe litru, aproape în fiecare săptămână, astfel încât consumatorii nu și-au dat seama că un plin costă cu mult mai mult decât la începutul anului. Să luăm exemplul benzinei standard, de 95, care, la 1 ianuarie, costa 4,61 de lei/ litru, cu șase bani mai mult ca pe 31 decembrie 2020.
Scumpirea intervenea ca urmare a actualizării nivelului accizelor aplicate acestor produse. În 8 iulie, 2021, același tip de carburant costă cel mai puțin 5,67 lei / litru. Așadar, scumpirea este de peste 18 %, față de începutul anului (1,06 lei). Și la motorina standard (cel mai cumpărat produs, dat fiind numărul mare de mașini cu motoare care folosesc acest carburant), diferența de preț față de 1 ianuarie este de aproape 1 leu, reprezentând o creștere de peste 17 % (5,64 lei / litru față de 4,66 lei/litru). Dacă la începutul anului, un șofer plătea 230,5 de lei pentru un plin de benzină (50 de litri), acum, el va scoate din buzunar fix 283,5 lei, cu 53 de lei mai mult. Altfel spus, echivalentul a 9,3 litri de benzină standard, la prețul de acum. De altfel, într-o lună, prețul mediu al benzinei și motorinei s-a majorat cu circa 10%.
Cauze și … perspective
La sfârșitul lunii trecute, România era pe locul 7, în ceea ce privește prețul la benzină, și pe locul 10, la motorină. De reținut că mai mult de jumătate din prețul unui litru de carburant sunt taxele pe care le încasează statul.
Recentele scumpiri la pompă sunt determinate de faptul că, mai ales după relaxarea restricțiilor de circulație, oamenii au putut să se deplaseze mai ușor, ceea ce a dus la creșterea cererii de carburanți, comparativ cu posibilitatea redusă de a îndestula piața.
Însă, scumpirile înregistrate, periodic, de la începutul anului, pot fi puse și pe seama creșterii prețului materiei prime, barilul de petrol ajungând să se vândă, acum, cu peste 72 de dolari, față de circa 50 de dolari, la începutul anului, sau … 27 de dolari, anul trecut.
Din păcate, specialiștii cred că prețul internațional al petrolului va continua să urce la fel de ușor și de sigur. Iar, așa cum știm deja, o creștere a prețului carburanților se va reflecta în tarifele serviciilor de transport, iar apoi în prețul mai multor produse, la raft. Economiștii ne sfătuiesc să renunțăm la cheltuielile inutile și să ne axăm pe strictul necesar, lucru pe care deja îl fac, de mai mulți ani, majoritatea românilor.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.