Ziceau unii că e conspirație. Că au inventat unii niște chestii și le aruncă pe piață să sperie lumea. Că e doar un concept nevinovat, care să ne facă viața mai ușoară…
Dar, iată că s-a adoptat legea. Mai multe orașe, printre care și Bacăul, sunt obligate să instaureze zone cu interdicții pentru mașini, unele cu bariere și cu acces permis doar celor care ori au mașini electrice ori din cele mai noi cu catalizatori, sau celor care plătesc o taxă suplimentară. Cum ar veni, se luptă cu poluarea. În realitate, lupta asta va avea ca rezultat faptul că orașenii se vor împărți în două categorii: cei bogați, care-și vor permite să meargă cu mașina (electrica sau cu Euro7, deci foarte scumpă și aia) și cei care vor trebui să meargă pe jos sau cu trotineta. Unii vor spune că e bine, cei care nu vor mai folosi mașinile vor merge cu autobuzul.
Doar că avem cel puțin două probleme: una de etică, în care bogații primesc privilegiul de a-și folosi mașinile, în vreme ce plebea va primi interdicție. A doua problemă vine din configurația geografică și urbanistică specială a Bacăului: transportul public nu poate fi realizat eficient pe străduțele întortocheate ale orașului. Pur și simplu nu poți băga un autobuz pe strada Vasile Alecsandri, strada cu două licee și o școală generală. Zona de Nord, aglomerată cu proiecte imobiliare în ultimii ani, este un fel de „no go zone”; în momentele de vârf, strada Ștefan cel Mare e blocată. E o singură stradă care leagă Nordul de Sudul orașului și aia e blocată mereu iar, acum, cu noile piste de bicicletă care au „mușcat” câte o bandă, traficul e și mai nebun.
Și nu este atât; aceeași lege spune că Bacăul să creeze benzi speciale pentru transportul public. Da, știu, să fie bine să nu fie rău. Le-am văzut și eu în străinătate. Numai că acolo aveau suficient spațiu pe stradă pentru asta. La noi, Bacăul s-a dezvoltat forțat în ultimii 50-60 de ani. În 1990 aveam câteva bulevarde cu câte două benzi pe sens și alea au rămas și acum. Doar că au fost blocate de parcări auto. Mioriței, Milcov, Alexandru cel Bun sunt parcări publice și nu e nicio șansă să se schimbe acest lucru fără investiții majore.
În cazul în care Consiliul Local va avea curajul să pună în aplicare această lege, singura soluție va fi, efectiv, interzicerea mașinilor în oraș. Prin metode administrative – taxe și desființarea parcărilor de pe marginea străzilor. Dar asta nu va rezolva problema transportului public. Orice operator ar fi, nu va putea acoperi zonele orașului în care nu există acces.
Iar principala problemă, cea a discriminării în funcție de venit, va rămâne nerezolvată. Oricât de frumos ar fi împachetată povestea asta cu poluarea și lupta împotriva schimbărilor climatice, nu poate ascunde un fapt simplu: cei bogați vor continua să folosească mașinile iar cei săraci, nu.