În curând, vom putea merge cu mașina încărcată într-o garnitură de tren. Ideea, implementată de multă vreme în Occident, a început să încolțească și în mințile șefilor de la căile ferate române.
În primă fază, alternativa la călătoria mașina pe drumurile naționale (deseori blocate de numărul mare de autovehicule) va fi aplicată, sezonier, în perioada verii, pe ruta Arad – Constanța. Deocamdată, în toată țara, nu există decât o o singură rampă specială pentru a încarca vehiculele, la București, și doar două vagoane de transport al mașinilor.
Cât costă un drum cu mașina în tren
Potrivit autorităților din domeniul feroviar, o călătorie cu mașina în tren ar presupune achiziționarea a două bilete – unul pentru șofer și altul pentru automobil. Mai exact, pe ruta pilot Arad – Constanța, un proprietar de mașină va scoate din buzunar 234 de lei pentru o persoană (înmulțit cu numărul de persoane care optează pentru această călătorie), la care se adugă alte 200 de lei pentru transportul mașinii. Dacă ar fi ales să parcurgă această distanță folosind mașina, pe șosea (800 de km – traseul cel mai scurt), călătorul ar fi ajuns la destinație în 9 ore, circulând cu o viteză medie de 88 km/h. Pentru aceasta, ar plăti 486 de lei pe cei 60 de litri consumați (cu o medie de 7,5 litri la 100 de kilometri). Evident, acestea sunt valori aproximative, care pot diferi de cele reale. În schimb, cu trenul, o călătorie între Arad și Constanța (peste 820 de km, pe cel mai scurt traseu) s-ar face în 13 ore și 16 minute (asta dacă nu vor fi înregistrate întârzieri), la care se adaugă timpii cu încărcarea și descărcarea mașinii.
Avantaje și dezavantaje
Așadar, costurile nu sunt deloc mici pentru un astfel de drum, dar ușor mai scăzute decât cele presupuse de călătoria pe patru roți, pe drumurile de asfalt. Avantajul major constă în faptul că șoferii nu vor mai fi supuși stresului din trafic, dar mai important, că se reduce aproape la zero riscul de accident. De reținut că, pe timpul călătorie, mașina va rămâne pe platforma specială, iar călătorii vor folosi vagoane obișnuite până la destinația finală. La finalul deplasării, mașina va fi descărcată tot cu ajutorul unei rampe mobile. Dezavantajul este timpul prea mare petrecut în călătoria cu trenul – în jur de 16 ore, inclusiv încărcatul și descărcatul mașinii.
Ideea, „importată” din țările vest-europene
Varianta folosirii trenului pentru a ajunge la destinație împreună cu mașina nu este deloc nouă, aceasta fiind folosită de multă vreme în Europa, în țări unde există o infrastructură mult mai bine pusă la punct. De exemplu, alternativa este folosită cu succes pe rutele internaționale Dusseldorf (Germania) – Verona (Italia) și Villach (Austria) – Edirne (Turcia). Au mai existat, în trecut, astfel de rute și în Franța, idee abandonată după puțin timp, din cauza rentabilității scăzute, prea puțini clienți fiind convinși să apeleze la această soluție. Și la noi, în 2017, a mai fost luat în calcul transportul mașinii cu trenul – curse speciale pe rutele Istanbul și Salonic. Din păcate, ideea nu s-a putut materializa, din rațiuni necunoscute.