Transportul in comun, la mana „clientilor”?
Caietul de sarcini privind scoaterea la licitatie a traseelor de transport in comun din municipiul Bacau va fi dezbatut in sedinta de astazi a Consiliului Local (CL). Conducerea societatii Transport Public (TP), actualul operator al serviciului, afirma ca documentul pare a fi facut cu adresa precisa: indepartarea TP de pe trasee si incredintarea transportului in comun din oras unei alte societati. In studiul de oportunitate ce insoteste proiectul de hotarare se afirma ca actuala societate de transport de persoane detine un parc de autobuze „relativ imbatranit”, asta in conditiile in care TP a achizitionat la inceputul acestui an 10 autobuze de ultima generatie ce vin in completarea a aproximativ 60 de autobuze achizitionate intre 2005 si 2009.
Dupa mai multe sincope, municipalitatea a reusit sa incropeasca un caiet de sarcini privind scoaterea la licitatie a traseelor de transport in comun din municipiu. Acesta va fi dezbatut in sedinta de astazi a CL Bacau, urmand ca, in functie de votul alesilor locali, serviciul sa fie scos la mezat pana cel tarziu in 26 iunie, data la care – potrivit edililor – actualul contract de concesionare a traseelor se incheie de drept.
Gogoseriile, liber la oferte
Reprezentantii Transport Public sustin ca modul in care a fost elaborat caietul de sarcini demonstreaza ca municipalitatea a conceput documentul pentru propria clientela. Articolul 32 din Procedura de atribuire a contractului de delegare a gestiunii transportului in comun stipuleaza ca societatile pot participa la licitatie fara a detine, fizic, un parc de autobuze. „In cazul in care la data publicarii anuntului licitatiei operatorul de transport nu detine in proprietate sau in folosinta autobuzele ecologice necesare prestarii serviciului de transport public local de persoane (…) aceasta va prezenta o factura proforma pentru achizitionare si o scrisoare de garantie bancara”, se arata in articolul citat.
Bogdan Ghervan, presedintele Consiliului de Administratie al Transport Public, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca forma caietului de sarcini este ambigua si nu ia in calcul experienta in domeniu a participantilor la licitatie. „Practic orice societate, care nu e obligata sa aiba autobuze, se poate prezenta la licitatie doar cu o factura proforma si o scrisoare bancara. Sa nu ne mire daca in urma licitatiei transportul de persoane din Bacau va fi efectuat de gogoserii sau aprozare care fac dovada, prin factura proforma, ca vor detine, candva, niste autobuze. Caietul de sarcini nu precizeaza nimic despre experienta in domeniu. Mai mult, se vorbeste de cifra de afaceri la nivelul lui decembrie 2009, fara a se corela aceasta cifra cu domeniul de activitate – transportul de persoane”, a explicat Ghervan.
Ar putea continua cu Transport Public
De cealalta parte, reprezentantii municipalitatii sustin ca societatile care se prezinta la licitatie trebuie sa faca dovada ca detin mijloacele materiale necesare. „Daca ai o firma de termopane nu inseamna ca poti veni la licitatie. Din criteriile de selectie reiese ca e vorba de transport in comun. Firmele care vin la licitatie trebuie sa faca dovada ca au ca obiect de activitate transportul de persoane”, a spus Dragos Luchian, viceprimar. El a mai precizat ca Primaria ar putea prelungi conventia privind acordarea de facilitati la transportul in comun pentru categoriile expres prevazute de lege. Aceasta devine scadenta pe 26 iunie, zi in care – afirma edilii – expira si contractul de concesiune a traseelor. „Daca va castiga actualul operator sau daca vor fi contestatii, vom prelungi actuala conventie”, a afirmat el.
Nu au fixat data licitatiei
Proiectul de hotarare nu precizeaza insa data la care va fi organizata o noua licitatie. Dupa 26 iunie, nu se stie ce transportator in comun vor avea bacauanii, in conditiile in care serviciul nu va mai beneficia de un suport legal. Practic, locuitorii municipiului s-ar putea trezi in postura de a nu avea un transportator in conditiile specificate de lege.