Primavara, chiar la inceputul ei, aduce si doua sarbatori dedicate femeilor numite, cândva, sexul slab. Acum, se stie, nu mai e cazul sa ne referim astfel la femei, din moment ce multe dintre ele au devenit independente si puternice. Cum 1 si 8 Martie sunt ocazii de petrecere, dar si prilejuri de a oferi cadouri, care ar putea sa contina si carti, m-am gândit sa semnalez aici un volumas foarte interesant, semnat de o femeie psiholog. Autoarea in discutie este Aurora Liiceanu, care a ales pentru cartea ei un titlu provocator, numai bun sa te incite la lectura, el sunând asa: Supuse sau rebele. Doua versiuni ale feminitatii. Cele doua doamne asupra carora ea isi concentreaza atentia si analiza sunt faimoasa Zelda Fitzgerald si Hadley Richardson, adica sotiile unora dintre cei mai celebri scriitori americani. Cum Ernest Hemingway a avut vreo patru neveste, trebuie sa precizam ca Hadley a fost prima. Si cea mai dulce, supusa, cuminte, cu celelalte, monstrul sacru al literaturii americane având ceva mai mult de furca. Hadley, dupa cum reise din cartea Aurorei Liiceanu, era tipul de femeie de casa, gospodina, modesta, iubitoare, dorindu-si o familie de care sa se ocupe, facându-i fericiti pe sotul si copiii sai. Dar asta nu i-a folosit la nimic, pentru ca Papa Hem, mare consumator de aventuri, de emotii tari si de sex nebun, a parasit-o când a gasit o femeie mult mai desteapta, care ii impartasea si ideile. Oricum, el avea nevoie mereu de o muza, care ii si inspira fiecare noua carte, la fel cu Picasso, in pictura caruia se derulau diferite perioade legate de iubita din acel moment. Total opusa lui Hadley a fost Zelda, o personalitate complexa, si nevrotica, din pacate. Zelda era zvapaiata, extravaganta, o arbitra a elegantei, o supermondena. Care avea si ambitii artistice, scria ea insasi, dorindu-si, apoi, o cariera de mare dansatoare. Voia, intr-un fel, sa-l concureze pe Scott Fitzgerald, sa nu ramâna in umbra lui, doar ca un accesoriu decorativ si model pentru personajele feminine din cartile acestuia. Dar, dupa o viata zbuciumata, plina de cautari, de tot felul de excentricitati, cu momente de maxima stralucire, carora le urmau caderi abisale, ea va sfârsi intr-un incendiu la spitalul de psihiatrie unde era internata. Dorinta ei de autonomie, de identitate proprie avea sa se termine tragic.
Ceea ce reiese din carte este ca nu e deloc usor sa traiesti lânga un barbat celebru, pentru asta fiind nevoie de multe renuntari, umilinte, frustrari, sacrificii, in final. Relatia intre vocatie, profesie si iubire este una foarte dificila, complicata, adeseori dezastruoasa. Cazurile in care cuplurile din domeniul artistic, din cel al creativitatii, in general, sunt fericite, se pot numara pe degete. Fie ca sunt supuse sau, dimpotriva, rebele, femeile platesc pretul cel mai scump pentru fericire.