Concesionarul Aeroportului, sugrumat de restante financiare
Societatea care a concesionat Aeroportul International „George Enescu“ are de achitat restante financiare de miliarde lei vechi catre agenti economici din municipiul Bacau. Atat Regia Aeroportuara, for prin care Consiliul Judetean – fostul proprietar al aeroportului – controleaza derularea concesiunii, precum si Hotelul Decebal au demarat actiuni in instanta in vederea recuperarii datoriilor.
Regia a solicitat insolventa Blue Air pentru 4 miliarde lei vechi, reprezentand taxe aeroportuare neachitate de la inceputul anului in curs, in timp ce hotelierul a obtinut deja in instanta executarea aceleiasi societati pentru suma de 2,57 miliarde lei. Restantele provin din servicii hoteliere neachitate de Blue Air. Desi concesionarul aeroportului e inglodat in datorii, conducerea CJ Bacau afirma ca societatea face demersuri pentru obtinerea autorizatiei de construire in vederea inceperii lucrarilor de modernizare a obiectivului aeroportuar.
Dupa primul trimestru, datoriile Blue Air catre statul roman se ridica la 14,25 milioane RON (peste 3,3 milioane de euro).
Datoriile Blue Air catre societati din Bacau depasesc suma de 6 miliarde lei vechi. Societatea, care a concesionat Aeroportul International „George Enescu“, se afla pe marginea prapastiei din punct de vedere financiar. Regia Aeroportuara, prin intermediul careia CJ Bacau verifica mersul concesiunii, a deschis in urma cu o luna actiune in instanta in vederea recuperarii a aproximativ 4 miliarde lei, reprezentand taxe aeroportuare neachitate de la inceputul anului. Desi aeroportul este administrat de Blue Aero, regia a dat in judecata Blue Air. „Facturile sunt emise in perioada in care Blue Aero nici nu exista. Sunt ultimii bani pe care trebuie sa ni-i dea“, a declarat Oana Chelaru, directorul Regiei. Chelaru s-a declarat optimista in privinta recuperarii taxei de operare de la Blue Air. „Am primit termen in ianuarie 2011, dar nu putem sta pe loc pana atunci. Am incheiat cu Blue Air un protocol prin care se obliga sa ne plateasca intr-o luna cele patru miliarde“, a mai precizat Oana Chelaru. Daca peste o luna, Blue Air nu-si va fi achitat datoria, asa cum s-a angajat in protocol, Regia va merge mai departe cu procesul. CJ Bacau, care a concesionat aeroportul catre Blue Air, a mai avut probleme cu societatea. In contract exista o clauza care obliga compania sa constituie o garantie financiara intr-un cont. Firma a infiintat contul escrow, dupa care a inceput sa achite facturi utilizand chiar garantia de care nu avea voie sa se atinga. Din aceasta cauza, CJ si Blue Air au ajuns la Curtea de Arbitraj Comercial. Conflictul s-a rezolvat, dar indoiala a ramas. Dragos Benea, presedintele CJ Bacau, a evitat sa comenteze situatia creata. El s-a marginit sa afirme ca societatea face demersuri pentru obtinerea autorizatiei de construire. „Eu nu pot sa-mi dau cu parerea despre o societate privata. Si-au luat certificat de urbanism si acum fac demersuri pentru a obtine autorizatia de construire. In rest, nu pot sa ma arunc in declaratii“, a afirmat Benea.
Servicii hoteliere neachitate
Blue Air inregistreaza datorii semnificative si catre hotelul Decebal. Acestea au rezultat in urma neachitarii serviciilor hoteliere prestate de societatea bacauana. Potrivit conducerii hotelului, cuantumul restantelor depaseste suma de 2,57 miliarde lei vechi. Cezar Ivanof, managerul hotelului, a declarat ca a actionat in instanta impotriva Blue Air, Tribunalul Bacau somand societatea de transport aerian sa-si achite datoriile in termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei. „La un moment dat, prin noiembrie 2009, au inceput sa acumuleze datorii din ce in ce mai mari. Se ajunsese pana la 4,2 miliarde lei vechi. Am facut presiuni asupra lor. Datorita presiunilor, la 1 noiembrie, fara sa ne anunte au parasit hotelul. Au avut mereu 15-30 de camere pe noapte. Ulterior, Blue Air a mai platit din datorie pana pe la 3 miliarde. Am actionat in instanta pentru a recupera banii. Pe 17 iulie merg cu executorul judecatoresc la Bucuresti. Am inteles ca si-au cumparat o cladire de 8 milioane de euro in Bucuresti, deci au de unde sa plateasca datoria“, a declarat Ivanof. El a mai spus ca societatea de transport este opaca, angajatii acesteia neraspunzand la telefoane. „La ei nimeni nu raspunde la telefoane. Toata lumea e pe burta“, a opinat managerul hotelului.
Datorii cu duiumul
Restantele catre societati din Bacau nu sunt singurele pe care le are Blue Air. Societatea de transport are datorii de peste 3,3 milioane de euro catre bugetul de stat (14,25 milioane RON), dupa primul trimestru din 2010. Desi abia infiintata, societatea Blue Aero care administreaza in prezent Aeroportul din Bacau a acumulat restante financiare semnificative. Blue Air este actionar unic in societatea Blue Aero. Aceasta din urma a inregistrat dupa primul trimestru datorii de peste 2,5 miliarde lei vechi (250.000 RON) catre stat. Mai mult, Blue Air inregistreaza datorii de sute de mii de euro catre Regional Air Service SRL din Constanta, societate ce administreaza aerodromul din Tuzla langa care a avut loc, recent, tragedia aeriana in care a fost implicat un aparat AN-2. In 2008, Blue Air a castigat un contract gras cu Posta Romana (45 de milioane de euro) pentru transportul de colete si corespondenta. Pentru ca nu avea aparate specifice in dotare, Blue Air a subcontractat serviciul, Regional Air Service fiind unul dintre subcontractori.
Concesiune cu dureri de… buzunar
In ianuarie 2010, contractul de concesiune semnat de Blue Air cu CJ Bacau a intrat in vigoare, societatea de transport aerian obligandu-se ca in termen de 30 de luni sa edifice un nou terminal, sa modernizeze pista si sa construiasca o noua aerogara cu parcare de 6500 de metri patrati. Desi concesionarul e inglodat in datorii, reprezentantii Regiei Aeroportuare sustin ca Blue Air va incepe in maximum o luna lucrarile de modernizare. „A durat mult din cauza birocratiei. Avem doua avize de la primarul Bacaului, doua de la cel din Sarata, de la Cadastru, asta e tara in care traim. In maximum o luna si jumatate vor incepe lucrarile la pista si platforma, in care vor baga 10 milioane de euro“, a afirmat Oana Chelaru.
Silvia Patrascanu