Ca orice posesor de permis auto, m-au interesat tot timpul preturile carburantilor la pompa. E firesc sa fie asa, caci vrei sa stii cam cât din bugetul familiei se duce, lunar, pe benzina. In mod evident, m-am aprins si eu, la rându-mi, când preturile incepusera sa o ia razna, in contextul in care veniturile familiei ramasesera aceleasi, ba chiar scazusera cu mai mult de 25 la suta, in vremea guvernarii Boc (vezi taierea salariilor bugetarilor – in speta, si al sotiei mele).
Despre dinamica pretului benzinei (si al motorinei) am scris in repetate rânduri, la modul cel mai critic, considerând-o unul dintre misterele cele mai adânci ale comertului românesc postdecembrist. Si in privinta vânzari Petrom, in aceeasi nota dura, caci, sa recunoastem, initial, la nationalizarea Petrom, multi dintre noi am avut speranta desarta ca benzina se va ieftini.
In realitate, insa, nu am vazut decât scumpiri repetate ale carburantilor, care au generat valuri de enervari in rândul cetatenilor (v-aminiti de fronda soferilor care alegeau sa achite „plinul” de un litru, folosind monede de 1 si 5 bani), si un evident razboi intre politicieni, plecat de la gestul fostului premier PSD, Adrian Nastase. Sunt voci care sustin ideea privatizarii Petrom, motivat de faptul ca, pe vremea când era controlata de stat, compania era o vaca de muls (vezi scandalul celebrului lider sindical Liviu Luca).
Oficial, retragerea statului din economie si privatizarea Petrom erau conditiile cerute României pentru a obtine statutul de „economie de piata functionala”. In fine, in alte conditii, cred ca oricine ar fi ajuns la guvernare si-ar fi dorit sa pastreze Petrom sub controlul sau, privatizarea facându-se, pâna la urma, la presiunea UE.
Insa, nu trebuia facuta in conditiile acestea de pret si restul. Acum, nici nu stiu daca e indicat sau nu un referendum prin care statul sa redevina actionar majoritar la Petrom. Nu cred ca e o socoteala buna nici exemplul bulgarilor care, cândva, au decis, de comun acord cu societatile petroliere, inghetarea preturilor carburantilor la pompa.
Pentru simplul motiv ca, dupa ridicarea interdictiei, comerciantii de carburanti n-or fi prosti sa stea cu mâinile in sân, ci, mintenas, ar scumpi benzina, ca sa-si recupereze profitul pierdut în luna în care au înghetat preturile.
Cu vârf si indesat. Ma rog, cum o dai, cum o intorci, bine tot nu iese pentru noi, românul fiind mereu de partea perdantilor, in avantajul statului, in principal, caci, jumatate din pretul carburantilor reprezinta taxe si impozite, dar si al companiilor petroliere care, oricum, vor avea doar profit. Fiindca, nu-i asa?, benzina este ca si pâinea, toata lumea are nevoie de ea, direct sau indirect.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.