23 decembrie 2024

Beneficiarul real, o altă obligaţie

Un nou set de amenzi, li se pregăteşte românilor începând cu data de 20 iulie 2020. Supranormarea excesivă, urmată de aplicarea unor amenzi în condiţiile neîndeplinirii obligaţiiilor, unele de neînţeles şi de nejustificat raportat la entitatea căreia i se adresează, vor duce în perspectivă la o revoltă ori boicot fiscal, dacă lucrurile evoluează în aceeaşi direcţie.

Aminteam în numărul nostru din 12 februarie de o normă ce privea desemnarea OFIŢERULUI DE CONFORMITATE. Aveam în vedere Ordinul Nr. 102/2020 din 22 ianuarie 2020 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului ( publicat în: M.O. din 3 februarie a.c.) care sancţiona neîndeplinirea obligaţiei, cu avertisment sau amendă până la 150.000 lei persoanele fizice şi cu avertisment sau cu amenda prevăzută mai sus, plus 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscală încheiată, persoanele juridice. Aceleaşi norme mai prevăd o obligaţie ce trebuie îndeplinită atât de societăţile comerciale, indiferent de mărimea lor, dar şi de entităţile non-profit, asociaţii ori fundaţii.



Noţiunea de beneficiar real în cazul societăţilor prevăzute în Legea societăţilor nr. 31/1990, poate/pot fi: „persoana sau persoanele fizice care deţin ori controlează în cele din urmă o persoană juridică prin exercitarea dreptului de proprietate, în mod direct sau indirect, asupra unui număr de acţiuni sau de drepturi de vot suficient de mare pentru a-i asigura controlul ori prin participaţia în capitalurile proprii ale persoanei juridice sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace, persoana juridică deţinută sau controlată nefiind o persoană juridică înregistrată la registrul comerţului ale cărei acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată şi care este supusă unor cerinţe de publicitate în acord cu cele reglementate de legislaţia Uniunii Europene ori cu standarde fixate la nivel internaţional.

Acest criteriu este considerat a fi îndeplinit în cazul deţinerii a cel puţin 25% din acţiuni plus o acţiune sau participaţia în capitalurile proprii ale persoanei juridice într-un procent de peste 25%, …” etc. Declarația se depune la Registrul Comerțului în care este înmatriculată persoana juridică în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale. Pentru societățile deja înmatriculate, legea stabilește un termen de 12 luni de la data intrării sale în vigoare, respectiv până la data de 21 iulie 2020. Pentru neîndeplinirea obligațiilor legale impuse se va aplica o amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei. Din dispozițiile legale reiese faptul că sancțiunea va fi aplicată reprezentantului legal al persoanelor juridice (administratorului). În situația în care obligația de a furniza informațiile cu privire la beneficiarul real nu este respectată nici după aplicarea amenzii respective, societatea va putea fi dizolvată la cererea Oficiului Național al Registrului Comerțului. Cauza de dizolvare poate fi înlăturată înainte de a se pune concluzii la fond, în măsura în care situația care a dus la inițierea cererii de dizolvare este remediată.

Conform art. 4 alin. 2 lit. c din Legea 129/2019, în cazul entităților juridice precum asociaţiile, fundațiile și entităţilor juridice similare, beneficiar real este persoana fizică (cum ar fi, spre exemplu, fondatorii sau categoria de persoane în al căror interes principal se constituie sau funcționează fundația). Conform art. 63 din Legea 129/2019 în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a legii, deci până la 21 iulie 2020, asociațiile și fundațiile au obligația completării documentelor conform cerințelor prevăzute la art. 6, 7, 16 și 17 din OG 26/2000, astfel cum a fost modificată prin Legea 129/2019, în caz contrar asociațiile și fundațiile se dizolvă prin hotărâre judecătorească, la cererea Ministerului Public sau a oricărei alte persoane interesate. Aceste cerințe se referă, în principal, la depunerea declarației pe proprie răspundere în forma autentică pentru beneficiarul/beneficiarii real(i) ori la transliterarea în grafia latina a datelor asociaților/fondatorilor.

Dacă asociația sau fundația nu depune aceste documente, orice persoană interesată ori procurorul poate solicita dizolvarea asociației sau fundației. De altfel, OG nr. 26/2000 privitoare la asociaţii şi fundaţii a fost modificată expres în acest sens. Concret se dă o declaraţie notarială de către preşedintele asociaţiei ori fundaţiei, în care declară că beneficiarii reali sunt persoanele care au constituit-o/membrii fondatori, cu date de identificare etc. Această declaraţie însoţită de ultima modificare a actului constitutiv, împreună cu o cerere în care se indică nr. dosarului aflat la judecătoria ce a înregistrat respectiva entitate, se depune la registratură, şi se păstrează o copie cu nr. de înregistrare…. Pentru orice eventualitate.

Jr. Adrian M. Ionescu



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img