Pentru a nu fi nevoiți să returneze statului granturile sau microgranturile primite, beneficiarii ajutoarelor Covid au un nou termen de depunere a rapoartelor de progres. Regula nu se aplică antreprenorilor care au apucat deja să returneze ajutorul de stat.
Vești bune pentru solicitanții de ajutoare Covid, aflați sub riscul de a returna banii încasați de la stat. Beneficiarii Măsurilor 1 și 2 mai au o șansă să depună rapoartele de progres. Este vorba despre antreprenorii care au ratat termenele inițiale de depunere a acestor documente, le-au depus incomplete sau nu au transmis informațiile și/sau actele solicitate. Potrivit Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT), noul termen stabilit pentru depunerea documentelor este 6 iunie 2023. Noul termen a fost introdus în Parlament, prin Legea 94 din 12 aprilie 2023, de aprobare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 109/2022, privind unele măsuri pentru proiectele de infrastructură de apă și apă uzată, finanțate din fonduri europene și pentru modificarea unor acte normative. „Dacă și această dată limită va fi depășită, va fi inițiată sau, după caz, continuată procedura de recuperare a sprijinului financiar, conform metodologiilor de recuperare a ajutorului de stat. Precizăm că derogarea nu se aplică beneficiarilor al căror sprijin financiar a fost deja recuperat”, au precizat responsabilii Ministerului Antreprenoriatului și Turismului.
Peste un sfert de milion de lei trebuie returnat de firmele băcăuane
Reamintim că, în pandemia de coronavirus, prin Ordonanța de urgență 130/2020, mii de firme care s-au aflat în dificultate, fiindu-le restricționate activitățile prin ordonanțe militare, au primit între 2.000 și 150.000 de euro, în cadrul celor două măsuri derulate de MAT. Au primit acești bani microîntreprinderile fără angajați, PFA-urile, cabinetele medicale și alți beneficiari eligibili. Potrivit Agenției pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii Iași, la nivel de județ, zeci de firme au de returnat peste 250.449 de lei, la mai bine de doi ani de la acordarea acestor ajutoare. Măsura a fost impusă de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului care, în urma verificării documentației, s-a costatat că nu sunt îndeplinite anumite condiții de eligibilitate. Astfel, 18 firme au primit decizii de recuperare pentru că au fost în dificultate în 2019, iar 7 pentru că nu au depus un raport de progres. Sunt obligate să returneze ajutoarele de stat inclusiv firmele care nu respectat condițiile privind încadrarea cheltuielilor efectuate din grant (le-au inclus drept cheltuieli eligibile în raportul de progres) sau care și-au schimbat statusul (în perioada contractuală, a ajuns în situația de închidere operațională, faliment, dizolvare sau insolvență). Practic, neajunsurile au apărut ca urmare a faptului că selecția dosarelor s-a făcut „pe repede înainte” (din cauza lipsei de personal), folosindu-se sistemul de granturi IMM, realizat de Serviciul de Telecomunicații Speciale. Prin urmare, a apărut o nesincronizare a bazelor de date de la ANAF și de la Registrul Comerțului, astfel încât nu s-a putut stabili cu exactitate cine este eligibil și cine nu. La verificările ulterioare, s-a descoperit că unele firme aveau pierderi în anul 2019 și se aflau în dificultate. Doar că aceste deja se folosiseră de banii acordați de stat.
Prin OU 130/2020, IMM-urile care au fost afectate în urma aplicării ordonanțelor militare puteau beneficia de ajutoare a câte 2.000 de euro. Puteau solicita aceste ajutoare IMM-urile cu cifra de afaceri (aferentă anului 2019) cuprinsă între 5.000 și 13.500 euro. Pentru a primi acești bani, solicitanții nu trebuiau să fi fost în dificultate în 2019, având obligația depunerii unui raport de progres privind cheltuielile efectuate.