Un grup de piloti urmeaza la Baza 95 Aeriana Bacau un stagiu de pregatire pentru trecerea pe avionul multirol F-16.
Lt. George Neagu, lt. Costinel Dobre si lt. Alin Voiculescu vin de la Baza 86 Aeriana Fetesti si au zburat pâna in prezent pe YAK 52, IAR 99 Standard si IAR 99 Soim.
Ei au intrat in program din anul 2013 si au parcurs pâna acum mai multe nivele de pregatire pentru trecerea pe avionul multirol.
„Avionica aeronavelor pe care am zburat este asemanatoare cu cea a MiG-ului 21 Lancer si ne ajuta in programele de pregatire. Vreau sa pilotez F-16 pentru ca imi doresc sa zbor pe avionul cel mai bine cotat la ora actuala”, declara lt. Costinel Dobre, pilot. Avionul multirol F-16 este o provocare si pentru lt. George Neagu.
„Este ultima tehnica adusa la noi in tara si vreau sa ma pregatesc pentru a pilota un astfel de avion”, spune lt. Neagu. Cel de-al treilea pilot a visat sa zboare cu un avion de vânatoare de mic copil, atunci când a vazut pentru prima data filmul „Top Gun”. „Mi-am dorit sa devin pilot pe supersonic si vreau sa-mi indeplinesc aceasta dorinta pregatindu-ma in continuare la cel mai inalt nivel. Sper ca intr-o zi sa zbor si cu MiG 21 Lancer”, declara lt. Alin Voiculescu.
Comandorul Valerica Vrajescu, comandantul Bazei 95 Aeriene Bacau spune ca stagiul de pregatire pe care il urmeaza pilotii reprezinta doar o parte din instruirea premergatoare pentru trecerea pe F-16. „In acest program de pregatire, sunt peste 30 de piloti, iar dintre acestia vor fi selectati cei mai buni. Ei vor fi alesi in functie de experienta de zbor, cunoasterea limbii engleze, aptitudinile medicale si cel mai important este testul in centrifuga”, declara cdor.Valerica Vrajescu, comandantul Bazei 95 Aeriene Bacau. Cursul este format din mai multe module si se va desfasura in mai multe serii la care vor participa peste 30 militari români.
Avionul F-16 are capabilitati mult mai ridicate decât MIG 21
Programul strategic „Avion multirol al Fortelor Aeriene”, aprobat de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, prevede realizarea, in prima faza, a unei capabilitati aeriene initiale si ulterior, gradual, a capabilitatii finale cu avioane de generatia a cincea, parcurgând o perioada de tranzitie asigurata cu avioane F-16.
Aeronavele, care vor fi modernizate la standardul F-16 MLU M5.2, vor intra in dotarea Armatei României dupa anul 2016 si vor fi operationale din 2017, iar pregatirea pilotilor va fi facuta in doua etape: prima in Portugalia si a doua in România.
Avioanele F-16 achizitionate din Portugalia vor avea resurse de zbor in medie de peste 4.500 de ore de zbor fiecare, iar perioada de exploatare va fi de minimum 20 de ani, in conditiile unui nivel de instruire de minimum 200 de ore de zbor pe avion.
Pentru realizarea capabilitatii operationale aeriene conform Legii nr. 240/2013, este necesara si realizarea unei infrastructuri in bazele aeriene, necesara operarii avioanelor F-16. In acest sens, au fost initiate proiecte finantate prin programul NATO de investitii de securitate, precum si prin proiecte de infrastructura care se vor realiza prin investitii nationale in perioada 2014-2016, aflate in diferite faze de realizare.