De ani de zile Bacăul se lupta cu Iașul pentru supremație în Moldova. După o perioada în care Bacăul, grație unor politicieni abili, a fost vioara întâi în Regiunea Nord Est, Iașul a revenit.
De prin 2004, steaua Bacăului a început să pălească în vreme ce fosta capitală a Moldovei a început să crească atât economic cât și politic.
A fost vremea în care politicienii băcăuani au început să se încaiere între ei în vreme ce ieșenii au colaborat pentru interesele județului.
Așa a ajuns, de exemplu, ca autostrada Iași – Tg Mureș (A8) să între în MasterPlanul pentru transport înaintea autostrăzii Bacău – Brașov (A13) care, din toate punctele de vedere, este mai avantajoasă.
Ofensiva politică a Iașului este însoțită de o ofensivă media și a societățîi civile. Iașul a reușit să obtină colaborarea unor politicieni din alte județe, chiar și din Bacău, care sprijină proiectul autostrăzii Iași – Tg. Mureș.
În vreme ce există un număr de ONG-uri care fac lobby pentru proiectul ieșenilor, în Bacău societatea civilă – câtă mai este – e încremenită în proiect și refuză să sprijine proiectul autostrăzii A 13, probabil, ca să nu se spună că susține PSD.
Mai mult, parlamentari băcăuani ai altor partide, cum ar fi PNL, sprijină pe față proiectul autostrăzii A8.
Singurul atu al Bacăului pare să fie actualul ministru al transporturilor, băcăuan de origine. De aceea liberalii îi și cer remanierea.
Pe partea societății civile sunt mai multe organizații care fac lobby puternic pentru A8. O campanie de strângere de semnături pentru „Autostrada Unirii” a creat confuzie deoarece a lăsat să se înțeleagă că Iași – Tg Mureș e singură soluție și este absolut nevoie de ea.
Alte asociații din domeniul infrastructurii cer abandonarea A13 Bacău – Brașov pe motiv că nu respectă MasterPlanul sau că prin promovarea ei se urmăresc scopuri ascunse.
În această bulibășeală, nu se mai aud argumentele financiare care spun că A13 este mai ieftină cu 7 miliarde de euro decât A8 sau că traversarea Carpaților pe la Oituz este mai simplă decât prin Cheile Bicazului.
Pentru că, până la urmă, este vorba de o bătălie politică, mai puțin una economică. Chiar dacă Bacăul are dreptata când susține că A13 se poate face mai repede, mai ieftin și ar avea și un trafic mult superior, Iașul susține că varianta prin Tg Neamț spre Tg Mureș este mai bună.
Să nu existe dubii: și A 13 și A8 trec prin Iași. Singura diferență este că preferata Iașului nu trece prin Bacău.
Multă lume crede că autostrada este un premiu acordat celor care produc bani; situația este, însă, altă: autostrada este o condiție pentru a produce bani.
Din păcate, această este miza întregii bătălii: o autostrada care leagă Bacăul de restul țării ar da posibilitatea județului să revină locomotiva economică a Moldovei, așa cum era odată. Iar asta s-ar face în detrimentul Iașului, consideră politicienii de pe malul Bahluiului.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.