Încă un conspiraționism devine realitate: Parlamentul a votat o lege prin care mai multe orașe din țară, inclusiv Bacăul sunt obligate să instituie restricții de circulație și să suprataxeze circulația mașinilor. Unele zone vor fi prevăzute cu bariere de acces, astfel încât să permita intrarea doar a autovehiculelor care respectă doua din trei condiții: respectă standardele de emisii ale zonei; achită tariful aferent zonei, dacă este cazul; sunt exceptate sau beneficiază de reducere de până la 100% de la plata taxei.
Deși, oficial, se spune că, în acest fel, sunt luate măsuri pentru a proteja sănătatea cetățenilor, în realitate efectul va fi că persoanele cu venituri peste medie își vor permite să circule în continuare cu mașinile, putând să cumpere autoturisme mai puțin poluante sau să plătească taxele de acces, în vreme ce marea majoritate a populației, cu venituri reduse, nu-și va putea permite să mai circule cu mașinile personale.
Ce spune legea?
În vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier și a îmbunătățirii calității aerului și sănătății populației, Bucureștiul și alte 12 mari aglomerări urbane din țară (Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, București, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești, Timișoara), vor stabili zone cu nivel scăzut de emisie în termen de cel mult 2 ani.
Aceste zone vor implica instituirea de restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor.
În plus, până în 2040, jumătate din vehiculele folosite în transportul public în municipiile reședință de județ vor trebui să aibă emisii zero, iar până la 1 noiembrie 2026, municipiile menționate trebuie să amenajeze benzi dedicate transportului în comun.
Legea prevede stabilirea și aprobarea zonelor cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) în orașele precizate mai sus, în termen de maximum 2 ani. În cadrul acestor zone, vor fi impuse reguli și tarife de acces pentru vehiculele care nu respectă standardele de emisii. Zonele cu nivel scăzut de emisie vor fi marcate cu indicatoare de către autoritățile administrației publice locale, iar accesul în aceste zone va fi permis doar autovehiculelor care îndeplinesc anumite condiții sau achită tariful specific.
Proiectul de lege impune și obligația municipalităților reședință de județ să asigure o cotă de vehicule cu emisii zero din stocul total folosit în transportul public de persoane, în procente și termene treptate până în anul 2040.
De asemenea, municipiile trebuie să amenajeze benzi dedicate transportului în comun până la 1 noiembrie 2026, pentru liniile de transport cu viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h. Existenta unui Plan de mobilitate urbană durabilă (PMUD) va deveni obligatorie pentru toate municipiile începând cu 1 noiembrie 2026.
Legea mai spune că aceste măsuri au scopul de a reduce poluarea din transportul rutier și de a îmbunătăți calitatea aerului și sănătatea populației în marile aglomerări urbane din România.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.