27 noiembrie 2024

Bacaul, amenintat de troiene si in acest an

Una dintre cele mai absurde stiri ale sezonului rece este cea cu autoritatile luate prin surprindere de caderile de zapada. Fara echipamente, fara suficient antiderapant, fara oameni la munca, fara viteza de reactie asteptata de cetatenii care se caznesc, nervosi, sa-si scoata masinile din parcarile troienite. Nu este insa intotdeauna din vina edililor. Anul acesta, Primaria a incercat sa achizitioneze din timp serviciile, utilajele si materialul antiderapant. Licitatia pentru inchirierea masinilor a fost demarata cu o luna mai devreme decât in 2011 (pe 18 septembrie in loc de 18 octombrie), dar procedura a fost contestata si va intârzia din aceasta cauza cu câteva saptamâni.

Contracte de 7,4 milioane pentru 4 ani de servicii



Pe 18 si respectiv 20 septembrie, Primaria Bacau a lansat anunturile pentru cei interesati sa furnizeze municipalitatii servicii de deszapezire si materiale antiderapante. Fata de 2011, când strazile din oras au fost impartite in 22 de loturi, anul acesta firmele vor licita pentru câte jumatate din arterele Bacaului si vor putea semna contracte pentru 4 ani. „Am considerat ca aceasta e procedura cea mai eficienta, pentru ca permite operatorului sa se organizeze si sa se dezvolte, pe termen lung”, a justificat decizia Ionut Tomescu, purtatorul de cuvânt al Primariei. Practic se doreste ca operatorii care se inscriu in cursa sa dispuna de, sau sa investeasca in, parcuri auto puternice, capabile sa acopere necesitatile unei jumatati de Bacau.
Primaria dispune de prea putine utilaje pentru deszapezire. Potrivit comunicatului difuzat pe 30 octombrie de Comandamentul Judetean pentru Situatii de Urgenta, in parcul auto al municipalitatii exista o autospeciala cu lama, 8 gredere, un buldoexcavator si un autogreder, plus o autocisterna si trei autospeciale care vor transporta si imprastia materialele antiderapante. Pentru cele doua loturi scoase la licitatie, caietul de sarcini cere de 15-20 de ori mai multe masini din fiecare categorie.

Licitatie cu bucluc

Unul din operatorii din anii trecuti, Miralex SRL din Bacau, a contestat caietul de sarcini al licitatiei pentru serviciile de deszapezire. In cererea depusa la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, reprezentantii firmei argumentau ca utilajele erau solicitate prin denumiri improprii, absente din dictionare sau nomenclatorul Autoritatii Rutiere Române, si cu specificatii tehnice de natura sa avantajeze anumite societati comerciale. Primaria a modificat caietul de sarcini, iar CNSC a respins contestatia pe 19 octombrie, spre nemultumirea celor de la Miralex. „Parerea mea e ca licitatia s-a facut pentru anumite firme din Bacau. Acum, dupa contestatie, s-au operat modificari la caietul de sarcini, dar noi nu suntem foarte multumiti”, a declarat Dan Rusu, administratorul societatii, care a precizat ca va face recurs.
In urma contestatiei, insa, procedura a fost devansata cu trei saptamâni. Erata numarul 27194/26.10.2012 la anuntul 138945/18.09.2012 precizeaza ca, in urma suspendarii procedurii pe durata solutionarii contestatiei, termenul limita pentru primirea ofertelor devine 20 noiembrie (in loc de 31 octombrie), iar deschiderea ofertelor va avea loc abia pe 10 decembrie la ora 18:00 (in loc de 20 noiembrie, aceeasi ora). In 2011, cele 22 de contracte erau deja semnate pe 22 noiembrie.

O istorie complicata

In februarie 2012, Primaria a acuzat in presa pe cei de la Miralex ca nu si-au indeplinit sarcinile din contractul de servicii de deszapezire. Acestia s-au aparat, indicând neclaritati privind perioada contractuala, care s-ar fi incheiat la jumatatea lunii ianuarie. Acuzatiile au ramas, insa, doar „la nivelul presei. Scriptic, nu s-a intâmplat nimic, nu ne-au dat certificat negativ”, spune astazi Dan Rusu de la Miralex. „Aceeasi firma care anul trecut a indus in eroare Primaria in ce priveste existenta unui parc auto care s-a dovedit fictiv,” a replicat Ionut Tomescu, purtatorul de cuvânt al Primariei Bacau, „aceeasi societate a depus acum o contestatie ale carei motive au fost desfiintate de legiuitor. Legea nu-mi permite sa-l elimin de la licitatii, de aceea n-am avut cum sa-i dam certificat negativ. Normal ca nu i-am dat nici recomandare.”

Iarna 2011-2012: 22 de loturi, 3 operatori, 1,8 milioane de lei pentru utilaje si operarea lor si 342.000 pentru materialul antiderapant (1700 tone de sare, 2500 mc de nisip). Zapezile din februarie au dat peste cap circulatia din Bacau, in conditiile unei neclaritati privind durata contractelor cu Primaria.
Iarna 2012-2013: 2 loturi, contracte pentru deszapezire pe 4 ani, in valoare totala de 7,4 milioane de lei, aceeasi cantitate de antiderapant.

Legislatia este prea permisiva cu contestatarii
„In ultimii ani, cei care au formulat contestatii (impotriva Primariei Bacau, n.r.) au primit decizii negative de la CNSC, si oricum reprezinta sub 2% din totalul licitatiilor. Problema e cu legislatia in domeniu, care este extrem de proasta. Când contestatia nu este intemeiata, contestatarul nu este sanctionat si singurul efect este intârzierea procedurilor de achizitie si prin urmare a lucrarilor. De aceea anul acesta am organizat licitatia mai devreme.”
Ionut Tomescu, purtatorul de cuvânt al Primariei Bacau

Reporter: Ar putea fi afectati bacauanii de intârzierea procedurilor datorata contestatiei depuse de dvs.?
„Depinde de ninsori, dar nu cred ca vor fi afectati bacauanii. Se descurca Primaria. Poate proceda ca si anul trecut, când au contractat servicii in regim de urgenta, nu stiu pe ce baza legala. Daca nu se descurca, vom iesi ca si anul trecut, si fara contract.”
Dan Rusu, administrator Miralex

Stocuri incomplete si prea putine parazapezi

Marti a avut loc prima reuniune a comandamentului de iarna de la nivelul Prefecturii Bacau. Autoritatile au dat seama de pregatirile care s-au facut pâna acum si au fost avertizate sa fie gata din timp pentru primele ninsori.

Primele ninsori mai serioase nu trebuie sa se traduca in blocari de drumuri. Cel putin asta a cerut primul ministru Victor Ponta. Din acest motiv, comandamentul de iarna a avut prima sedinta la Prefectura Bacau acolo unde reprezentantii institutiilor cu atributii in domeniu au prezentat stadiul pregatirilor pentru aceasta iarna. La nivel regional vor functiona patru baze la Bacau, Onesti, Floresti, Ghimes si cinci puncte de sprijin in cadrul acestora. Autoritatile locale si judetene sunt in curs de selectare a operatorilor care vor face deszapezirea si s-au aprovizionat cu o parte din materialele necesare: sare si antiderapant. Serviciul Public Judetean de Drumuri are in stoc 6.000 de tone de sare si 9.500 mc de nisip, in timp ce Sectia Bacau a drumurilor nationale s-a aprovizionat doar la jumatate din necesar, adica 1.570 de tone de nisip si 2.000 de tone de sare. Primaria Bacau a incheiat contracte de furnizare a acestor materiale cu Roman Impex pentru 1700 de tone de sare si MUV SRL pentru 2500 mc nisip, in stoc având doar 300 mc nisip si 100 tone sare.
Furnizorii de electricitate, gaze si telefonie au anuntat ca au pregatit echipe de interventie. „CET SA are constituit la aceasta data un stoc de 240 de mii de tone de carbune, reprezentând 70 la suta din necesarul functionarii in sezonul rece 2012-2013. Intregul stoc de carbune va fi asigurat pâna la 15 decembrie”, a explicat Carmen Cioltan, director la Cancelaria Prefectului Bacau.

Parazapezi putine

Oficialii au si o lista a drumurilor care se vor inchide primele in caz de ninsori abundente. „Daca vor fi blocari de drumuri, in special masinile de tonaj greu vor avea restrictie pe perioada in care se vor face deblocarile”, a mai spus Carmen Cioltan. Daca sare si material antiderapant exista, iar in curând vor fi selectati si operatorii de deszapezire, nu acelasi lucru se poate spune si despre instalarea parazapezilor. Acestea ar fi utile in special in zonele deschise, acolo unde ar impiedica zapada sa ajunga la case. Serviciul Public Judetean de Drumuri anunta ca au fost achizitionate parazapezi in lungime de 900 de metri liniari si abia anul viitor se vor instala pe o lungime de 4.000 de metri liniari. Directia Regionala de Drumuri si Poduri Iasi – sectia Bacau nu dispune in acest moment de panouri parazapezi. Pe reteaua de drumuri nationale din judetul nostru este necesara montarea de panouri pe o lungime totala de 2.415 metri. Deocamdata, nu s-a facut o solicitare din partea Prefecturii Bacau pentru finantarea acestor investitii.

In timp ce de deszapezirea drumurilor nationale si judetene se ocupa firme mari, care au utilaje achizitionate special pentru aceasta activitate, drumurile comunale trebuie curatate de primari, prin forte proprii. Aceste drumuri sunt oricum ultimele când vine vorba de importanta la deszapezire. Exista insa si edili care au investit la acest capitol, tocmai pentru ca au fost de prea multe ori ultimii pe lista celor care au nevoie de deszapezire. In comuna Sascut, de pilda, gratie unui proiect cu finantare europeana, deszapezirea se face cu utilaje proprii. Din cele 2,5 milioane de euro, pe lânga asfaltari si dotari, s-au cumparat si masini de interventie: un buldoexcavator, un autogreder, un autocamion si un tractor cu remorca, toate nou-noute. Prima deszapezire cu acestea s-a facut iarna trecuta. „Ne-am descurcat chiar foarte bine cu utilajele noastre si acolo unde a fost nevoie am intervenit si pe drumurile judetene. Cheltuielile pe care le-am facut au fost cu materialul antiderapant si combustibilii”, explica primarul Cristinel Bostan. Si anul acesta utilajele vor putea fi puse la treaba. Exista insa o singura problema. Unitatea administrativ-teritoriala are conturile blocate pentru ca nu si-a redus arieratele, asadar, daca are nevoie de combustibili nu are cu ce sa-i achite. Ar putea face bani si din inchirierea utilajelor la vecini, dar nu este cazul. „Nu as vrea sa punem aceste utilaje pe butuci mai devreme decât e necesar. As vrea sa ramâna in patrimoniul comunei cât mai mult”, conchide edilul. (Andreea Gavrila)



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img
- Advertisement -
Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014