În anul celei de-a 142-a aniversări a lui George Enescu (1881-1955), Rapsodia Română în Re major, op. 11 nr. 1 se cântă la Sala Ateneu a Filarmonicii Mihail Jora, joi, 26 octombrie. Rapsodia Română nr.1 – cunoscută și apreciată pe când George Enescu avea doar 22 de ani! – va asigura celebritatea internațională a compozitorului. Lucrarea s-a cântat mult în lume, în SUA atingându-și, să nu uităm, momentul de glorie cu Orchestra Filarmonică din Philadelphia, condusă de Leopold Stokowski.
Cronicile presei vieneze consemnează entuziast debutul violonistului George Enescu, în anul 1892 la sala Bösendorfer din Viena, alături de profesorul său Joseph Hellmesberger. Doi ani mai târziu, istoriografia imortaliza întâlnirea definitorie a lui George Enescu cu Johannes Brahms. Atunci, Enescu interpreta, în orchestră Simfonia a I-a, în do minor a compozitorului german.
Acum 120 de ani, în 23 februarie 1903, la Ateneul Român din București are loc prima audiție absolută a celor două Rapsodii, dirijate de George Enescu. Tânărul violonist – compozitor primește binemeritate laude de la Eduard Wachmann, fondatorul orchestrei simfonice bucureștene, cel ce dirijase partea a doua a simfonicului, cel ce crează premizele intrării acestor opus-uri în repertoriul marilor orchestre şi dirijori ai lumii.
Carl Maria von Weber, socotit părintele operei germane romantice, autorul celebrei Der Freischütz, alături de concerte pentru clarinet și pian,opus – uri dificile din punct de vedere tehnic, a creat o lucrare ce figurează în repertoriul fagotiștilor. Prima audiție a Concertului pentru fagot,în Fa Major op.75 – compus în anul 1811 și revizuit în anul 1822 – s-a ținut în 28 decembrie 1811 la Hoftheater din München, în interpretarea lui George Friedrich Brandt.
Solist la fagot în cadrul orchestrei Filarmonicii „Paul Constantinescu” Ploiești și șef partidă fagot al Orchestrei de Cameră a Radiodifuziunii, Ionuț Mardare este absolvent UNMB, doctor în interpretare la clasa prof .univ.dr. Ionuț-Bogdan Ștefănescu. S-a perfecționat la cursuri de master cu fagotiști renumiți, a colaborat cu orchestre din țară și străinătate.
Tablourile dintr-o expoziţie, lucrare pentru pian inspirată în 1874 lui Modest Musorgski (1839–1881) de picturile arhitectului Viktor Hartmann, a fost magistral orchestrată de Maurice Ravel în anul 1929. Lucrare foarte ofertantă, datorită contrastelor şi coloritului măiastru, cele 10 Tablouri muzicale prefaţate de o Promenadă ne conduc, chiar ca într-o plimbare muzicală, cu o Siciliană, la Vechiul castel, la Piaţă în Limoges şi se încheie cu Marea (şi monumentala) Poartă a Kievului.
Tuileries, Baletul puişorilor, Catacombe, Baba Yaga şi celelalte tablouri întregesc imaginea acestui opus muzical iubit de melomani şi de interpreţi, aduse în această seară de simfonicul orchestrei băcăuane conduse de la pupitrul dirijoral de Benjamin Huth. Acesta dirijează la diverse orchestre din Europa. In paralel, predă dirijat și acompaniament la Hochschule für Musik and Theater Leipzig.
Muzicolog dr. Ozana Kalmuski – Zarea