29 decembrie 2024

Avancronica muzicală

  În simfonicul de joi, 25 aprilie 2024, orele 18.30, la Centrul de Afaceri și Expoziții Bacău, veți audia Uvertura Hebridele, subintitulată Grota lui Fingal, în si minor, op.26. Inspirat de o scurtă călătorie în nordul Scoției, compozitorul Felix Mendelssohn Bartholdy imaginează, într-o viziune impresionistă avant la lettre un tablou muzical ce suprapune fantasticul realității, într-un grandios și romantic tablou marin. Lucrarea este scrisă la Roma și primește titlul Insula solitară, iar după versiunea revizuită, la Paris se va numi, pentru totdeauna, Hebridele. Prima audiție are loc în 14 mai 1832 la Londra, sub bagheta autorului și se bucură de o bună primire a publicului.

    În 13 mai 1845, la Gewandhaus, în Leipzig, violonistul Ferdinand David interpretează pentru prima oară Concertul nr.2 pentru vioară și orchestră, în  mi minor, op.64 ce ii fusese dedicat. Bolnav fiind, compozitorul Mendelssohn Bartholdy nu se află în sală și concertul este dirijat de compozitorul danez Niels Gade.



Acest concert superb – pagină de referință în literatura romantică pentru vioară –  a fost interpretat, în 3 octombrie 1847, la Leipzig de tânărul violonist Josef Joachim.

    În această seară, ne va delecta Roksana Kwaśnikowska, absolventă „Magna cum Laude” în anul 2018 a Universității de Muzică Chopin din Varșovia la clasa maestrului său, violonistul prof. Jan Stanienda. Solistă, profesor și membră în mai multe ansambluri camerale – din anul 2019, vioara I în Cvartetul Lutosławski – violonista Roksana Kwaśnikowska a fost premiată la prestigioase competiții naționale și internaționale: Concursul Internațional de vioară Tibor Varga din Sion, Concursul Internațional de muzică Karol Szymanowski din Katowice, Concursul Internațional de muzică Michał Spisak din Dąbrowa Górnicza și Concursul Internațional de vioară solo Tadeusz Wroński din Varșovia. Roksana primește în anul2022 premiul „Fryderyk” pentru cel mai bun album solo, cu cele  24 Caprices de Pierre Rode.

Ea a susținut numeroase concerte ca solistă în: Europa (Franța, Estonia, Italia, Cehia, Germania, Elveția, Austria), Asia (China, Coreea de Sud, Japonia) și America de Nord. A cântat de două ori la celebra Carnegie Hall din New York. A colaborat, printre altele, cu Orchestra Filarmonicii din Varșovia, Orchestra Simfonică Națională a Radioului Polonez din Katowice, Orchestra Filarmonicii din Lviv, Orchestra Simfonică a Radioului Polonez din Varșovia, Orchestra Simfonică a Radioului Polonez din Ostrava, Filarmonica NFM Wrocław și multe altele.

    Seara simfonică se încheie cu Simfonia a IX-a, în Mi bemol Major, op.70 de Dmitri Șostacovici. Lucrarea, care a provocat furia lui Stalin, a avut prima audiție la Leningrad, în 3 noiembrie 1945. Simfonia a fost scrisă în cinci părți: Allegro, Moderato, Presto, Largo, Allegretto (asemenea Simfoniei cu nr.8), în luna august a anului 1945 și este cea mai scurtă și cunoscută simfonie dintre cele 15 create de  compozitorul rus.

    La pupitrul simfonicului băcăuan se află un dirijor drag atât orchestrei cât și publicului, Gheorghe Costin. Acesta a studiat la Universitatea de Muzică din Bucureşti şi din anul 1984 este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România.A activat ca dirijor permanent al Filarmonicilor din Târgu-Mureş (1986-1988) şi Iaşi (1988-2001), iar din anul 2001 este dirijor la Filarmonica „Banatul” din Timişoara. A fost invitat să dirijeze la pupitrul tuturor orchestrelor filarmonice din România dar şi peste hotare, fie ca dirijor oaspete al unor prestigioase orchestre europene, fie împreună cu orchestre româneşti în turnee de concerte sau în festivaluri importante, precum „Grand Prix – Maria Callas“ – Atena, Festivalul şi Concursul Internaţional „George Enescu“ – Bucureşti, Festivalul de operă „Mario del Monaco“ de la Fano (Italia), „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi“ (Bucureşti), Festivalul Internaţional „Toamna muzicală clujeană“, Concursul „Pacem in Terris“ (Bayreuth), Concerte cu Orchestra „Pro Arte“ în Italia.

Gheorghe Costin şi-a făcut debutul la pupitrul Orchestrei de cameră „London Schubert Players Orchestra” în septembrie 1998,  şi la Festivalul Internaţional de la Windsor. A beneficiat de îndrumarea şi preţuirea unor mari personalităţi dirijorale – Sergiu Celibidache şi Erich Bergel.

Printre artiştii cu care a colaborat se numără Rudolf Kerer, Grigori Sokolov, Nikolai Suk, Cyprien Katzaris, Ranki Dezsö, Valentin Gheorghiu, Dan Grigore, Ştefan Ruha, Radu Aldulescu, Wolfgang Laufer, Viorica Cortez, Eva Marton, Doris Soffel, Corneliu Murgu şi alţii.

Muzicolog dr. Ozana Kalmuski Zarea



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img