Autostrada care va lega Moldova de restul tarii a fost principalul subiect de discutii la întâlnirea pe care conducerea Guvernului României a avut-o luni, la Iasi, cu parlamentarii Regiunii Nord-Est si sefii din administratia publica locala. Prezent la dezbatere, deputatul Cosmin Necula a cerut consens politic pe subiectul autostrazii, afirmând ca „banii românilor” trebuie chibzuiti de Guvern în asa fel încât Moldovei, cea mai saraca regiune din Uniunea Europeana, sa i se permita sa se dezvolte pe termen mediu si lung. Desi au fost invitati la întâlnirea desfasurata în Aula Universitatii Tehnice „Gheorghe Asachi”, niciun parlament PNL Bacau nu a mers la Iasi.
Necula a aratat ca fara consens politic si abandonarea orgoliilor locale, proiectul autostrazii nu se va materializa. Parlamentarul a atras atentia ca Moldova a fost tratata cu indiferenta de guvernele ultimilor 25 de ani, dar cu precadere de guvernarile de dreapta care au pompat fonduri enorme în Transilvania. El a spus ca Executivul administreaza „banii românilor” si ca acestia trebuie gestionati astfel încât regiunea Moldovei sa aiba dreptul la propria dezvoltare.
Din delegatia prezenta, luni, la Iasi au mai facut parte Dragos Benea, presedintele Consiliului Judetean Bacau, dar si deputatul Lucian Sova. Ambii au pledat pentru construirea autostrazii Brasov – Bacau, mult mai ieftina decât varianta Iasi – Tg. Mures, agreata de guvernarea tehnocrata Ciolos.
„Desi premierul Ciolos a afirmat ca nu exista finantare pentru Ungheni – Târgu Mures, a anuntat faptul ca Guvernul va propune ‘CEVA’ dedicat împlinirii a 100 de ani de la Marea Unire” – spune Dragos Benea.
„Nu exista finantare, dar anunta realizarea unei investitii de 6,5 miliarde de euro (de cel putin trei ori mai scumpa decât Bacau – Brasov), aproape cât toata alocarea de fonduri europene acordata României pentru infrastuctura de transport în exercitiul bugetar 2014 – 2020”.
Benea spune ca pentru autostrada Bacau – Brasov ar fi nevoie de numai doua miliarde de euro. In acelasi timp, cea mai mare parte a traseului este in zona deluroasa, nefiind unul dificil, iar din punct de vedere geologic si geotehnic, traseul autostrazii Bacau ・Brasov este mai stabil, nu sunt alunecari de teren si nu sunt probleme privind viteza de circulatie. Pe de alta parte, autostrada Ungheni ・Tg. Mures ar trebui sa traverseze situri naturale (Natura 2000, Parcul Național Ceahlau si Cheile Bicazului), ceea ce va ridica dificultati majore in proiectare, avizare si executie. Traseul presupune multe lucrari de complexitate crescuta (poduri, pasaje, viaducte, tuneluri) fiind semnalate si alunecari de teren spre deosebire de cealalta varianta.
“Cum dl. Ciolos are dreptul la a avansa o propunere, am si eu dreptul la un pronostic sumbru pentru Moldova: neavând finantare pentru o autostrada scumpa si dificil de executat, sunt convins ca Guvernul nu va începe în acest deceniu lucrarile la Autostrada Moldova – Transilvania”, a concluzionat Dragos Benea.
Desi au fost invitati la discutiile din capitala Moldovei, parlamentarii PNL Bacau au tratat cu indiferenta subiectul autostrazii. (Dumitru POPESCU)
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.