Sute de unități din lanțul de magazine Lidl au fost verificate, la nivel național, de comisarii Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Acțiunea a urmărit verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale în vigoare. Printre magazinele controlate s-au numărat și 11 unități din județul Bacău. La unele magazine, s-a descoperit că anumite produse au „intrat la apă”, adică cântăreau mai puțin decât era trecut pe etichetă. În plus, deși multe fructe sau legume erau stricate, se valorificau la preț de categoria I-a.
Neregulile au curs, în toate magazinele verificate, atrăgând după sine amenzi totale de peste 335.000 de lei. Mai exact, potrivit Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Bacău, au fost aplicate nu mai puțin de 25 de amenzi contravenționale și 9 avertismente, iar complementar, au fost oprite definitiv de la comercializare produse neconforme, în valoare de peste 352.000 lei, precum și retragerea temporară de la raft a unor produse neconforme în valoare de 1.794 lei. Printre aceste produse s-au numărat anumite alimente congelate care aveau ambalaj deteriorat și cu urme de arsuri de ger, produse alimentare cu ambalaj depreciat sau cu acumulare de lichid în amabalaj, dar și fructe și legume stricate sau de o calitate inferioară (la raft, era menționată calitatea I).
Salamuri „intrate la apă”
„Am depistat, la control, că existau la vânzare produse alimentare cu diferențe de gramaj față de greutatea menționată pe ambalaj. Mai exact, la anumite salamuri, dar și la un tip de cârnăciori, gramajul era mai mic decât cel indicat pe etichetele individuale ale produselor. Totodată, s-au mai depistat și diferențe de preț la casa de marcat față de cel de la raft. Poate câteva zeci de grame nu înseamnă mult pentru unii, dar luate la general, la cantitatea uriașă pe care o vând zilnic aceste magazine, rezultă sume mari, încasate necuvenit. Or, toate aceste lucruri sunt considerate de legislație extrem de grave și sancționate ca atare”, a declarat Adrian Roșca, comisar șef adjunct la CJPC Bacău. Tot la magazinele Lidl verificate, comisarii băcăuani ai Protecției Consumatorilor au mai găsit nereguli grave și în cadrul campaniilor de vânzare promoțională, respectiv fie lipseau de la raft produsele cu preț întreg astfel încât să-și poată da seama și cumpărătorul în ce consta reducerea, fie erau comercializate produse care erau destinate vânzării multi-pack la preț normal, deci fără reduceri. „«Ciupitul la cântar» a devenit o formă de comerț. Ciudat este că niciodată nu se gândește nimeni să adauge un pic, astfel că totdeauna iese în pagubă consumatorul! Dacă se știe că procesul tehnologic scade cantitatea, cum se întâmplă că nimeni nu pune puțin în plus, pentru a preveni scăderea! Lidl este corigent la cântar, și nu numai!”, a trasmis Horia Constantinescu, președinte ANPC.
Avertisment: Încetați practicile comerciale incorecte! Altfel…
În aceste condiții, Protecția Consumatorilor a propus emiterea de decizii de încetare a practicii comerciale incorecte, în cazul a 6 dintre magazinele Lidl. Altfel spus, unitățile prinse acum în ofsaid vor trebui să intre în legalitate, înlăturând aceste practici comerciale incorecte (înșelăciune prin diferențele de preț la raft și casă, promoțiile mincinoase etc), în caz contrar riscând amenzi de 50.000 de lei, fără a avea posibilitatea de a plăti jumătate din sumă, în termenul legal de 15 zile. Dintre neregulile depistate la control mai amintim și deficiențe de etichetare la diverse sortimente de lichioruri (practic, nu erau menționate ingredientele conținute), agregate frigorifice neigienizate, cu resturi de ambalaje și depuneri de praf, folosirea, în zona de panificație, a unor tăvi cu grad avansat de arsură, a unor stative pentru tăvi și a unor rafturi metalice cu grăsime arsă și mizerie, precum și utilizarea la anumite produse cosmetice, a unor testere, fără a avea etichete, privind data deschiderii etc.