Nu de putine ori s-a intâmplat ca un proprietar de masina sa aiba o nemultumire dupa ce autoturismul i-a fost reparat intr-un service auto. Astfel, clientii atelierelor mecanice s-au plâns fie ca le-au fost inlocuite piese ale masinii care erau bune sau mecanicii au folosit piese second hand pe post de produse noi, care, la scurt timp, au cedat, fie ca le-au incarcat abuziv nota de plata ori tarifele au fost puse din „burta”, fara o justificare la vedere etc. La fel de multe au fost si plângerile in privinta fimelor de asigurare care obligau proprietarul autoturimului avariat sa le repare doar la anumite ateliere auto care, in realitate, s-au dovedit a fi total „neprofesioniste”.
Numai in acest an, Comisariatul pentru Protectia Consumatorilor (CJPC) Bacau a inregistrat 9 reclamatii impotriva service-urilor auto, dintre care 2 petitii au fost intemeiate, 2 neintemeiate, iar 5 au fost solutionate…amiabil. De altfel, acestea sunt doar câteva dintre motivele pentru care, recent, comisarii Protectiei Consumatorilor Bacau i-au luat la bani marunti pe proprietarii atelierelor de mecanica auto din judet.
Cu ocazia recentelor controale, s-a verificat atât modul de informare a consumatorilor sau modul in care operatorii economici respecta prevederile legale astfel incât produsele sa fie sigure si sa nu puna in pericol viata sau sanatatea consumatorilor, cât si respectarea conditiilor prescrise si declarate ori respectarea legislatiei privind garantiile bunurilor si a serviciilor prestate. S-a avut in vedere si traducerea informatiilor in limba româna, modul de afisare al preturilor si tarifelor, precum si existenta autorizatiilor de functionare specifice. „Au fost controlati 13 operatori economici, iar 3 dintre acestia au fost sanctionati cu 2 avertismente si o amenda in valoare de 2.000 lei. Sanctiunile au fost aplicate pentru abateri precum lipsa afisarii preturilor si tarifelor la serviciile prestate sau lipsa autorizatiei de functionare”, a precizat Alin Nastasa, comisar sef adjunct la Comisariatul pentru Protectia Consumatoriulor (CJPC) Bacau.
Sfaturi pentru consumatori
In mod normal, orice proprietar de masina ar trebui sa poate supraveghea, la cerere, printr-un glasvand ori pe un monitor, operatiunile executate in acel atelier mecanic la propriul autoturism. Lucru care nu se si intâmpla, in cele mai dese cazuri. Prin urmare, Protectia Consumatorilor le recomanda posesorilor de masini care ajung cu ele in service-uri auto ca, inainte de lasarea autoturismului într-un service, sa se asigure ca acesta functioneaza legal si este autorizat de RAR.
Potrivit legii, orice operator economic are obligatia sa afiseze, în unitate, autorizatiile si certificatul unic de înregistrare la Registrul Comertului, din care sa reiasa profilul de activitate pentru care este autorizat sa functioneze. In plus, service-urile sunt obligate sa afiseze preturile cu TVA într-o maniera vizibila si lizibila. Prin urmare, este bine ca toti cei care ajung la aceste ateliere sa se informeze, în prealabil, in privinta tarifelor, si sa ceara un deviz estimativ al interventiei. Devizul de lucru sau nota de comanda ar trebui sa contina atât descrierea precisa a lucrarilor care se vor efectua, costul manoperei, lista si costul pieselor de schimb necesare, cât si termenul de reparatie, durata de valabilitate a devizului, garantia acordata pentru piese si pentru manopera. Pastrarea bonului fiscal este obligatorie, atât pentru garantia produselor, cât si pentru eventualele reclamatii. Atentie, daca unul sau mai multe dintre aceste detalii lipsesc, proprietarul masinii poate refuza semnarea acestor documente.
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.